Τις βάσεις για ανάκτηση του ιστορικού ρόλου του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως βασικής πύλης εξόδου αγαθών και εμπορευμάτων σε Βαλκάνια - ΝΑ Ευρώπη στην αρχαιότητα (Μακεδονική Αυτοκρατορία και Ρωμαϊκή Περίοδος) και στο Βυζάντιο έχει βάλει η ΟΛΘ Α.Ε., υπό το ιδιωτικό πλέον καθεστώς ιδιοκτησίας και management. Το 2022 αποτελεί στην κατεύθυνση αυτή χρονιά νέας αφετηρίας, καθώς πρόσφατα αναδείχθηκε ο ανάδοχος του έργου που θα σηματοδοτήσει τη νέα πορεία του λιμανιού, ήτοι της επέκτασης του 6ου προβλήτα, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ (σ.σ.: η κοινοπραξία Mytilineos S.A.-Rover Maritime SL- HDK SA).
Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Τις βάσεις για ανάκτηση του ιστορικού ρόλου του λιμανιού της Θεσσαλονίκης ως βασικής πύλης εξόδου αγαθών και εμπορευμάτων σε Βαλκάνια - ΝΑ Ευρώπη στην αρχαιότητα (Μακεδονική Αυτοκρατορία και Ρωμαϊκή Περίοδος) και στο Βυζάντιο έχει βάλει η ΟΛΘ Α.Ε., υπό το ιδιωτικό πλέον καθεστώς ιδιοκτησίας και management. Το 2022 αποτελεί στην κατεύθυνση αυτή χρονιά νέας αφετηρίας, καθώς πρόσφατα αναδείχθηκε ο ανάδοχος του έργου που θα σηματοδοτήσει τη νέα πορεία του λιμανιού, ήτοι της επέκτασης του 6ου προβλήτα, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ (σ.σ.: η κοινοπραξία Mytilineos S.A.-Rover Maritime SL- HDK SA).
Το εν λόγω έργο είχε συζητηθεί και εξαγγελθεί μεν στο παρελθόν, από τα τέλη ακόμη της δεκαετίας του 1990, αλλά πάντοτε «ναυαγούσε». Με τη συγκεκριμένη επέκταση το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναβαθμίζεται στη διεθνή λιμενική βιομηχανία, καθώς αποκτά τη δυνατότητα απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων εμπορευματοκιβωτίων κύριων γραμμών (Ultra Large Container Vessels), χωρητικότητας έως 24.000 TEU. Κατά την περίοδο υλοποίησής του (2022-2025) το έργο αναμένεται να δημιουργήσει, εξάλλου, ετήσια έσοδα άνω των 230 εκατ. ευρώ σε όλο το οικοσύστημα του λιμένα και τη δεκαετία 2026-2035, σε πλήρη λειτουργία, να δημιουργήσει ετήσια έσοδα 272 εκατ. ευρώ σε όλο το εύρος επίσης της εφοδιαστικής αλυσίδας του λιμανιού.
Στο μεταξύ η διοίκηση της ΟΛΘ Α.Ε. παρακολουθεί στενά τη ρωσοουκρανική κρίση και γενικότερα τις διεθνείς εξελίξεις και δηλώνει ότι είναι σε ετοιμότητα να εξυπηρετήσει τυχόν νέες ανάγκες.
Από την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ (το 2018) μέχρι σήμερα η ιδιωτική διοίκηση του λιμανιού έχει ήδη δώσει έμφαση στην αναβάθμιση του εξοπλισμού και των υποδομών του λιμένα, όπως επίσης και στην ανάπτυξη συνεργειών σε πολλαπλά επίπεδα, όπως λ.χ. με TradeLens, AWS, SCZone (Οικονομική Διώρυγα του Σουέζ), MoU με Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, με ΔΙΠΑΕ, με Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο κ.ά.
Παράλληλα δόθηκε βάρος στην προώθηση της Θεσσαλονίκης ως ιδανικού προορισμού κρουαζιέρας. Για το 2022, η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ήδη 55 επιβεβαιωμένες αφίξεις κρουαζιέρας, από 11 διαφορετικές εταιρείες και 15 διαφορετικά κρουαζιερόπλοια, με το 55% των αφίξεων να είναι αφίξεις homeporting.
