Ευκαιρίες για στοχευμένες πωλήσεις containerships μεγαλύτερης ηλικίας σε πολύ υψηλές τιμές δημιουργεί εδώ και δύο χρόνια η ναυλαγορά, σε συνδυασμό με τις πολύ καλές προοπτικές για τον κλάδο. Για τις ελληνικές πλοιοκτήτριες εταιρείες containerships, εκτός από τις πωλήσεις παλαιότερων πλοίων σε liners, η περίοδος ενδείκνυται και για επενδύσεις στις μικρότερες χωρητικότητες, που είναι πλοία πολλαπλών ρόλων και εμπορικών διαδρομών, στις οποίες υπάρχει σήμερα κενό, αφού οι liners επενδύουν σε μεγάλα πλοία.
Από την έντυπη έκδοση
Στον Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Ευκαιρίες για στοχευμένες πωλήσεις containerships μεγαλύτερης ηλικίας σε πολύ υψηλές τιμές δημιουργεί εδώ και δύο χρόνια η ναυλαγορά, σε συνδυασμό με τις πολύ καλές προοπτικές για τον κλάδο. Για τις ελληνικές πλοιοκτήτριες εταιρείες containerships, εκτός από τις πωλήσεις παλαιότερων πλοίων σε liners, η περίοδος ενδείκνυται και για επενδύσεις στις μικρότερες χωρητικότητες, που είναι πλοία πολλαπλών ρόλων και εμπορικών διαδρομών, στις οποίες υπάρχει σήμερα κενό, αφού οι liners επενδύουν σε μεγάλα πλοία.
Σύμφωνα με όσα δηλώνει σε συνέντευξή του στη «Ν» ο Commercial Director της Danaos Shipping, Φίλιππος Προκοπάκης, «τέτοια μεγέθη σίγουρα κινούν το ενδιαφέρον και της εταιρείας μας, καθώς όλες οι πλοιοκτησίες, σε συνδυασμό με τις μακροπρόθεσμες αλλαγές που σχεδιάζονται λόγω του κλίματος και των ρύπων, θα πρέπει να κοιτάξουν την επόμενη μέρα με βάση πλοία πιο οικονομικά και το ελάχιστο δυνατό ρυπογόνα».
Όσον αφορά το πέρασμα της ναυτιλίας στην εποχή της ψηφιοποίησης, ο κ. Προκοπάκης επισημαίνει: «Το όραμα του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Danaos δρ. Ι. Κούστα ήταν ανέκαθεν ο συνδυασμός της “παραδοσιακής ναυτιλίας” με τις τεχνολογικές εξελίξεις και πληροφοριακά συστήματα που επιτρέπουν και κάνουν δυνατή την ψηφιοποίηση διαδικασιών και ενεργειών, που με τη σειρά τους κάνουν το προϊόν που προσφέρει η Danaos στους πελάτες της μοναδικό και να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό».
Η αγορά στα containerships εδώ και μια διετία καταγράφει πολύ υψηλά ρεκόρ, τα οποία οφείλονται, όπως λένε οι αναλυτές, από τη μια στην αύξηση των παραγγελιών για τελικά προϊόντα και από την άλλη στη συμφόρηση που καταγράφεται όλο αυτό το διάστημα στη μεταφορική αλυσίδα σε παγκόσμιο επίπεδο. Σας άκουσα να λέτε ότι η αγορά θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα και τα επόμενα χρόνια, κάτι που αποδεικνύεται και από τη ζήτηση των liners να ναυλώσουν containerhips μέχρι και για πέντε χρόνια σε πολύ υψηλούς ναύλους.
«Η ναυλαγορά πράγματι κινείται συνεχώς ανοδικά την τελευταία διετία, λόγω πολλών παραμέτρων, που αξίζει κανείς να εστιάσει. Η αυξημένη ζήτηση τελικών προϊόντων σε συνδυασμό με τη λιμενική συμφόρηση που είναι απόρροια της ζήτησης αυτής συνθέτουν ένα εκρηκτικό μίγμα, με τα γνωστά σε όλους μας αποτελέσματα».
«Παρότι η λιμενική συμφόρηση είναι μια παράμετρος με ημερομηνία λήξης μεσοπρόθεσμα και εφόσον η πανδημία θα γίνεται ενδημική, η εκτίμησή μου είναι ότι η ζήτηση θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα για κάποια χρόνια ακόμα. Αυτό όντως αποδεικνύεται και από τις μακροχρόνιες ναυλώσεις, που πολλές φορές μπορεί να ξεκινάνε ακόμα και στα μέσα του 2023 και σε βάθος πενταετίας, αλλά και από το γεγονός ότι οι liners πελάτες μας είναι τώρα σε θέση να προχωράνε και οι ίδιοι σε μακροχρόνια συμβόλαια με τους δικούς τους πελάτες, τους τελικούς καταναλωτές».
