Ο κλάδος του freelancing αποτελεί έναν από τους ελάχιστους τομείς που δεν έχει επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από την κρίση που προκλήθηκε από την πανδημία. Αντιθέτως, η εμφάνιση της COVID-19 έδωσε το έναυσμα σε πολλούς ανθρώπους να στραφούν προς την αυτοαπασχόληση, για την εύρεση οικονομικών ευκαιριών, για να γίνουν αφεντικά του εαυτού τους ή απλώς για να ξεφύγουν από το συμβατικό ωράριο εργασίας «9 με 5». Βέβαια, λόγω του αυξανόμενου ανταγωνισμού της εν λόγω αγοράς, οι ελεύθεροι επαγγελματίες καλούνται να καταβάλλουν επιπλέον προσπάθεια για να ξεχωρίζουν, παρέχοντας σταθερά ελκυστικές υπηρεσίες. Σήμερα, όλα έχουν να κάνουν με τις επαγγελματικές δεξιότητες, τη βέλτιστη παρουσία στο διαδίκτυο, την πολυγλωσσία και τη συνεργασία με τους κατάλληλους εταίρους. Το «κερασάκι στην τούρτα» είναι η επιμονή και η αντοχή σε βάθος χρόνου.
Η μεγάλη δυναμική επιβεβαιώνεται από τους αριθμούς
Κατά τους τελευταίους μήνες, η αγορά freelance έχει εκτιναχθεί στα ύψη, χωρίς μάλιστα να δείχνει σημάδια επιβράδυνσης. Με την πανδημία να επιβάλλει περιορισμούς στην κινητικότητα των εργαζομένων, παράλληλα με την τηλεργασία, το μοντέλο της αυτοαπασχόλησης φαίνεται να έχει γίνει ακόμη πιο δημοφιλές. Στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την έκθεση ‘Freelance Forward’ της Upwork, τουλάχιστον 1 στους 3 Αμερικανούς εργάζεται ως freelancer και το ποσοστό των εργαζομένων που δεν είναι προσωρινοί ελεύθεροι επαγγελματίες αυξήθηκε από 33,8% το 2020 σε 35,0% το 2021.
Στην Ευρώπη διαφαίνεται μία παρόμοια τάση – το 2021, για παράδειγμα, πάνω από 22 εκατομμύρια εργαζόμενοι ήταν αυτοαπασχολούμενοι. Το δεύτερο τρίμηνο του περασμένου έτους η Ελλάδα κατέγραψε το υψηλότερο ποσοστό αυτοαπασχολούμενων στη συνολική απασχόληση (28,2%) μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακολουθούμενη από την Ιταλία (19,8%) και την Πολωνία (17,9%).
«Το freelancing παρέχει πολύ μεγαλύτερη ευελιξία σε σχέση με τις μισθωτές θέσεις εργασίας – όχι μόνο όσον αφορά το ωράριο, αλλά και το ίδιο το εργασιακό περιβάλλον. Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν να ξεκινήσουν να εργάζονται για δικό τους λογαριασμό, ο ανταγωνισμός στον χώρο των ελεύθερων επαγγελματιών γίνεται όλο και πιο έντονος, γεγονός που καθιστά την απόκτηση νέου πελατολογίου μια μεγαλύτερη πρόκληση από ποτέ. Από την άλλη πλευρά, η αύξηση των εταιρειών που αναζητούν ανεξάρτητο και προσωρινό εργατικό δυναμικό παρέχει στους αυτοαπασχολούμενους ένα φάσμα από νέες και εξίσου ενδιαφέρουσες ευκαιρίες. Ωστόσο, προκειμένου να αναπτύξουν επιτυχώς την επιχείρησή τους, οι ελεύθεροι επαγγελματίες σήμερα οφείλουν να αυξήσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα και να επεκτείνουν τις υπηρεσίες τους», δηλώνει ο Efi Dahan, Γενικός Διευθυντής της PayPal για την Κεντρική-Ανατολική Ευρώπη, τη Ρωσία και το Ισραήλ.
