«Ποτέ πριν δεν πουλήθηκαν τόσα πολλά γιοτ, όσο κατά τη διάρκεια της πανδημίας», αναφέρει το γερμανικό δίκτυο n-tv. «Οι υπερπλούσιοι εγιναν πολύ πιο πλούσιοι χάρη στην πολιτική χαμηλών επιτοκίων και την άνθηση του χρηματιστηρίου μετά την κρίση του κορωνοϊού. Κερδισμένοι, όπως ο ιδρυτής της Amazon, Τζεφ Μπέζος, αντιμετωπίζουν ένα πρόβλημα πολυτέλειας: πού να τοποθετήσουν τα χρήματά τους;
Του Μιχάλη Ψύλου
[email protected]
«Ποτέ πριν δεν πουλήθηκαν τόσα πολλά γιοτ, όσο κατά τη διάρκεια της πανδημίας», αναφέρει το γερμανικό δίκτυο n-tv. «Οι υπερπλούσιοι εγιναν πολύ πιο πλούσιοι χάρη στην πολιτική χαμηλών επιτοκίων και την άνθηση του χρηματιστηρίου μετά την κρίση του κορωνοϊού. Κερδισμένοι, όπως ο ιδρυτής της Amazon, Τζεφ Μπέζος, αντιμετωπίζουν ένα πρόβλημα πολυτέλειας: πού να τοποθετήσουν τα χρήματά τους;
Ο σκηνοθέτης Στίβεν Σπίλμπεργκ κέρασε τον εαυτό του ένα μεγαλύτερο γιοτ πέρυσι. Ο Ρώσος ολιγάρχης Ρομάν Αμπράμοβιτς απέκτησε επίσης μια νέα θαλαμηγό και ο ιδρυτής της Amazon, Τζεφ Μπέζος, θέλει ένα πολύ μεγαλύτερο από αυτό που έχει. Ονομάζονται «Seven Seas», «Solaris» ή «Y721», είναι εξαιρετικά αποκλειστικά και βρίσκονται στην κορυφή της λίστας επιθυμιών των πλουσιότερων ανθρώπων στον κόσμο.
Όπως αναφέρει η εταιρεία VesselsValue, 887 τέτοια πλοία πουλήθηκαν πέρυσι. Αυτό είναι μια αύξηση 77 % σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.Διπλάσιος αριθμός σε σύγκριση με το 2019
Σύμφωνα με την VesselsValue, βασικός μοχλός της έκρηξης είναι η επιθυμία για ανάκαμψη από την πανδημία. Οι άνθρωποι αναζητούν απόσταση και ασφάλεια. Πιστός στο σύνθημα: «Buy a boat, corona can't swim» (αγοράστε ένα σκάφος, ο ιός δεν μπορεί να κολυμπήσει), σχολίασε ο αρχισυντάκτης της «Boat International» Στιόυαρτ Κάμπελ στο BBC.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η εκπληκτική αύξηση του πλούτου μεταξύ των υπερπλούσιων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Από τότε, έχουν τη δυνατότητα να αντέξουν οικονομικά την πολυτέλεια της ασφάλειας και της ελευθερίας κινήσεων ακόμα πιο εύκολα. Η αυξημένη ζήτηση ώθησε επίσης προς τα πάνω τις τιμές για τα γιοτ, αλλά χάρη στην άνθηση των χρηματιστηρίων και την πολιτική χαμηλών επιτοκίων των κεντρικών τραπεζών, πολλοί υπερπλούσιοι κέρδισαν περισσότερα χρήματα από ποτέ κατά τη διάρκεια των ετών του κορωνοϊού. Ακόμη και η πρόσφατη αναταραχή στο χρηματιστήριο δεν κάνει μεγάλη διαφορά.
Σύμφωνα με την Oxfam, μόνο οι 10 πλουσιότεροι δισεκατομμυριούχοι, στους οποίους περιλαμβάνονται ο Τζεφ Μπέζος, ο Έλον Μασκ και ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ ή επενδυτές όπως ο Γουόρεν Μπάφετ, έχουν διπλασιάσει την περιουσία τους από 700 δισεκατομμύρια δολάρια σε 1,5 τρισεκατομμύριο δολάρια κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού. «Για τους δισεκατομμυριούχους, η πανδημία είναι σαν μια βιασύνη του χρυσού», σχολίασε πρόσφατα ο Μανουέλ Σμιντ από την Oxfam Γερμανίας. Και αν δεν έχετε αρκετά χρήματα ή δεν έχετε ρευστότητα αυτή τη στιγμή, τα φθηνά δάνεια μπορούν να σας βοηθήσουν να «αγοράσετε κοινωνική απόσταση», σύμφωνα με το Bloomberg.
Η πλημμύρα των χρημάτων έχει πυροδοτήσει έναν ανταγωνισμό για σύμβολα status, που μερικές φορές έχει παράλογες συνέπειες, όπως δείχνει το τελευταίο μεγάλο έργο του Μπέζος. Ο δεύτερος πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο μετά το αφεντικό της Tesla, Έλον Μασκ, έχει παραγγείλει το πλοίο των ονείρων του σε μια ολλανδική ναυτιλιακή εταιρεία. Κόστος: Σύμφωνα με πληροφορίες 500 εκατομμύρια δολάρια.
Με μήκος 127 μέτρα και πολλή άνεση και υψηλή τεχνολογία, όπως αναφέρουν οι μυημένοι, το «Y721» δεν είναι τίποτα λιγότερο από διεκδικητής του τίτλου του μεγαλύτερου γιοτ στον κόσμο. Το «Solaris», το νέο πλοίο του Ολιγάρχη Αμπράμοβιτς, ήταν πιο ακριβό συγκριτικά, αλλά έχει μήκος 140 μέτρα. Σύμφωνα με τους ειδικούς, δεν περιλαμβάνεται καν στο top 10 του παγκόσμιου στόλου πολυτελών θαλαμηγών.
Ο Τζεφ Μπέζος πρέπει πάντως να αντιμετωπίσει ένα μεγάλο πρόβλημα με το νέο του γιοτ: Μετά την καθέλκυσή του στα ναυπηγεία του Ρότερνραμ,δεν χωράει να περάσει κάτω απο μια παλιά γέφυρα γιατί το ύψος της θαλαμηγού ειναι 40 μέτρα.
Μια ιστορική γέφυρα στο Ρότερνταμ, που χτίστηκε το 1878 και ξαναχτίστηκε μετά τους γερμανικούς βομβαρδισμούς κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου το 1940, εμποδίζει το δρόμο από τα ναυπηγεία προς την ανοιχτή θάλασσα. Επειδή το γιγάντιο γιοτ δεν χωράει κάτω από τη γέφυρα Koningshaven, ειπώθηκε ότι η γέφυρα θα διαλυθεί για να περάσει . Η ναυτιλιακή εταιρεία και ο Μπέζος θα επωμιστούν τα έξοδα. Αλλά ο δήμαρχος του Ρότερνταμ το αρνείται.
Ακόμα κι αν δεν είναι ακόμη ορατή λύση, ο Μπέζος είναι πιθανό στο τέλος να είναι ο νικητής...