«Όσο προχωράμε προς τη νέα κανονικότητα η κατάσταση στην εφοδιαστική αλυσίδα θα βελτιωθεί, αλλά πρέπει να συνυπολογιστεί ότι με τους καινούργιους κανονισμούς για τους ρύπους και το περιβάλλον όπως αυτοί επιβάλλονται από τον ΙΜΟ, αρχής γενομένης από το 2023 τα υφιστάμενα πλοία θα πρέπει να χαμηλώσουν ταχύτητα, και άρα, αν θεωρήσουμε ότι η ζήτηση θα παραμείνει όπως σήμερα, θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν περισσότερα πλοία για το ίδιο μεταφορικό έργο, που σήμερα δεν υπάρχουν. Ακόμα και τα πλοία υπό ναυπήγηση που αναμένονται στο νερό την επόμενη διετία δεν είναι σίγουρο ότι είναι ικανά να ισοσκελίσουν αυτό το κενό και άρα ο εκάστοτε πλοιοκτήτης που θα είναι τυχερός αρκετά να έχει πλοία προς ναύλωση στο άμεσο ή μεσοπρόθεσμο μέλλον θα μπορεί να επωφεληθεί τα μέγιστα».
«Για πλοιοκτήτριες εταιρείες σαν την Danaos η περίοδος ενδείκνυται για πιθανές στοχευμένες πωλήσεις ενδεχομένως πλοίων παλαιότερης ηλικίας, καθώς σήμερα και για άμεσα διαθέσιμα πλοία οι πιθανοί αγοραστές είναι οι ίδιες οι liners εταιρείες, οι οποίες έχουν το δίλημμα να ναυλώσουν μακροχρόνια και σε ιστορικά υψηλά ή να αγοράσουν σε ιστορικά υψηλά και στο τέλος να τους μείνει και το λεγόμενο asset. Σε κάθε περίπτωση, ο κερδισμένος είναι ο πλοιοκτήτης που έχει τέτοιες επιλογές που όμοιές τους δεν έχουμε ιστορικά ξαναδεί».
Οι μεγαλύτεροι liners έχουν ξεκινήσει ένα ράλι νέων ναυπηγήσεων κυρίως με LNG, ενώ καταγράφεται και μια μεγάλη παραγγελία για πλοία που θα κινούνται με μεθανόλη. Μια ανεξάρτητη εταιρεία όπως η Danaos θα σκεφτόταν να προχωρήσει τώρα σε νέες ναυπηγήσεις; Και αν όχι τώρα, πότε;
«Είναι αλήθεια ότι οι liners έχουν προχωρήσει σε παραγγελίες πλοίων χωρητικότητας κυρίως 12.000 TEUs και μεγαλύτερα, καθώς είναι πλοία για συγκεκριμένες εμπορικές διαδρομές, στις οποίες μόνο αυτοί μπορούν να επωφεληθούν από τις προφανείς οικονομίες κλίμακος, αλλά ήθελα να επισημάνω ότι αυτές οι παραγγελίες δεν είναι μόνο με βάση το LNG, αλλά και με βάση παραδοσιακά καύσιμα με scrubbers.
Ενώ οι πελάτες μας έχουν επικεντρωθεί σε αυτά τα μεγέθη, σίγουρα υπάρχει ένα κενό στις μικρότερες χωρητικότητες, που είναι πλοία πολλαπλών ρόλων και εμπορικών διαδρομών και τέτοια μεγέθη σίγουρα κινούν το ενδιαφέρον και της εταιρείας μας, καθώς όλες οι πλοιοκτησίες, σε συνδυασμό με τις μακροπρόθεσμες αλλαγές που σχεδιάζονται λόγω του κλίματος και των ρύπων, θα πρέπει να κοιτάξουν την επόμενη μέρα με βάση πλοία πιο οικονομικά και το ελάχιστο δυνατό ρυπογόνα. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει μια ξεκάθαρη απάντηση για το ποιο είναι το καύσιμο του μέλλοντος, καθώς ακόμα και το LNG είναι μια λύση μεσοπρόθεσμη αλλά όχι μακροπρόθεσμη, οπότε η όποια επενδυτική κίνηση σε ένα ρευστό περιβάλλον θέλει προσοχή».