Με υψηλές προσδοκίες όσον αφορά τα έσοδα για το Δημόσιο, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου έδωσε χθες το «πράσινο φως» να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία που θα οδηγήσει στην υπογραφή νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Με υψηλές προσδοκίες όσον αφορά τα έσοδα για το Δημόσιο, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου έδωσε χθες το «πράσινο φως» να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία που θα οδηγήσει στην υπογραφή νέας σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου, Δημήτρης Πολίτης, έχει μιλήσει για νέο ρεκόρ προσφορών που θα παραμείνει για πολλά χρόνια, καθώς θα ξεπεράσει όχι μόνο αυτό για την Εγνατία Οδό (1,5 δισ. ευρώ), αλλά και το τίμημα για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ (2,1 δισ. ευρώ). Ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό αναμένεται να προκηρυχθεί άμεσα, πιθανότατα και εντός του μήνα. Θα γίνει σε δύο φάσεις. Αρχικά θα υπάρξει η εκδήλωση ενδιαφέροντος και στη συνέχεια η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών. Λόγω του μεγέθους του έργου δεν μπορεί να εκτιμηθεί το πότε θα τελεσφορήσει. Πάντως, η υφιστάμενη σύμβαση με την παραχωρησιούχο εταιρεία (κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις 65,8% και Άβαξ 34,2%) λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Εκτός από την κοινοπραξία των Άκτωρ Παραχωρήσεις και Άβαξ, που εκτιμάται ότι θα συνεργαστούν για την εκ νέου διεκδίκηση του αυτοκινητοδρόμου και με έναν τρίτο φορέα (πιθανότατα τράπεζα ή επενδυτικό κεφάλαιο), στον διαγωνισμό θα συμμετέχουν και οι υπόλοιποι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας (ΓΕΚ Τέρνα, Μυτιληναίος και Intrakat) οι οποίοι και αυτοί αναζητούν τις κατάλληλες συμμαχίες μεταξύ τους και με τρίτους. Χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ για την Αττική Οδό είναι οι Piraeus Bank- Lazard, νομικός η Labadarios Law Firm και τεχνικός οι Avaris- Toll Plan (South Africa)- Infrata (UK).
Η Αττική Οδός με μήκος 70 χλμ. είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Ως περιφερειακός δακτύλιος της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής έχει συμβάλει σημαντικά στη βελτίωση του κυκλοφοριακού στο Λεκανοπέδιο. Το συνολικό κόστος κατασκευής της Αττικής Οδού ανήλθε σε 1,3 δισ. και χρηματοδοτήθηκε κατά 35% από το Δημόσιο, με συμμετοχή και πόρων του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, ενώ το υπόλοιπο 65% καλύφθηκε από την παραχωρησιούχο εταιρεία.
Επί χρόνια ο σχεδιασμός για την εκ νέου υπογραφή σύμβασης παραχώρησης συνδεόταν με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Η σημερινή κυβέρνηση επέλεξε να γίνουν χωριστά οι επεκτάσεις και να συμπεριληφθεί στην παραχώρηση μόνον ο υφιστάμενος αυτοκινητόδρομος.
Παράλληλα προχωρά από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο διαγωνισμός για μια από τις επεκτάσεις, την Ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης στο τμήμα Αττική Οδός (Α/Κ Κύμης) έως Εθνική Οδό Α1 (Α/Κ Καλυφτάκη) με προϋπολογισμό 320 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) και προαίρεση 32,5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).
Ο νέος αυτός δρόμος μήκους 4,2 χλμ. με υπόγειο τμήμα περίπου 2,5 χλμ. θα εξυπηρετήσει σημαντικό αριθμό μετακινήσεων από και προς τους δήμους των βορείων προαστίων και του κέντρου της Αθήνας. Οι προσφορές για την επέκταση της Αττικής Οδού (δημόσιο έργο) είναι προγραμματισμένο να κατατεθούν στις 15 Φεβρουαρίου.