Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 14 Μαρτίου 2022 14:11

Πόλεμος στην Ουκρανία: «Καραμπόλα» και στις αερομεταφορές της Ελλάδας

Η όξυνση των σχέσεων μεταξύ Ρωσίας - Ε.Ε. και το κλείσιμο του εναέριου χώρου της Ε.Ε. στα ρωσικά αεροσκάφη θα έχουν συνέπειες για την Ελλάδα. Εάν δεν αλλάξει κάτι δραματικά στο μεσοδιάστημα, τη θερινή περίοδο θα ελαχιστοποιηθούν οι Ρώσοι τουρίστες προς την Ελλάδα, κάτι που σημαίνει απώλειες για τα αεροδρόμια όπως ο Διεθνής Αερολιμένας της Αθήνας, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece, αλλά και όσα από τα υπόλοιπα 23 αεροδρόμια είχαν πτήσεις από τις δυο χώρες. Οι αεροπορικές εταιρείες δέχονται πλήγμα διότι εξαιτίας των κυρώσεων υποχρεώνονται να κάνουν παρακάμψεις και να επωμίζονται υψηλότερο κόστος, το οποίο ήδη διογκώνεται λόγω καυσίμων. Η συνθήκη αυτή θα οδηγήσει σε ακριβότερους ναύλους μεταφοράς εμπορευμάτων και σε ακριβότερα εισιτήρια.

Από την έντυπη έκδοση

Tου Φάνη Ζώη
[email protected]

Η όξυνση των σχέσεων μεταξύ Ρωσίας - Ε.Ε. και το κλείσιμο του εναέριου χώρου της Ε.Ε. στα ρωσικά αεροσκάφη θα έχουν συνέπειες για την Ελλάδα. Εάν δεν αλλάξει κάτι δραματικά στο μεσοδιάστημα, τη θερινή περίοδο θα ελαχιστοποιηθούν οι Ρώσοι τουρίστες προς την Ελλάδα, κάτι που σημαίνει απώλειες για τα αεροδρόμια όπως ο Διεθνής Αερολιμένας της Αθήνας, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece, αλλά και όσα από τα υπόλοιπα 23 αεροδρόμια είχαν πτήσεις από τις δυο χώρες.

Οι αεροπορικές εταιρείες δέχονται πλήγμα διότι εξαιτίας των κυρώσεων υποχρεώνονται να κάνουν παρακάμψεις και να επωμίζονται υψηλότερο κόστος, το οποίο ήδη διογκώνεται λόγω καυσίμων. Η συνθήκη αυτή θα οδηγήσει σε ακριβότερους ναύλους μεταφοράς εμπορευμάτων και σε ακριβότερα εισιτήρια.

Σύμφωνα με στοιχεία, το 2019 η ρωσική αγορά αποτέλεσε τη 18η μεγαλύτερη «δεξαμενή» διεθνών επιβατών του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Το 2019 το αεροδρόμιο της Αθήνας διακίνησε 172.561 επιβάτες από την Ουκρανία και 330.316 επιβάτες από τη Ρωσία (αφίξεις + αναχωρήσεις). Οι αεροπορικές εταιρείες που εξυπηρέτησαν το 2019 την Ουκρανία ήταν η Aegean, η Air Company Jonika, η Ryanair, η Ukraine International Airlines και η WizzAir. Αντίστοιχα, προς και από τη Ρωσία πετούσαν Aegean, Ellinair και Aeroflot.

Φέτος οι προ-κρατήσεις θέσεων έδειχναν αξιοσημείωτη δυναμική, καθώς οι δυο χώρες θα εξυπηρετούνταν τη θερινή περίοδο από 6 εταιρείες. Συγκεκριμένα, η Ρωσία από τις Aegean και Aeroflot, με πτήσεις προς Μόσχα, Αγ. Πετρούπολη και Krasnodar, και η Ουκρανία από τις Ukraine International, Aegean, Ryanair, Wizz Air και SkyUp, με πτήσεις προς Κίεβο, Οδησσό και Lviv.

Τα στοιχεία

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, την τριετία 2012-2014 πάνω από 1.000.000 Ρώσοι τουρίστες επισκέφθηκαν την Ελλάδα. Το 2019 οι Ρώσοι αντιπροσώπευαν το 1,9% του συνόλου των τουριστών που ήρθαν στην Ελλάδα και το 2020 έπεσαν στο 0,3%, καθώς η πτωτική πορεία είναι συνεχής από το 2015 έως σήμερα. Πέρυσι οι ταξιδιωτικές εισπράξεις από τη Ρωσία ξεπέρασαν τα 115 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019 είχαν ξεπεράσει τα 433 εκατ. ευρώ.

Όσον αφορά την Ουκρανία, ο αριθμός των Ουκρανών τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας έβαινε σταθερά αυξανόμενος κατά την τελευταία τριετία πριν από την πανδημία. Ειδικότερα, από τους 232.064 τουρίστες το 2017, περάσαμε στους 262.795 το 2018 (αύξηση 12,9%), για να φτάσουμε στους 447.124 τουρίστες το 2019 (αύξηση 70,6% και υπερδιπλασιασμός μέσα σε δύο χρόνια).

Το 2020 ο αριθμός των τουριστών από την Ουκρανία μειώθηκε στα 19.074 άτομα, κάτι που σχετίζεται με τους περιορισμούς στις μετακινήσεις που ίσχυσαν για το μεγαλύτερο διάστημα του χρόνου λόγω της πανδημίας.