Ο πόλεμος στην Ουκρανία γεννά το φάντασμα της πετρελαϊκής κρίσης της δεκαετίας του εβδομήντα. Οι ειδικοί προβλέπουν ότι η άνοδος των τιμών της ενέργειας και των τροφίμων μπορεί να προκαλέσει κοινωνική αναταραχή στην Ευρώπη.
Tου Μιχάλη Ψύλου
[email protected]
Αντιμέτωπος με την εκτίναξη των τιμών των καυσίμων, ο Γάλλος πρωθυπουργός, Ζαν Καστέξ, ανακοίνωσε «έκπτωση» 15 σεντς στο λίτρο, η οποία θα τεθεί σε ισχύ την 1η Απριλίου για περίοδο τεσσάρων μηνών. «Το μέτρο αυτό, που θα κοστίσει περίπου 2 δισ. ευρώ στο Δημόσιο, αφορά νοικοκυριά αλλά και επιχειρήσεις και θα ισχύει για όλα τα καύσιμα», διευκρίνισε ο Γάλλος πρωθυπουργός σε συνέντευξή του στην «Le Parisien». Αυτό σημαίνει ότι «για κάθε 60 λίτρα στο ρεζερβουάρ, οι καταναλωτές θα εξοικονομούν 9 ευρώ », είπε ο Καστέξ. Εξήγησε μάλιστα ότι αυτή η μείωση θα γίνεται κατά τη στιγμή της πληρωμής στο πρατήριο.
«Στην είσοδο του πρατήριου, ο οδηγός θα εξακολουθεί να βλέπει για παράδειγμα να αναγράφεται, 2,20 ευρώ/λίτρο, αλλά πληρώνοντας με την πιστωτική του κάρτα ή στο ταμείο, θα επωφελείται από μείωση 15 λεπτών το λίτρο», διευκρινίζει ο Καστέξ και προσθέτει: «Είναι έκπτωση και όχι μείωση των φόρων στα καύσιμα», λέει ο Γάλλος πρωθυπουργός και εξηγεί: «Για την μείωση του φόρου θα χρειαζόταν νόμος και φυσικά περισσότερος χρόνος. Αλλά και η μείωση του φόρου σε μια ρυπογόνο μορφή ενέργειας θα ήταν και αντι-οικολογική». Ο Γάλλος πρωθυπουργός απηύθυνε επίσης έκκληση στις «πετρελαϊκές εταιρείες να κάνουν μια επιπλέον χειρονομία και να μειώσουν επίσης κατά 5 σεντς τις τιμές στα καύσιμα, ώστε τελικά, να υπάρχει επιστροφή 20 σεντς στις τσέπες του Γαλλικού λαού ».
Με τις τιμές της βενζίνης και του ντίζελ να έχουν ξεπεράσει τα 2 ευρώ και στη Γαλλία -και μάλιστα λίγες εβδομάδες πριν τις προεδρικές εκλογές -η κυβέρνηση Μακρόν δείχνει πάντως έναν δρόμο για την ανακούφιση των καταναλωτών.
Η Γαλλική κυβέρνηση έχει άλλωστε ήδη λάβει μια σειρά από μέτρα: «Πάγωσε» την τιμή του φυσικού αερίου και περιόρισε στο 4% την αύξηση της ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ χορήγησε και επίδομα λόγω του υψηλού πληθωρισμού σε 38 εκατομμύρια άτομα. «Μια σειρά μέτρων που κόστισαν περισσότερα από 20 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον Ζαν Καστέξ,ο οποίος θα ανακοινώσει επίσης αυτή την εβδομάδα « ένα σχέδιο οικονομικής και κοινωνικής ανθεκτικότητας », λόγω των συνεπειών του πολέμου.
Όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό από το naftemporiki.gr
Όχι του Λίντνερ στη Γερμανία
Ο πόλεμος στην Ουκρανία γεννά το φάντασμα της πετρελαϊκής κρίσης της δεκαετίας του εβδομήντα. Οι ειδικοί προβλέπουν ότι η άνοδος των τιμών της ενέργειας και των τροφίμων μπορεί να προκαλέσει κοινωνική αναταραχή στην Ευρώπη.
Στη Γερμανία, πληθαίνουν οι εκκλήσεις από τις ενώσεις καταναλωτών και την αντιπολίτευση για προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στη βενζίνη και το ντίζελ, από 19% σε 7%. Αλλά, ο ομοσπονδιακός υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ, το απορρίπτει. Σε συνέντευξή του στην Κυριακάτικη έκδοση της Tagesspiegel, ο Λίντνερ επιτέθηκε στην Χριστιανοδημοκρατική αντιπολίτευση που ζήτησε να μπει φρένο στην αύξηση των τιμών στα καύσιμα, με τη μείωση του ΦΠΑ. «Εάν η Ένωση CDU/CSU θέλει μείωση του ΦΠΑ, πρέπει να μας πει, τι να κόψουμε στον προϋπολογισμό», είπε ο Λίντνερ. Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, απέρριψε επίσης ακόμη και την προσωρινή επιβολή μειωμένου ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους ως μέτρο για τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, όπως ζητούν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η μείωση των ορίων ταχύτητας θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά την κατανάλωση καυσίμου και επίσης να μειώσει τις εκπομπές CO₂.