Τα τρία κλειδιά της επιτυχίας
Μεγαλύτερο ρίσκο, εντονότερος ανταγωνισμός, αλλά και υψηλότερη ανταμοιβή. Η τήρηση των ακόλουθων τριών χρυσών κανόνων δύναται κάλλιστα να βοηθήσει τους αυτοαπασχολούμενους να αποδείξουν την αξία τους και να διαπρέψουν στο ολοένα και πιο απαιτητικό freelance οικοσύστημα.
1. Βελτιώστε στοχευμένα την online παρουσία σας
Η δημιουργία μίας εξειδικευμένης ιστοσελίδας, σε συνδυασμό με τα σχετικά επαγγελματικά προφίλ σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, είναι ένα από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τους οι ελεύθεροι επαγγελματίες, όταν στήνουν την επιχείρησή τους. Η κίνηση αυτή θα ενισχύσει την παρουσία τους στο διαδίκτυο, θα διευκολύνει την προσέλκυση περισσότερων δυνητικών πελατών και τη διατήρηση ενεργού πελατολογίου, και κυρίως θα βοηθήσει στην οικοδόμηση ενός ισχυρού προσωπικού brand και την εδραίωση της αξιοπιστίας του.
«Με τον κατάλληλα σχεδιασμένο προσωπικό τους ιστότοπο, οι ελεύθεροι επαγγελματίες αποκτούν μεγαλύτερη ελευθερία για να επιδείξουν τις δεξιότητες και την εμπειρία τους, δείγματα έργων που έχουν ολοκληρώσει, καθώς και διάφορες θετικές κριτικές ικανοποιημένων πελατών. Πρόκειται για ένα σημαντικό εργαλείο και συστατικό επιτυχίας που μπορεί να κάνει τη διαφορά και να αλλάξει τα πάντα, άπαξ και τους ενδιαφέρει να αξιοποιήσουν νέες προοπτικές και να ξεχωρίσουν από το πλήθος. Επιπλέον, η ύπαρξη και καλή διαχείριση των προσωπικών καναλιών επιτρέπει την ανάπτυξη της πελατειακής βάσης εκτός των freelance δικτύων και κοινοτήτων, γεγονός που παρέχει στους ελεύθερους επαγγελματίες μεγαλύτερη ανεξαρτησία και αυτάρκεια», εξηγεί ο Efi Dahan.
2. Δοκιμάστε τη δύναμη της πολυγλωσσίας
Ένας ψηφιακός χώρος χωρίς σύνορα παρέχει πρόσβαση σε εκατομμύρια πιθανούς πελάτες από όλο τον κόσμο. Για να επωφεληθούν από αυτήν την τεράστια ευκαιρία, οι ελεύθεροι επαγγελματίες χρειάζεται να προσεγγίσουν τους καταναλωτές, παρουσιάζοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους. Η γνώση ξένων γλωσσών και η ύπαρξη ενός πολύγλωσσου ιστότοπου θα συμβάλει αποτελεσματικά στην επέκταση του κοινού-στόχου. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι σήμερα ομιλούν ελληνικά περίπου 13 εκατομμύρια άνθρωποι, κυρίως στην Ελλάδα και την Κύπρο, εκτός από τις διάφορες κοινότητες του απόδημου Ελληνισμού. Επομένως, οι ελληνόφωνοι αποτελούν μόλις το 0,16% του παγκόσμιου πληθυσμού. Αυτό σημαίνει ότι εάν κάποιος διατηρεί τα επιχειρηματικά του κανάλια μόνο στην ελληνική γλώσσα, περιορίζει έτσι σημαντικά τη δυνητική βάση πελατών.
Παράλληλα, με την προσθήκη αγγλικής έκδοσης της ιστοσελίδας, οι freelancers αποκτούν την ευκαιρία να προσεγγίσουν τουλάχιστον 1,35 δισεκατομμύρια αγγλόφωνους πελάτες παγκοσμίως. Και συμπεριλαμβάνοντας και άλλες δημοφιλείς γλώσσες, όπως τα ισπανικά ή τα γαλλικά, θα ήταν δυνατόν να αυξήσουν το κοινό τους κατά επιπλέον 543 και 267 εκατομμύρια πελάτες αντίστοιχα[1]. Κάθε έξτρα γλώσσα επεκτείνει, λοιπόν, την εμβέλεια των ελεύθερων επαγγελματιών και ανοίγει την πόρτα σε νέες αγορές και πελάτες.
