Έχοντας επιστρέψει σε προ Covid επιδόσεις, η εγχώρια αγορά cash and carry αφήνει πίσω της μια άσχημη περίοδο και προσβλέπει σε βελτιωμένες επιδόσεις φέτος, βασιζόμενη κυρίως στις προβλέψεις που κάνουν λόγο για ένα ιδιαίτερα θετικό momentum στο εγχώριο τουριστικό ρεύμα.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Έχοντας επιστρέψει σε προ Covid επιδόσεις, η εγχώρια αγορά cash and carry αφήνει πίσω της μια άσχημη περίοδο και προσβλέπει σε βελτιωμένες επιδόσεις φέτος, βασιζόμενη κυρίως στις προβλέψεις που κάνουν λόγο για ένα ιδιαίτερα θετικό momentum στο εγχώριο τουριστικό ρεύμα.
Ειδικότερα, το 2021 η οργανωμένη χονδρική κατάφερε να γυρίσει το παιχνίδι και να μαζέψει τον χαμένο τζίρο του 2020. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, οι αλυσίδες cash and carry πέτυχαν το 2021 αύξηση εσόδων της τάξεως του 5,3%, κλείνοντας στο 1,088 δισ. ευρώ. Η περσινή επίδοση είναι κατάτι υψηλότερη και από την εικόνα των εσόδων του 2019, όταν ο συνολικός τζίρος των παικτών της οργανωμένης χονδρικής κυμάνθηκε σε 1,083 δισ. ευρώ, εξέλιξη που δημιουργεί προσδοκίες για δυνατότητα επίτευξη ακόμα πιο δυναμικών ρυθμών ανάπτυξης.
Κλίμα αισιοδοξίας
Η επαναλειτουργία του καναλιού της HoReCa σε πλήρες επίπεδο τη φετινή τουριστική σεζόν, η οποία απροπό ξεκινά νωρίτερα από ποτέ την 1η Μαρτίου, δημιουργεί κλίμα αισιοδοξίας, ενώ αναμένεται να αποτελέσει και σημαντικό αντίβαρο έναντι της ενεργειακή κρίσης που επιβαρύνει σύσσωμη την αγορά.
Σε ό,τι αφορά τους παίκτες που δραστηριοποιούνται στην οργανωμένη χονδρική, η δυναμική τους σε όρους δικτύου και μεριδίου φέρεται να διατηρείται σταθερή τα τελευταία χρόνια, με την ηγετική θέση στην αγορά να διατηρεί η Metro Cash and Carry. Στην κατηγορία δραστηριοποιούνται επίσης η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη μέσω της The Mart, η AB Βασιλόπουλος με την ENA, η Πέντε (Γαλαξίας) και η Μασούτης. Ο συνολικές αριθμός του δικτύου όλων των παικτών ανέρχεται σε περίπου 115 σημεία πώλησης.
Ηλεκτρονικές πωλήσεις
Πέρα από τα φυσικά δίκτυα, η οργανωμένη χονδρική έχει ήδη αρχίσει να επεκτείνεται και στις ηλεκτρονικές B2B πωλήσεις, κανάλι στο οποίο οι αλυσίδες μπορούν να έχουν «πλεονέκτημα» σε σχέση με το παραδοσιακό χονδρεμπόριο.
Σε αυτό το πλαίσιο, προ λίγων ημερών στην έκθεση HoReCa 2022 ξεκίνησε τη λειτουργία του το ηλεκτρονικό κατάστημα χονδρικής της Metro Cash and Carry, διευρύνοντας τις υπηρεσίες που παρέχει αποκλειστικά στους επαγγελματίες. Στο B2B e-shop της Metro περιλαμβάνεται όλο το κωδικολόγιο της αλυσίδας, ενώ δεν υπάρχει περιορισμός ελάχιστης ποσότητας παραγγελίας. Σε ό,τι αφορά την υπηρεσία παράδοσης, προσφέρονται διευρυμένες επιλογές στους επαγγελματίες σε όλη την επικράτεια.
Υπενθυμίζεται ότι η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη πήρε πρώτη «θέση» στην ηλεκτρονική χονδρική προχωρώντας τον Φεβρουάριο του 2019 στο λανσάρισμα του e-shop της the Mart.
Η «επέκταση» στο ηλεκτρονικό κανάλι για τους ισχυρούς της οργανωμένης χονδρικής αποτελεί μια σημαντική αναπτυξιακή διέξοδο, δεδομένου του «γεωγραφικού» κορεσμού στο δίκτυο των φυσικών καταστημάτων χονδρικής στην εγχώρια αγορά. Η συγκυρία της πανδημίας, που εξοικείωσε σημαντικά την αγορά με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις, φαίνεται ότι επιταχύνει τις εξελίξεις και στο πεδίο του χονδρεμπορίου.
Σε ό,τι αφορά τη διεκδίκηση μεγαλύτερου μεριδίου από τη συνολική «πίτα» της εγχώριας χονδρικής, οι αλυσίδες cash and carry εκτιμάται ότι εστιάζουν ακόμα πιο στοχευμένα στη διεύρυνση του πελατολογίου τους στον ξενοδοχειακό τομέα, όπου διαφαίνονται σημαντικές προοπτικές ελέω του τουρισμού, αντισταθμίζοντας τις απώλειες από τη συρρίκνωση της αγοράς των καφέ - εστιατορίων ελέω της πανδημικής κρίσης, καθώς και των μικρών σημείων λιανικής.