Περαιτέρω, σύντομα και στο πλαίσιο των υποχρεωτικών επενδύσεων αναμένεται να φτάσουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης δύο νέες ειδικά σχεδιασμένες γερανογέφυρες (STS Cranes), συνολικής αξίας 15.675.000 ευρώ, με μέγιστη ανυψωτική ικανότητα 65 τόνων και 50 τόνων σε διπλή και σε μονή φόρτωση αντίστοιχα, που θα αναβαθμίσουν ουσιαστικά το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Στο πλαίσιο, δε, της υλοποίησης της στρατηγικής για την ανάπτυξη της ΟΛΘ Α.Ε. στην ενδοχώρα και σε συνέχεια της ίδρυσης του 1ου dry port στη Βουλγαρία, εντός του 2022 θα λειτουργήσει αντίστοιχη υποδομή στη Σερβία. Το όραμα του νέου ΟΛΘ, ωστόσο, δεν περιορίζεται στα δικά του «χωρικά ύδατα» ούτε εντός συνόρων, καθώς οι διεθνείς εξελίξεις και οι ιδιωτικοποιήσεις των υπόλοιπων περιφερειακών λιμανιών της χώρας μας ξαναμοιράζουν τη λιμενική, εμπορική και μεταφορική «τράπουλα» στη χώρα και την ευρύτερη περιοχή.
Γι’ αυτό και η ΟΛΘ Α.Ε. συμμετέχει ως υποψήφιος επενδυτής αυτόνομα -και έχει προκριθεί στις επόμενες φάσεις- στους διαγωνισμούς όσων περιφερειακών λιμένων έχουν ήδη προκηρυχθεί, με το ενδιαφέρον της πάντως να εστιάζεται, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, κυρίως στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Με αφορμή την ανάδειξη του αναδόχου για την επέκταση του 6ου προβλήτα ο εκτελεστικός πρόεδρος Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε. Αθανάσιος Λιάγκος επεσήμανε:
«Δρομολογούμε διαρκώς έργα αναβάθμισης των υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών του Λιμένα. Αποστολή μας είναι να παρέχουμε ένα εξελισσόμενο, αποδοτικό και αξιόπιστο δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών, που διασφαλίζει και αναβαθμίζει την εφοδιαστική αλυσίδα της ευρύτερης περιοχής στην οποία δραστηριοποιούμαστε, συνεισφέροντας ταυτόχρονα στην ανάπτυξη των συνεργατών μας, στη δημιουργία αξίας για όλους τους εταίρους μας και την κοινωνία, καθώς και στην προώθηση της βιωσιμότητας. Στην ΟΛΘ Α.Ε. εργαζόμαστε αδιάκοπα προς αυτή την κατεύθυνση».
Η ΧΡΗΣΗ 2021 εκτιμάται, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι θα κλείσει θετικά για τις εργασίες της εταιρείας, παρά το «φρενάρισμα» που εκτιμάται ότι επέφερε η διαταραχή της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω της πανδημίας το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς. Στο εννιάμηνο της χρήσης του 2021 καταγράφηκε συνολική αύξηση εσόδων 8,5%, από 52,7 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο του 2020 σε 57,1 εκατ. στο εννιάμηνο του 2021.
Αντίστοιχα, τα ενοποιημένα EBITDA αυξήθηκαν κατά 12,1%, από 21,6 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο του 2020 σε 24,2 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο του 2021. Κύριοι μοχλοί για την αύξηση των εσόδων και τη διατήρηση της κερδοφορίας παρέμειναν η εφαρμογή βελτιωμένων διαδικασιών διαχείρισης των διακινούμενων όγκων εντός του λιμένος και η αναπροσαρμογή του τιμολογίου εμπορευματοκιβωτίων, καθώς η πανδημία επιβράδυνε τη διακίνηση των εμπορευμάτων διεθνώς, με αποτέλεσμα χαμηλότερους από τους αναμενόμενους όγκους διακίνησης, συνεπώς και χαμηλότερα έσοδα από τα αναμενόμενα.
Η εταιρεία συνέχισε το 2021 να λειτουργεί χωρίς δανεισμό, με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα σε καταθέσεις να φτάνουν στις 30 Σεπτεμβρίου 2021 στα 98 εκατ. ευρώ.