Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο με σημερινή απόφασή του καταδίκασε την Ελλάδα για την επιβολή σειράς λιμενικών τελών. Σύμφωνα με την απόφαση του Δικαστηρίου τα εν λόγω τέλη αποτελούν σαφή παραβίαση της αρχής της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. και μεταξύ των κρατών μελών και τρίτων χωρών.
Ειδικότερα το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο θεώρησε ότι η Ελλάδα παραβιάζει το άρθρο 1 του κανονισμού (ΕΟΚ) 4055/86 διατηρώντας σε ισχύ:
- τα λιμενικά τέλη που επιβάλλονται σε επιβατηγά πλοία (συμπεριλαμβανομένων και των κρουαζιεροπλοίων) ή σε φορτηγά πλοία κατά την προσόρμιση, την παραβολή και την αγκυροβόληση των πλοίων στους λιμένες του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, εφαρμόζοντας χαμηλότερο ύψος τελών, όταν οι μεταφορές εκτελούνται μεταξύ δύο λιμένων στο εσωτερικό της χώρας, σε σύγκριση με τις περιπτώσεις που οι μεταφορές έχουν προορισμό το εξωτερικό,
- τα λιμενικά τέλη υπέρ των λιμενικών ταμείων των Οργανισμών Λιμένος ΑΕ που συστάθηκαν με τον νόμο 2932/2001 και των λιμένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, με τα οποία επιβαρύνονται τα οχήματα κατά την επιβίβασή τους σε πορθμεία που πραγματοποιούν διεθνείς διασυνδέσεις, ενώ δεν εισπράττονται ανάλογα τέλη για τις διασυνδέσεις μεταξύ των ελληνικών λιμένων,
- το δικαίωμα των δήμων και κοινοτήτων στην περιφέρεια των οποίων λειτουργούν λιμένες να επιβάλουν τέλη στα οχήματα τα οποία επιβιβάζονται σε οχηματαγωγά πλοία με προορισμό λιμένες στο εξωτερικό.
Απερρίφθη προσφυγή της Επιτροπής για τη σημαία ρυμουλκών και ναυαγοσωστικών στα ελληνικά χωρικά ύδατα
Εξάλλου με άλλη απόφασή του, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο απέρριψε προσφυγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά της χώρας μας για το θέμα της σημαίας των πλοίων που δύνανται να πραγματοποιούν εργασίες ρυμουλκήσεως, παροχή επιθαλάσσιας αρωγής και διεξαγωγή ναυαγοσωστικών εργασιών εντός ή μεταξύ των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Η Επιτροπή είχε ζητήσει από το Ευρωπαϊκο Δικαστήριο να διαπιστώσει ότι η Ελλάδα, επιτρέποντας μόνο σε πλοία υπό ελληνική σημαία να παρέχουν τις προαναφερθείσες υπηρεσίες, παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει από τον κανονισμό 3577/92 του Συμβουλίου, της 7ης Δεκεμβρίου 1992, για την εφαρμογή της αρχής της ελεύθερης κυκλοφορίας των υπηρεσιών στις θαλάσσιες μεταφορές στο εσωτερικό των κρατών μελών της Ε.Ε. (θαλάσσιες ενδομεταφορές-καμποτάζ).
Κατά το άρθρο 2, παράγραφος 1 του εν λόγω κανονισμού, ως «υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών εντός κράτους μέλους (θαλάσσιες ενδομεταφορές-καμποτάζ)» νοούνται οι «υπηρεσίες που παρέχονται κατά κανόνα έναντι αμοιβής και ειδικότερα: οι θαλάσσιες ενδομεταφορές μεταξύ ηπειρωτικών λιμένων, οι υπηρεσίες εφοδιασμού "off-shore" και οι θαλάσσιες ενδομεταφορές μεταξύ λιμένων σε νησιά».
Η Επιτροπή είχε δεχθεί ότι το άρθρο 2, παράγραφος 1, του κανονισμού 3577/92 δεν χαρακτηρίζει ρητώς την υπηρεσία ρυμουλκήσεως ως υπηρεσία θαλάσσιων μεταφορών εντός κράτους μέλους, υποστήριξε όμως ότι η απαρίθμηση στο άρθρο αυτό είναι απλώς ενδεικτική. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να χαρακτηρίζονται ως «θαλάσσιες ενδομεταφορές-καμποτάζ» όλες οι υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών που παρέχονται κατά κανόνα έναντι αμοιβής μεταξύ των οποίων είναι και η ρυμούλκηση. Η ελληνική Κυβέρνηση είχε υποστηρίξει, αντιθέτως, ότι το άρθρο 2, παράγραφος 1, του κανονισμού 3577/92 εισάγει εξαντλητική απαρίθμηση.
Με τη σημερινή απόφασή του το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο - αν και δέχθηκε τη θέση της Επιτροπής ότι η απαρίθμηση των «υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών» στο άρθρο 2, παράγραφος 1, του κανονισμού 3577/92 δεν μπορεί να θεωρηθεί εξαντλητική - δικαίωσε την Ελλάδα και επισήμανε ότι η φύση και τα χαρακτηριστικά της ρυμουλκήσεως διαφέρουν από τα αντίστοιχα των θαλάσσιων ενδομεταφορών. «Μολονότι η ρυμούλκηση παρέχεται κανονικά έναντι αμοιβής, δεν συνιστά καταρχήν άμεση θαλάσσια μεταφορά επιβατών ή εμπορευμάτων. Πρόκειται μάλλον για αρωγή κατά τη μετακίνηση σκάφους», όπως αναφέρει στην απόφασή του το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Επομένως, κατέληξε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, δεν μπορεί να γίνει δεκτό ότι η ρυμούλκηση εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 2, παράγραφος 1, του κανονισμού 3577/92 και η προσφυγή της Επιτροπής πρέπει να απορριφθεί.
Πηγή ΑΠΕ