Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 14 Φεβρουαρίου 2022 17:30

«Φουσκώνει» το κύμα της ακρίβειας - Πιο τσουχτερό κατά 5,7% το καλάθι της «Ν»

Κατά 5,7% ακρίβυνε το καλάθι της «Ν» μέσα σε τρεις μήνες, με 27 από τα 35 συνολικά βασικά καταναλωτικά προϊόντα που περιέχει να καταγράφουν αύξηση από 0,76% έως 101,4%. Στα οκτώ προϊόντα που εμφάνισαν χαμηλότερες τιμές το ποσοστό της μείωσης κυμαίνεται από 4,5% έως 13,6%.
 

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]

Κατά 5,7% ακρίβυνε το καλάθι της «Ν» μέσα σε τρεις μήνες, με 27 από τα 35 συνολικά βασικά καταναλωτικά προϊόντα που περιέχει να καταγράφουν αύξηση από 0,76% έως 101,4%. Στα οκτώ προϊόντα που εμφάνισαν χαμηλότερες τιμές το ποσοστό της μείωσης κυμαίνεται από 4,5% έως 13,6%.

Αναλυτικότερα, πριν από τρεις μήνες, ήτοι τον Νοέμβριο του 2021, με το πρώτο δυνατό κύμα των ανατιμήσεων στη χονδρική να έχει ήδη περάσει στα τιμολόγια της λιανικής, η «Ν» γέμισε το καλάθι της με 35 εκ των βασικότερων προϊόντων του νοικοκυριού. 
Ο συνολικός λογαριασμός ανήλθε στα 96,34 ευρώ, συνεπώς από τα 100 ευρώ έμειναν και ρέστα 3,66 ευρώ. Το ίδιο καλάθι τον Φεβρουάριο του 2022 κόστισε 101,85 ευρώ, δηλαδή 5,51 ευρώ περισσότερο, με αποτέλεσμα το «κατοστάρικο» να μη φτάνει να καλύψει τον λογαριασμό. 

Τι περιέχει

Επισημαίνεται ότι το καλάθι της «Ν» γέμισε με τα ίδια 35 επώνυμα συσκευασμένα προϊόντα, ενώ η σύγκριση τιμών αφορά την ίδια ημέρα της εβδομάδας, ήτοι την Πέμπτη, σε χρονική απόσταση ακριβώς τριών μηνών: στις 11 Νοεμβρίου 2021 και στις 10 Φεβρουαρίου 2022 αντίστοιχα. 

Το συνολικό κόστος διαμορφώνεται σύμφωνα με τη μέση τιμή κάθε προϊόντος όπως καταγράφεται στην πλατφόρμα e-καταναλωτής τις συγκεκριμένες ημερομηνίες.
Στη σύγκριση του καλαθιού, μονάχα τρία προϊόντα, τυρί σε φέτες, βούτυρο (μαργαρίνη) και χλωρίνη, εμφάνισαν αύξηση κάτω του 1%, ενώ αντίθετα τα μωρομάντιλα υπερδιπλασίασαν την τελική τους τιμή στο ράφι.

Η ανατίμηση κατά 5,7% σε ένα μέσο καλάθι, το οποίο να επισημανθεί δεν περιλαμβάνει κόκκινο κρέας, ψάρι και νωπά οπωροκηπευτικά -οι τιμές των τελευταίων έχουν εκτοξευθεί σε κάποιες κατηγορίες έως και τέσσερις φορές πάνω το τελευταίο διάστημα-, υπερισχύει της αύξησης του 2% στον κατώτατο μισθό που ισχύει από 1ης Ιανουαρίου και κυριότερα ξεπερνά σημαντικά το «ψυχολογικό όριο» των αυξήσεων στη μη ανελαστική δαπάνη του σούπερ μάρκετ που καλούνται να διαχειριστούν τα νοικοκυριά σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες επιβαρύνσεις που αφορούν το κόστος ενέργειας, θέρμανσης, μετακίνησης.

Σύμφωνα με την Eurostat

Το ποσοστό της αύξησης στο καλάθι της «Ν» κινείται σε ακολουθία με την αρχική εκτίμηση της Eurostat, σύμφωνα με την οποία ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα τον Ιανουάριο 2022 διαμορφώθηκε σε 5,5% (έναντι ετήσιας μεταβολής 4,4% τον Δεκέμβριο του 2021 και 4% τον Νοέμβριο 2021), η οποία εκτιμάται ότι θα επιβεβαιωθεί αύριο με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. 

Η διάχυση των πληθωριστικών πιέσεων που δέχεται η αγορά, με αιχμή την ενέργεια και το κόστος μεταφοράς, στις τιμές των τροφίμων και λοιπών βασικών καταναλωτικών προϊόντων από την αρχή του έτους είναι ξεκάθαρη. 
Με γνώμονα ότι η συγκυρία παραμένει δυσμενής παράγοντας της αγοράς, εκτιμούν ότι είναι πιθανόν να βρισκόμαστε στη γραμμή εκκίνησης μιας νέας ανατιμητικής κούρσας τον Μάρτιο και τον Απρίλιο.

Για την ακρίβεια στο ράφι οι καταναλωτές αναζητούν «αντίδοτο» μέσα από τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, που αναδεικνύονται το βασικό «εργαλείο» της βιομηχανίας και των λιανεμπόρων προκειμένου να συγκρατήσουν τη μείωση στους τζίρους, που υποχωρούν την περίοδο Ιανουαρίου - αρχές Φεβρουαρίου με ρυθμό περί το 7%.

Η διάρκεια του φαινομένου

Με τη διατήρηση των ανατιμήσεων να θεωρείται πλέον δεδομένη, το βασικό ζητούμενο είναι η διάρκεια που θα έχει το φαινόμενο, με το αισιόδοξο σενάριο που «βλέπει» αποκλιμάκωση το δεύτερο μισό του έτους να δείχνει ότι αποδυναμώνεται.