Πολλά ηλεκτρικά λεωφορεία στη Λιόν βγήκαν εκτός λειτουργίας, καθώς από το δριμύ ψύχος προκλήθηκαν βλάβες στις μπαταρίες και τα συστήματα των υπολογιστών που εξασφαλίζουν την ενέργεια, γράφουν οι γαλλικές εφημερίδες. «Οι οδηγοί των οχημάτων αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στα αμαξοστάσια αφού αντιλήφθηκαν πρόβλημα στην παροχή ρεύματος», γράφει η ιστοσελίδα Lyonmag.com. Σύμφωνα με τους οδηγούς, τα προβλήματα μπορεί να σχετίζονται με τις χαμηλές θερμοκρασίες, που ήταν το πρωί γύρω στους-4°C στο κέντρο της πόλης.
Από την έντυπη έκδοση
Του Μιχάλη Ψύλου
[email protected]
Πολλά ηλεκτρικά λεωφορεία στη Λιόν βγήκαν εκτός λειτουργίας, καθώς από το δριμύ ψύχος προκλήθηκαν βλάβες στις μπαταρίες και τα συστήματα των υπολογιστών που εξασφαλίζουν την ενέργεια, γράφουν οι γαλλικές εφημερίδες. «Οι οδηγοί των οχημάτων αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στα αμαξοστάσια αφού αντιλήφθηκαν πρόβλημα στην παροχή ρεύματος», γράφει η ιστοσελίδα Lyonmag.com. Σύμφωνα με τους οδηγούς, τα προβλήματα μπορεί να σχετίζονται με τις χαμηλές θερμοκρασίες, που ήταν το πρωί γύρω στους-4°C στο κέντρο της πόλης.
Παρόμοια προβλήματα είχαν ήδη εμφανιστεί τις τελευταίες ημέρες και σε γειτονικές χώρες, με τους οδηγούς των ηλεκτρικών λεωφορείων να επιστρέφουν στα αμαξοστάσια.
«Το πρόβλημα είναι ότι τον χειμώνα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρειάζονται πολύ περισσότερη ενέργεια απ' ό,τι το καλοκαίρι», γράφει η γερμανική ιστοσελίδα T-online. «Οι οδηγοί των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι εξοικειωμένοι με το φαινόμενο, αλλά η κατάσταση γίνεται πιο δύσκολη όταν οι εξωτερικές θερμοκρασίες είναι χαμηλές.
Από τη μία πλευρά, η εσωτερική αντίσταση της μπαταρίας αυξάνεται όταν κάνει πολύ κρύο, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να αντληθεί λιγότερη ενέργεια. Από την άλλη πλευρά, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καταναλώνουν σαφώς περισσότερη ενέργεια τον χειμώνα: η αυτονομία μειώνεται - ακόμα κι αν οι οδηγοί κινούνται με χαμηλές ταχύτητες. Ο λόγος: το εσωτερικό, τα παράθυρα, τα καθίσματα και το τιμόνι, καθώς και η ίδια η μπαταρία πρέπει να θερμαίνονται με ηλεκτρική ενέργεια από την μπαταρία κίνησης».
Η αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μειώνεται κατά περίπου 10% έως 30%, ανάλογα με τις χειμερινές συνθήκες. Σε ακραίες περιπτώσεις, ωστόσο, η αυτονομία μειώνεται μερικές φορές πολύ περισσότερο, ειδικά εάν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο πρέπει να θερμανθεί εσωτερικά, ειδικά αν είναι σταματημένο λόγω συνθηκών παγετού.
Προκειμένου να εκτιμηθεί με μεγαλύτερη ακρίβεια η εξάρτηση από τις εξωτερικές θερμοκρασίες, η γερμανική ADAC -η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή ένωση αυτοκινήτου- εξέτασε πόσο μεγάλες είναι οι απώλειες σε διαφορετικές ταχύτητες και εξωτερικές θερμοκρασίες. Οι μετρήσεις έδειξαν ότι σε κίνηση στην πόλη (με 30 έως 50 km/h) και με εξωτερική θερμοκρασία 0 βαθμούς Κελσίου η απώλεια εμβέλειας είναι έως και 50%. Σε περιπτώσεις που η θερμοκρασία είναι πολύ κάτω του μηδενός, οι ποσοστιαίες απώλειες θέρμανσης είναι ακόμη μεγαλύτερες.
Ο ειδικός σε θέματα ηλεκτρικών αυτοκινήτων και συγγραφέας Ρίχαρντ Γκούτγιαρ τονίζει ότι ο χειμώνας είναι βάρος για κάθε αυτοκίνητο, αλλά πάνω απ' όλα στα ηλεκτρικά υποφέρει η μπαταρία, η καρδιά κάθε ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Μποτιλιάρισμα σε συνθήκες παγετού
«Το δριμύ ψύχος μπορεί να κοστίσει το ένα τρίτο της ισχύος της μπαταρίας», λέει ο Γερμανός ειδικός. Εξηγεί ότι ο λόγος βρίσκεται στα ιόντα λιθίου στην μπαταρία. «Τα ιόντα διασφαλίζουν ότι το ηλεκτρικό φορτίο μπορεί να μεταφερθεί σε έναν υγρό ηλεκτρολύτη μεταξύ της καθόδου και της ανόδου. Και όταν επικρατεί δριμύ ψύχος, αυτός ο ηλεκτρολύτης γίνεται πιο παχύρρευστος. Τα ιόντα λιθίου πρέπει στη συνέχεια να αντιμετωπίσουν σκληρότερες ή μεγαλύτερες αντιστάσεις για να μεταφέρουν το ηλεκτρικό φορτίο από τον αρνητικό στον θετικό πόλο».
Τι γίνεται όμως αν ο κάτοχος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου πέσει σε μποτιλιάρισμα, λόγω χιονιού ή παγετού; Μήπως η μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα τελείωνε τόσο γρήγορα, που ο οδηγός και οι συνεπιβάτες θα έπρεπε να φοβούνται ότι θα παγώσουν; Η δοκιμή της ADAC έδειξε ότι η θέρμανση μπορεί να λειτουργήσει με καλή θερμοκρασία για αρκετές ώρες, ακόμη και στο πολύ κρύο.
Η ADAC έκανε δοκιμές σε δύο οχήματα -ένα γαλλικό και ένα γερμανικό- που παρέμειναν σταθμευμένα τη νύχτα με σφοδρό παγετό από -9 έως -14 βαθμούς.
Το αποτέλεσμα: Έπειτα από 12 ώρες, περίπου το 70% της μπαταρίας εξαντλήθηκε στο γαλλικό όχημα και περίπου το 80% στο γερμανικό. Η μέση απαίτηση ισχύος για κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας ήταν περίπου 2 κιλοβάτ για το γερμανικό και 3 κιλοβάτ για το γαλλικό όχημα.