Μπορεί η συζήτηση των τελευταίων ημερών στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα να έχει εστιάσει στον αντίκτυπο του ρωσοουκρανικου πολέμου στις ναυλαγορές, ωστόσο φαίνεται ότι οι επιπτώσεις είναι βαθύτερες για τον κλάδο. Προβλήματα στις πληρωμές των μισθών των ναυτικών, εξονυχιστικοί έλεγχοι σε συναλλαγές αγοραπω- λησιών και ναυλώσεων και φόβοι… μαζικών κυβερνοεπιθέσεων είναι ορισμένα από τα θέματα που έχουν ανακύψει το τελευταίο διάστημα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Μπορεί η συζήτηση των τελευταίων ημερών στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα να έχει εστιάσει στον αντίκτυπο του ρωσοουκρανικου πολέμου στις ναυλαγορές, ωστόσο φαίνεται ότι οι επιπτώσεις είναι βαθύτερες για τον κλάδο.
Προβλήματα στις πληρωμές των μισθών των ναυτικών, εξονυχιστικοί έλεγχοι σε συναλλαγές αγοραπω- λησιών και ναυλώσεων και φόβοι… μαζικών κυβερνοεπιθέσεων είναι ορισμένα από τα θέματα που έχουν ανακύψει το τελευταίο διάστημα.
Όπως λέει στη «Ν» η συνιδρύτρια της Searock Marine Insurance Brokers, Μαρία Μαυρουδή, «μετά τον αποκλεισμό των ρωσικών
τραπεζών από το σύστημα SWIFT, περιορίζεται η ικανότητα της Ρωσίας να πραγματοποιεί διεθνείς συναλλαγές σε ευρώ ή δολάριο, με αποτέλεσμα να οδηγείται στην αναζήτηση εναλλακτικών μεθόδων αναζήτησης συναλλαγών».
Αυτή η εξέλιξη, σύμφωνα με την ίδια, καθιστά «δύσκολη την καταβολή καθ’ όλα νόμιμων αποζημιώσεων για ναυταπαιτήσεις ή τιμολόγια για υπηρεσίες που είχαν παρασχεθεί σε προγενέστερο χρόνο», ενώ «δημιουργεί πρόβλημα και στην πληρωμή των μισθών των Ρώσων ναυτικών στο πλαίσιο των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί».
Μένοντας στο θέμα των ναυτικών, η κ. Μαυρουδή αναδεικνύει και μία άλλη πλευρά των επιπτώσεων του πολέμου. Σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ΙCS), σε σύνολο περίπου 1,89 εκατ. ναυτικών διεθνώς, το 10,5% είναι Ρώσοι και το 4% Ουκρανοί. «Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις μικτών πληρωμάτων, που Ρώσοι και Ουκρανοί ναυτικοί εργάζονται στα ίδια πλοία, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει έντονες διαφωνίες» αναφέρει.
Τέλος, η κ. Μαυρουδή τονίζει: «Εκφράζονται φόβοι για αυξημένο κίνδυνο κυβερνοεπιθέσεων σε πλοία και ναυτιλιακές εταιρείες και συστήνεται μεγάλη προσοχή».
Η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται σε εγρήγορση για να αντιμετωπίσει ενδεχόμενο κύμα επιθέσεων. «Αυξημένο κίνδυνο για μέρη που προέρχονται από χώρες που έχουν εμπλακεί σε αντι-ρωσικές κυρώσεις» βλέπει ο οίκος Fitch Ratings.
Σημειώνεται ότι η γερμανική Hapag-Lloyd δέχτηκε κυβερνοεπίθεση αυτήν την εβδομάδα, χωρίς όμως να υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι σχετίζεται με τον πόλεμο.
Σε επίπεδο συμφωνιών αγοραπωλησιών, ο επικεφαλής της Optima Shipping Services, Δημήτρης Κούκας, λέει στη «Ν» ότι μετά την έναρξη των συρράξεων γίνονται αυστηροί έλεγχοι σε όλες τις συναλλαγές άνω των 5 εκατ. δολαρίων. Όπως εξηγεί, έχουν δοθεί σαφείς κατευθύνσεις στις τράπεζες για τη διενέργεια επισταμένου «due diligence», προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει καμία ρωσική εμπλοκή σε οποιαδήποτε τμήμα της διαδικασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Κούκας σημειώνει ότι όλα τα deals αγοραπωλησιών με ρωσική δραστηριότητα έχουν «παγώσει», χωρίς να είναι σαφής η κατάληξη όσων έχουν προχωρήσει σε τελικά στάδια.
Τέλος, στον απόηχο της τρέχουσας κατάστασης, ο αναλυτής επισημαίνει ότι υπάρχουν αρκετοί πλοιοκτήτες από Ρωσία και Ουκρανία οι οποίοι πουλάνε βιαστικά και «όσο όσο» περιουσιακά στοιχεία, προκειμένου να εξασφαλίσουν ρευστότητα.