Όταν σχεδιάζουν τα βήματα της διεθνούς επέκτασης, οι αυτοαπασχολούμενοι οφείλουν να εξετάζουν διαφορετικές επιλογές, αλλά και τις συγκεκριμένες αγορές, στις οποίες θα επιθυμούσαν να αναπτύξουν και να εδραιώσουν την παρουσία τους. Με δεδομένο ότι υπάρχουν μισθολογικές διαφορές από χώρα σε χώρα, ως ελεύθερος επαγγελματίας αξίζει ίσως να εστιάσετε σε όσες αγορές θα είναι ευκολότερο να κερδίσετε περισσότερα για τον ίδιο όγκο εργασίας. Δεν είναι διόλου απίθανο κάτι που θεωρείται ακριβό σε τοπικό επίπεδο, να είναι ιδιαίτερα προσιτό κάπου στο εξωτερικό.
3. Συνεργαστείτε με έμπιστους συνεργάτες για να παραμείνετε συγκεντρωμένοι στο αντικείμενο της εργασίας σας
Διαθέτοντας ένα ευέλικτο πρόγραμμα εργασίας, είναι πολύ σημαντικό για τους ελεύθερους επαγγελματίες να διαχειρίζονται το χρόνο και τους πόρους τους με τον πλέον σωστό, πειθαρχημένο και αποτελεσματικό τρόπο. Ωστόσο, έχοντας ομολογουμένως πολλές έγνοιες στο κεφάλι τους που χρήζουν της προσοχής τους, καθώς έχουν αναλάβει την εποπτεία κάθε πτυχής της ανεξάρτητης επιχείρησής τους, δεν μοιάζει πάντοτε εύκολο να εστιάσουν σε ό,τι είναι πιο σημαντικό ή κερδοφόρο. Εδώ τίθεται το κρίσιμο ζήτημα των έμπιστων συνεργατών. Εξυπακούεται ότι η συνεργασία με αξιόπιστους συνεργάτες για λύσεις πληρωμών παρέχει στους freelancers μια σειρά από πρόσθετα και ιδιαίτερα χρήσιμα οφέλη.
«Στην PayPal, πιστεύουμε στη δύναμη της επονομαζόμενης ‘gig economy’, η οποία βασίζεται κυρίως σε διαδικτυακές πλατφόρμες. Η υπηρεσία που προσφέρουμε σε freelancers περιλαμβάνει δωρεάν και απλά στη χρήση πρότυπα ηλεκτρονικής τιμολόγησης, εξατομικευμένους συνδέσμους PayPal.Me που μπορούν να μοιραστούν με τους πελάτες τους μέσω γραπτών μηνυμάτων, email ή εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων, προκειμένου να λάβουν γρήγορα την αμοιβή τους, ενώ η Προστασία Πωλητή είναι διαθέσιμη στις συναλλαγές εκείνες που πληρούν τις ανάλογες προϋποθέσεις. Επιπλέον, οι αυτοαπασχολούμενοι εργαζόμενοι που κάνουν χρήση της PayPal αποκτούν πρόσβαση σε τουλάχιστον 400 εκατομμύρια χρήστες της εν λόγω κορυφαίας πλατφόρμας πληρωμών παγκοσμίως», υπογραμμίζει ο Efi Dahan.
Με την οικονομία της αυτοαπασχόλησης σε σταθερή άνοδο, το freelancing θα παραμείνει ένας άκρως ανταγωνιστικός χώρος και όσοι επιθυμούν να πετύχει η ατομική επιχείρησή τους, καλό είναι να θέτουν υψηλούς στόχους και να αναζητούν διαρκώς καινοτόμους -δημιουργικούς και ασφαλείς- τρόπους για να αναπτύξουν και να διευρύνουν τις δραστηριότητές τους. Ακολουθώντας ενδεικτικά τις τρεις προαναφερθείσες συμβουλές, οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα είναι σε θέση να επωφεληθούν από τις ψηφιακές διασυνοριακές ευκαιρίες, να αποκτήσουν νέο αξιόλογο πελατολόγιο και να προάγουν την επιχείρησή τους στο επόμενο επίπεδο, με οδηγό την αξία της προσωπικής τους ταυτότητας και την ευημερία.