Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 16 Μαρτίου 2022 12:45

Κατώτατος μισθός: Τι προτείνει το ΙΝΕ ΓΣΕΕ - Πόσο στοιχίζουν στους χαμηλόμισθους οι ανατιμήσεις

Άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ ανά μήνα και αύξησή του στη συνέχεια έως ότου καταστεί ίσος με το 60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης προτείνει το ΙΝΕ ΓΣΕΕ με φόντο το κύμα ακρίβειας που - όπως τονίζει - οδηγεί σε σωρευτική μείωση της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων.

Άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ ανά μήνα και αύξησή του στη συνέχεια έως ότου καταστεί ίσος με το 60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης προτείνει το ΙΝΕ ΓΣΕΕ με φόντο το κύμα ακρίβειας που - όπως τονίζει - οδηγεί σε σωρευτική μείωση της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων.

Στην πρόταση που κατέθεσε ειδικότερα, εν όψει της επικείμενης αύξησης του κατώτατου μισθού, το Ινστιτούτο σημειώνει πως η Ελλάδα είναι το μόνο κράτος-μέλος της Ε.Ε. που έχει κατώτατο μισθό χαμηλότερο από το επίπεδο του 2009 και δεν έγινε καμία αύξηση την περίοδο 2020-2021. Παράλληλα, όπως σημειώνει, ο κατώτατος μισθός βρίσκεται χαμηλότερα από το κατώφλι της σχετικής φτώχειας, με σχεδόν τους μισούς εργαζόμενους που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό να ζουν σε συνθήκες υλικής στέρησης. Την ίδια ώρα, προσθέτει, το ποσοστό κάλυψης συλλογικών διαπραγματεύσεων είναι χαμηλότερο κατά 56 ποσοστιαίες μονάδες από την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και οι θεσμοί προστασίας της ελληνικής αγοράς εργασίας αποκλίνουν σημαντικά από τα ισχύοντα στα αναπτυγμένα κράτη-μέλη της ΕΕ.

Κατόπιν των παραπάνω το ΙΝΕ ΓΣΕΕ προτείνει σε σχέση με τον κατώτατο μισθό:

1. Επαναφορά του καθορισμού του κατώτατου μισθού στον θεσμό της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, καθώς ο ρόλος και η λειτουργία της ως ελάχιστου γενικού ορίου προστασίας με καθολική εφαρμογή σε όλους τους εργαζομένους στο πλαίσιο διαβούλευσης μεταξύ των κοινωνικών εταίρων είναι κρίσιμης σημασίας για την αποδοχή του τελικού προσδιορισμού του ύψους του, την ενίσχυση της κοινωνικής και εργασιακής ειρήνης, και τελικά τη συμμόρφωση, που θα επιτρέψει την αύξηση της αποτελεσματικότητας των θετικών του επιδράσεων στην οικονομία, την κοινωνία και τη δημοκρατία.

2. Άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ ανά μήνα.

3. Στη συνέχεια αύξηση του κατώτατου μισθού έως ότου καταστεί ίσος με το 60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης. Η προσαρμογή του κατώτατου μισθού στο επίπεδο της αξιοπρεπούς διαβίωσης θα μπορούσε να γίνει και βάσει μιας συνδυαστικής μεταβολής με το 50% του μέσου μισθού πλήρους απασχόλησης, ως αποτέλεσμα ενός συμφωνημένου μεταξύ των κοινωνικών εταίρων χρονοδιαγράμματος.

4. Άμεση λήψη θεσμικών μέτρων που θα αποθαρρύνουν τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης.

5. Σημαντική αύξηση του ποσοστού κάλυψης των συλλογικών διαπραγματεύσεων και των συλλογικών συμβάσεων εργασίας με στόχο το 70% των μισθωτών και θωράκισή τους με παράταση της ισχύος όλων των όρων των συλλογικών συμβάσεων εργασίας μέχρι την ολοκλήρωση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την υπογραφή νέων.

6. Στόχευση και εντατικοποίηση των ελέγχων της Επιθεώρησης Εργασίας ώστε να περιοριστούν φαινόμενα παράνομων πρακτικών, μη συμμόρφωσης των εργοδοτών και εργοδοτικής παραβατικότητας.

