Την αδιάκοπη πορεία της προς τα δύο ευρώ ανά λίτρο συνεχίζει η αμόλυβδη βενζίνη των 95 οκτανίων, την οποία καθημερινά βλέπουν οι καταναλωτές να σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Σε ιστορικά υψηλά, βρίσκονται και τα λοιπά καύσιμα κίνησης όπως το πετρέλαιο και το υγραέριο και ουδείς πλέον μπορεί να προβλέψει μετά από τις εξελίξεις στην Ουκρανία, πότε και πού θα σταματήσει το ράλι των ανατιμήσεων.
Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]
Την αδιάκοπη πορεία της προς τα δύο ευρώ ανά λίτρο συνεχίζει η αμόλυβδη βενζίνη των 95 οκτανίων, την οποία καθημερινά βλέπουν οι καταναλωτές να σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Σε ιστορικά υψηλά, βρίσκονται και τα λοιπά καύσιμα κίνησης, όπως το πετρέλαιο και το υγραέριο, και ουδείς πλέον μπορεί να προβλέψει μετά από τις εξελίξεις στην Ουκρανία, πότε και πού θα σταματήσει το ράλι των ανατιμήσεων.
Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, ανήλθε χθες στο 1,885 ευρώ ανά λίτρο, την υψηλότερη από ποτέ. Για λόγους σύγκρισης αναφέρουμε ότι πέρυσι στις 22 Φεβρουαρίου η μέση τιμή της βενζίνης ήταν στο 1,539 ευρώ ανά λίτρο. Δηλαδή μέσα σε ένα χρόνο η τιμής αυξήθηκε κατά σχεδόν 35 λεπτά το λίτρο. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι μόνο κατά τον τελευταίο ένα μήνα η τιμή της έχει αυξηθεί κατά 10 λεπτά το λίτρο. Συγκεκριμένα, στις 19 Ιανουαρίου 2022 η πανελλαδική μέση τιμής της, ήταν στο 1,786 ευρώ ανά λίτρο.
Με τιμή αυτή, η Ελλάδα είναι η τέταρτη ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη στην αμόλυβδη 95 οκτανίων, πίσω μόνο από τις, Ολλανδία, Φινλανδία και τη Δανία. Εκτιμούμε, ότι δεν χρειάζεται να αναφερθεί η διαφορά των μισθών αυτών των χωρών με τους μισθούς στη χώρα μας.
Διευκρινίζεται ότι το 1,885 ευρώ ανά λίτρο, αφορά την πανελλαδική μέση τιμή. Δεν είναι όμως αυτή που ισχύει σε πολλές περιοχές της χώρας, όπου οι τιμές κινούνται πάνω από το 1,90 ευρώ ανά λίτρο, ενώ στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, η τιμή της βενζίνης έχει ξεπεράσει αρκετά τα δύο ευρώ.
Οι διεθνείς τιμές, έχουν συμπαρασύρει και το πετρέλαιο κίνησης, η μέση τιμή του οποίου χθες διαμορφώθηκε στο 1,621 ευρώ ανά λίτρο, όταν την αντίστοιχη ημερομηνία πέρυσι, ήταν στο 1,283 ευρώ ανα λίτρο. Δηλαδή είναι ακριβότερο κατά 34 λεπτά το λίτρο. Επίσης, όπως και στη βενζίνη, η τιμή του τον τελευταίο μήνα έχει αυξηθεί κατά 10 λεπτά (1,527 ευρώ ανά λίτρο στις 20 του περασμένου Ιανουαρίου).
Σε ό,τι αφορά το υγραέριο κίνησης, η μέση τιμή του έχει διαμορφωθεί πλέον στο 1,058 ευρώ, έναντι 0,821 ευρώ, πέρυσι την ίδια ημέρα (σχεδόν 24 λεπτά ακριβότερο).
Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, πράγματι είναι ο κυριότερος παράγοντας για τις ανατιμήσεις στα καύσιμα. Ωστόσο στη χώρα μας, ειδικά για τη βενζίνη, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η υψηλή φορολογία. Τόσο του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) που ανέρχεται στα 700 ευρώ ανά χίλια λίτρα βενζίνης ή 0,70 ευρώ ανά λίτρο (από τους υψηλότερους στην Ευρώπη) όσο και του ΦΠΑ (24%) που είναι επίσης ένας από υψηλότερους.
Για να γίνει κατανοητή η συμβολή των φόρων στην τελική τιμή της βενζίνης, παραθέτουμε τα τελευταία επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων: με πανελλαδική μέση τιμή αμόλυβδης 95 οκτανίων 1,882 ευρώ ανά λίτρο οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν σε 1,0799 ευρώ ανά λίτρο! Επί της ίδιας τιμής, η συμβολή της τιμής του διυλιστηρίου, είναι στα 0,7020 ευρώ ανά λίτρο ενώ το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίζεται κατά μέσο όρο στα 0,1001 ανά λίτρο (10,01 λεπτά).
Σε ποσοστά, η τελική τιμή λιανικής του 1.882 ευρώ να λίτρο, διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 37,30%, από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 57,38%, και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 5,32%.
Είναι πασιφανές, ότι για την πολύ υψηλή τιμή της βενζίνης στη χώρα, ευθύνεται φορολογία. Για και αυτό το αίτημα για τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, κάθε άλλο, παρά «λαϊκίστικο» είναι.
Υπενθυμίζουμε ότι βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης ανά λίτρο βενζίνης είναι το 0,36 ευρώ ανά λίτρο και οι μόνες χώρες που επιβάλλουν τη μίνιμουμ φορολογία είναι η Βουλγαρία και η Ουγγαρία και ακολουθούν η Πολωνία και η Ρουμανία με 0,37 ευρώ ΕΦΚ ανά λίτρο βενζίνης. Αντίθετα, τον υψηλότερο ΕΦΚ έχει η Ολλανδία με 0,81 ευρώ ανά λίτρο, η Ιταλία με 0,73 ευρώ ανά λίτρο η Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο και η Ελλάδα με 0,70 ευρώ ανά λίτρο. Η Γαλλία έχει 0,68 ευρώ ανά λίτρο, η Γερμανία 0,65 και η Ισπανία 0,50 ευρώ, όταν ο μέσος όρος σε επίπεδο Ε.Ε. είναι το 0,56 ευρώ ανά λίτρο.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο naftemporiki.gr