Μία νέα πραγματικότητα διαμορφώνεται στη ναυτιλιακή βιομηχανία μετά το ξέσπασμα των ένοπλων συγκρούσεων στα εδάφη της Ουκρανίας. Κυρώσεις που έχουν ήδη επιβληθεί και άλλες που αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή το επόμενο διάστημα επηρεάζουν τις ναυλαγορές και ωθούν τις ναυτιλιακές σε έκτακτα μέτρα αποφυγής των επίμαχων περιοχών, προκαλώντας διαταραχές στις ροές του διεθνούς εμπορίου.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Μία νέα πραγματικότητα διαμορφώνεται στη ναυτιλιακή βιομηχανία μετά το ξέσπασμα των ένοπλων συγκρούσεων στα εδάφη της Ουκρανίας. Κυρώσεις που έχουν ήδη επιβληθεί και άλλες που αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή το επόμενο διάστημα επηρεάζουν τις ναυλαγορές και ωθούν τις ναυτιλιακές σε έκτακτα μέτρα αποφυγής των επίμαχων περιοχών, προκαλώντας διαταραχές στις ροές του διεθνούς εμπορίου.
Όπως λέει η αναλύτρια του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal Κατερίνα Ρέστη, οι τράπεζες, οι επενδύσεις, οι εξαγωγές αγαθών και η πρόσβαση της Ρωσίας στις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν περιοριστεί από τις μέχρι τώρα κυρώσεις, γεγονός που αφαιρεί από τη Μόσχα τη δυνατότητα να αλληλεπιδρά, να λαμβάνει πιστώσεις και να εμπορεύεται με τον υπόλοιπο πλανήτη.
Η ίδια επισημαίνει ότι από τα περίπου 44.000 bulk carriers και tankers που λειτουργούν παγκοσμίως, περίπου 2.000 ανήκουν σε ρωσικές εταιρείες. «Ο πρώτος γύρος των κυρώσεων θέτει σε κίνδυνο τη λειτουργία της εμπορικής ναυτιλίας στη Μαύρη Θάλασσα και πιθανότατα στη Βαλτική», σημειώνεται σε ανάλυση του οίκου δεδομένων Signal Ocean. Σύμφωνα με τους αναλυτές, όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στις αγορές ενέργειας και σιτηρών.
Πώς επηρεάζονται τα tankers
Οι αναλυτές της Signal Ocean «βλέπουν» ισχυρό momentum στα ναύλα των tankers, τύπου aframax, με τις διαδρομές Βαλτικής - Ευρώπης να σημειώνουν σημαντική άνοδο.
Τα aframaxes είναι πολύ σημαντικά για τις ρωσικές εξαγωγές, αντιστοιχώντας σε μεγάλα μερίδια των συνολικών διακινούμενων όγκων από κομβικά λιμάνια.
«Μετά την ανακοίνωση των αμερικανικών κυρώσεων σε πέντε ρωσικά πλοία, η προσφορά τονάζ στη Βαλτική έχει μειωθεί απότομα, με τους πλοιοκτήτες να διστάζουν να στείλουν τα πλοία στα ρωσικά λιμάνια και τους αγοραστές αργού πετρελαίου να δυσκολεύονται να βρουν βαπόρια για θαλάσσιες μεταφορές», αναφέρουν.
Έτσι, σε δύο, μόλις, ημέρες τα ναύλα τριπλασιάστηκαν. Η τρέχουσα τάση στην προσφορά πλοίων και τα ποσοστά αφαίρεσης χωρητικότητας από τα γύρω λιμάνια είναι ένα ισχυρό σημάδι ανόδου των ναύλων των aframaxes σε νέα υψηλά τις επόμενες ημέρες, σημειώνουν οι αναλυτές.
Η μελέτη της Signal Ocean εστιάζει, παράλληλα, και στις κυρώσεις που ενδέχεται να επιβληθούν, με τη σημείωση ότι υπάρχουν ανησυχίες για έντονες διαταραχές στην παγκόσμια οικονομία, την ώρα που ο πλανήτης προσπαθεί ακόμη να ανακάμψει από την πανδημία.
Τα ξημερώματα της Τετάρτης, το πετρέλαιο έσπασε το φράγμα των 110 δολαρίων. Ειδικότερα, η τιμή του μπρεντ έφτασε τα 110,25 δολάρια το βαρέλι, ενώ εκείνη του αμερικανικού αργού τα 108,25 δολάρια το βαρέλι.
«Σε ενδεχόμενο αμερικανικών κυρώσεων στις ρωσικές εξαγωγές ενέργειας, Ευρώπη και ΗΠΑ θα χρειαστεί να αντικαταστήσουν την έλλειψη προμηθειών με άλλες πηγές, που τελικά θα αυξήσουν τα τονο-μίλια, διατηρώντας την ευφορία στη ναυλαγορά», επισημαίνει η Signal Ocean.