Πόσο τρώει το κύμα ακρίβειας από την αγοραστική δύναμη των χαμηλόμισθων

Όπως τονίζει το ΙΝΕ ΓΣΕΕ, το πληθωριστικό σοκ των τελευταίων μηνών μειώνει δραματικά την αγοραστική δύναμη και το βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων, ειδικότερα των χαμηλόμισθων. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία που παραθέτει, σύμφωνα με τα οποία η μείωση της αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού, από 4,5% τον Αύγουστο του 2021 διευρύνθηκε τον Δεκέμβριο σε 10,4%. Τον Ιανουάριο του 2022, η προγραμματισμένη αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 2% περιόρισε σε μικρό βαθμό την απώλεια αγοραστικής δύναμης, η οποία όμως ανήλθε τελικά σε 12,1%. Σύμφωνα με το Ινστιτούτο, η αύξηση του κατώτατου μισθού περιόρισε την απώλεια αγοραστικής δύναμης μόλις κατά 0,2%, αφού χωρίς αυτήν η απώλεια αγοραστικής δύναμης θα ήταν 12,3%. Ωστόσο, όπως διευκρινίζει, οι υπολογισμοί αυτοί αφορούν τον μεικτό κατώτατο μισθό. Αν αφαιρεθούν οι ασφαλιστικές εισφορές, τότε τον Ιανουάριο του 2022 η απώλεια της αγοραστικής δύναμης του καθαρού κατώτατου μισθού ξεπέρασε το 14% έναντι του Ιανουαρίου του 2021, όταν η αντίστοιχη ετήσια απώλεια τον Δεκέμβριο του 2021 ήταν 12,1%. 

Πού βρίσκεται η Ελλάδα σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες

Σύμφωνα με το ΙΝΕ ΓΣΕΕ, το ύψος του κατώτατου μισθού σε ονομαστικούς όρους, όσον αφορά τα κράτη-μέλη στα οποία υπάρχει ο θεσμός του ενιαίου κατώτατου μισθού, κατατάσσει την Ελλάδα περίπου στο μέσο της Ε.Ε.. Όπως διευκρινίζει όμως, η σύγκριση των κατώτατων μισθών σε ονομαστικούς όρους δεν παρέχει πληροφορίες σχετικά με την αγοραστική του δύναμη στην κάθε χώρα, αφού το κόστος διαβίωσης διαφέρει σημαντικά ανάμεσα στα κράτη-μέλη. Επίσης, δεν δίνει καμία πληροφορία σχετικά με το εάν εξασφαλίζει ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης. Αντιθέτως, ο κατώτατος μισθός εκφρασμένος σε μονάδες ίδιας αγοραστικής δύναμης είναι πιο αξιόπιστο μέγεθος όσον αφορά αποκλειστικά τη σύγκριση της αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού μεταξύ των κρατών-μελών, σημειώνει.

Η αγοραστική δύναμη του εργαζομένου που λαμβάνει τον κατώτατο μισθό στην Ελλάδα είναι η έβδομη χαμηλότερη μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ. Η θέση αυτή είναι ελαφρώς βελτιωμένη σε σχέση με τις αρχές του 2021, όχι τόσο λόγω της αύξησης του κατώτατου μισθού στη χώρα μας, αλλά κυρίως λόγω επιδείνωσης της αγοραστικής δύναμης σε ορισμένες χώρες της ανατολικής Ευρώπης, υπογραμμίζει το Ινστιτούτο. «Σε κάθε περίπτωση, η αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα παραμένει χαμηλή» τονίζει, προσθέτοντας πως «η διαφορά από τα κράτη-μέλη της βόρειας, της δυτικής και της νότιας περιφέρειας είναι μεγάλη και συνεχίζει να αυξάνεται». Για παράδειγμα, όπως αναφέρεται, σε κράτη-μέλη στα οποία εφαρμόστηκαν Προγράμματα Οικονομικής Προσαρμογής με σημαντικές παρεμβάσεις στον κατώτατο μισθό, όπως στην Πορτογαλία και στην Ιρλανδία, το χάσμα στην αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού σε σχέση με την Ελλάδα μεγάλωσε. Το 2021 η αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα ήταν 1% χαμηλότερη από της Πορτογαλίας και 43% από της Ιρλανδίας. Τον Ιανουάριο του 2022 η διαφορά ανήλθε σε 5% και 45% αντίστοιχα.

Το παραπάνω διάγραμμα αποτυπώνει τις ετήσιες ποσοστιαίες μεταβολές των κατώτατων μισθών την 1η Ιανουαρίου του 2022, εκφρασμένων σε ονομαστικούς όρους. Ύστερα από μια περιορισμένη, λόγω πανδημικής κρίσης, αύξηση του επιπέδου των κατώτατων μισθών το 2021 το 2022 οι αυξήσεις στα περισσότερα κράτη-μέλη είναι μεγάλες, ενώ σε κάποια από αυτά θα συνεχιστούν στη διάρκεια του έτους. Στην περίπτωση της Ελλάδας, η αύξηση 2% από την 1η Ιανουαρίου του 2022 ήταν από τις χαμηλότερες στην Ε.Ε.. Επισημαίνεται ακόμη ότι την περίοδο 2020-2021 στην Ελλάδα δεν έγινε καμία αύξηση στον κατώτατο μισθό. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση της Γερμανίας, στην οποία πρόθεση της κυβέρνησης είναι να αυξηθεί άμεσα ο κατώτατος μισθός κατά 15%, ώστε να ξεπεράσει το 60% του διάμεσου εισοδήματος, το οποίο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει ως στόχο για να καταστεί ο κατώτατος ένας μισθός αξιοπρεπούς διαβίωσης.

naftemporiki.gr