Οι Πράσινοι προτείνουν πάντως να δοθεί ένα «επίδομα» σε όλους τους πολίτες, για να αντιμετωπίσουν την ακριβή ενέργεια. Η ηγέτιδα του κόμματος των Γερμανών Πρασίνων, Ρικάρντα Λανγκ, σε συνέντευξή της στην «Bild am Sonntag», τονίζει ότι είναι επιτακτική ανάγκη να δοθεί «ενεργειακό χρήμα» στους καταναλωτές,καθώς «πολλοί υποφέρουν πολύ έντονα από τις αυξανόμενες τιμές στη θέρμανση, στην αντλία ή στο σούπερ μάρκετ».
Ο Χριστιανοδημοκράτης πρωθυπουργός του κρατιδίου του Σάαρλαντ, Τόμπιας Χανς, χαρακτηρίζει επίσης «πραγματικά τρελή» την τιμή του ντίζελ στα 2,12 ευρώ το λίτρο στη Γερμανία. «Φυσικά αυτό έχει να κάνει και με τον ρωσικό πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά το πρόβλημα είναι απλώς ότι το κράτος πλουτίζει αυτή τη στιγμή. Το κράτος πλουτίζει από αυτό το αυξημένο ενεργειακό κόστος και γι' αυτό χρειάζεται ένα φρένο στην τιμή των καυσίμων», τόνισε ο Χριστιανοδημοκράτης πολιτικός.
«Οι υψηλές τιμές δεν ωφελούν το κράτος»
«Οι υψηλές τιμές ενέργειας δεν ωφελούν το κράτος», εκτιμά όμως ο Γενς Μπόισεν -Χόγκρεφε, καθηγητής στο Ινστιτούτο του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία (IfW), μιλώντας στην Die Welt.
«Οι υψηλές τιμές της ενέργειας επηρεάζουν επίσης το κράτος λόγω της αύξησης και της κρατικής κατανάλωσης. Επιπλέον, τα κέρδη των ιδιωτικών εταιρειών θα συρρικνωθούν. Τελικά, το βάρος θα πέσει και πάλι στο κράτος. «Εάν άλλες αγορές μειωθούν με την αύξηση των τιμών της ενέργειας, το κράτος όχι μόνο χάνει τα σχετικά έσοδα από τον ΦΠΑ, αλλά και τον εταιρικό φόρο και τον φόρο εισοδήματος», υποστηρίζει ο καθηγητής Μπόισεν -Χόγκρεφε.
Αντιδρούν οι Ενώσεις Μεταφορών
Στην Ιταλία, η μέση τιμή της βενζίνης είναι 2,275 ευρώ/λίτρο και οι ειδικοί εκτιμούν ότι δεν αποκλείεται να σκαρφαλώσει στα 3 ευρώ το λίτρο από τα τέλη Μαρτίου έως τις αρχές Απριλίου.
Ο Ιταλός υπουργός Οικολογικής Μετάβασης, Ρομπέρτο Τσινγκολάνι κάνει πάντως λόγο για «αδικαιολόγητης αύξηση της τιμής των καυσίμων». Όπως λέει, «η αύξηση των τιμών δεν συσχετίζεται με την πραγματικότητα των γεγονότων, αλλά οφείλεται σε μια κερδοσκοπική σπείρα, από την οποία λίγοι κερδίζουν. Είναι μια κολοσσιαία απάτη σε βάρος των επιχειρήσεων και των πολιτών», υποστήριξε ο Ιταλός υπουργός, μιλώντας στο τηλεοπτικό δίκτυο «Sky Tg24».
Οι συνδικαλιστικές ενώσεις αξιώνουν άμεση παρέμβαση που θα μειώσει τον ΦΠΑ και τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης: «Δεν βλέπουμε κάποιο συγκεκριμένο μήνυμα από την κυβέρνηση και δεν είναι ξεκάθαρο αν θα μειωθεί ο ΦΠΑ στα καύσιμα, αλλά και ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, δεδομένου ότι η φορολογία φτάνει σήμερα 55,3% σε κάθε λίτρο βενζίνης και 51,8% στο ντίζελ», αναφέρει η Ενωση Χερσαίων Μεταφορών.
Οι ενώσεις των εταιρειών χερσαίων μεταφορών έχουν προαναγγείλει πάντως στάση εργασιών από τις 19 Μαρτίου. Κάτι που θα προκαλέσει ανυπολόγιστη ζημιά, δεδομένου ότι στην Ιταλία το 85% των εμπορευμάτων μεταφέρεται οδικώς. Η κυβέρνηση του Μάριο Ντράγκι προσπαθεί να μεσολαβήσει και αύριο αναμένεται να ανακοινώσει βοήθεια ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ.