Δυναμικά ξεκινά το 2022 στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, με τους Έλληνες να συνάπτουν αρκετά deals, υλοποιώντας κινήσεις αναδιάρθρωσης των στόλων τους. Οι συμφωνίες των τελευταίων ημερών εστιάζουν στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, καθώς οι πλοιοκτήτες αναμένουν, έπειτα από ένα αρνητικό 2021, βελτίωση της ζήτησης και κατ' επέκταση των ναύλων στη διάρκεια του νέου έτους.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Δυναμικά ξεκινά το 2022 στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, με τους Έλληνες να συνάπτουν αρκετά deals, υλοποιώντας κινήσεις αναδιάρθρωσης των στόλων τους. Οι συμφωνίες των τελευταίων ημερών εστιάζουν στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, καθώς οι πλοιοκτήτες αναμένουν, έπειτα από ένα αρνητικό 2021, βελτίωση της ζήτησης και κατ' επέκταση των ναύλων στη διάρκεια του νέου έτους.
Αρχικά, το ενδιαφέρον πολλών εφοπλιστών κέντρισε, όπως λένε ναυλομεσίτες, ο πλειστηριασμός για το υπερ-δεξαμενόπλοιο (VLCC) Chloe V (χωρητικότητας 320.261 dwt και κατασκευής 2011), παρά τις πολλές υποχρεώσεις που «κουβαλά», δείγμα των προσδοκιών για «καλύτερες ημέρες» στην αγορά.
Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων Equasis, το πλοίο βρισκόταν υπό τον έλεγχο της εδρεύουσας στην Ελλάδα Hermes Marine Management, πριν από τις νομικές διαδικασίες. Πληροφορίες από ναυλομεσιτικούς οίκους αναφέρουν ότι ο πλοιοκτήτης που επικράτησε στον πλειστηριασμό είναι Έλληνας. Δύο διαφορετικές ναυλομεσιτικές πηγές υποδεικνύουν στη «Ν» τον ναυτιλιακό όμιλο του Γιώργου Οικονόμου ως αγοραστή, χωρίς, όμως, να έχει επιβεβαιωθεί ακόμη. Το προσφερόμενο τίμημα διαμορφώθηκε σε 42,1 εκατ. δολάρια.
«Παρότι ίσως είναι άδικο να συγκρίνουμε μία πώληση σε πλειστηριασμό με μία σε συνθήκες αγοράς, μπορούμε να σημειώσουμε ότι τα δικαστήρια εξασφάλισαν μία καλή τιμή», επισημαίνεται σε σημείωμα του ναυλομεσιτικού οίκου Hartland Shipping Services. Όπως εξηγούν οι αναλυτές του οίκου, το Tsuruga (χωρητικότητας 310.000 dwt και κατασκευής 2009), το οποίο ήταν το τελευταίο παρόμοιων προδιαγραφών βαπόρι που πουλήθηκε, αποκόμισε τίμημα 38,5 εκατ. δολαρίων τον περασμένο Ιούλιο. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, το Chloe V θα υποβληθεί άμεσα σε επιθεωρήσεις και εγκατάσταση συστήματος επεξεργασίας θαλάσσιου έρματος (BWTS).
Νέες κινήσεις υλοποιεί και η Neda Maritime της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου. Μετά τη φερόμενη αγορά του tanker, τύπου LR2, Prosky (χωρητικότητας 115.000 dwt και κατασκευής 2019), με τίμημα 51 εκατ. δολαρίων στο τέλος Δεκεμβρίου, διάφοροι ναυλομεσίτες αναφέρουν τώρα πως πούλησε το παλαιότερο δεξαμενόπλοιο του στόλου της. Ο λόγος για το VLCC Αrgenta (χωρητικότητας 319.180 dwt και κατασκευής 2005), το οποίο φέρεται να άλλαξε χέρια έναντι περίπου 31,5 εκατ. δολαρίων.
Τρεις ναυλομεσίτες σημειώνουν ότι αγοραστής είναι Έλληνας, άγνωστης μέχρι τώρα ταυτότητας, ενώ ένας κάνει λόγο για εταιρεία κινεζικών συμφερόντων. Το τελικό τίμημα θεωρείται ικανοποιητικό. Σύμφωνα με την Xclusiv Shipbrokers, η τιμή για ένα VLCC 15ετίας διαμορφώνεται σήμερα στα 32,8 εκατ. δολάρια. Η Neda Maritime ελέγχει, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, 24 tankers και bulk carriers.
Με βάση ναυλομεσιτικές πηγές, σε ελληνικά χέρια φέρεται να κατέληξε και το MR (medium range) tanker PS London (χωρητικότητας 50.922 dwt και κατασκευής 2008). Σημειώνεται ότι δεν έχει επιβεβαιωθεί ακόμη το όνομα της εταιρείας που προχώρησε στην αγορά. Το κόστος ανήλθε πλησίον των 12 εκατ. δολαρίων, τίμημα που θεωρείται σύμφωνο με τα επίπεδα της αγοράς για ένα βαπόρι αυτών των προδιαγραφών.
Τα MR tankers ήταν αρκετά δημοφιλή στις τάξεις των Ελλήνων -και όχι μόνο- εφοπλιστών στη διάρκεια της περσινής χρονιάς. Σε σχετική ανάλυση της Xclusiv επισημαίνεται ότι το 2021 οι πωλήσεις αυτών των πλοίων σε παγκόσμιο επίπεδο αυξήθηκαν περισσότερο από 40% σε ετήσια βάση.
Σε έρευνα του οίκου ανάλυσης δεδομένων VesselsValue επισημαίνεται ότι το 2021 άλλαξαν ιδιοκτήτη συνολικά 560 second hand tankers, έναντι 11,67 δισ. δολαρίων. Το 2020 είχαν αγοραστεί 473 πλοία για 9 δισ. δολάρια, έναντι 562 το 2019 για 9,5 δισ. δολάρια. Η ίδια έρευνα αναδεικνύει ότι οι αξίες των μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων πήραν ξανά την ανιούσα τον περασμένο Δεκέμβριο, παρά την υποτονική ναυλαγορά. Συγκεκριμένα, καταγράφηκαν αυξήσεις από 0,1% έως και 11,9% σχεδόν σε όλα τα μεγέθη και τις ηλικίες των βαποριών.