Υπό πίεση βρίσκεται το τελευταίο διάστημα η ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς LNG, υποχωρώντας από τα «αστρονομικά» επίπεδα που προσέγγισε πριν από λίγους μήνες, ως απόρροια των μεταβολών που καταγράφονται στα ταξίδια των βαποριών, εν μέσω ενεργειακής κρίσης.
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Υπό πίεση βρίσκεται το τελευταίο διάστημα η ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς LNG, υποχωρώντας από τα «αστρονομικά» επίπεδα που προσέγγισε πριν από λίγους μήνες, ως απόρροια των μεταβολών που καταγράφονται στα ταξίδια των βαποριών, εν μέσω ενεργειακής κρίσης.
«Η αγορά άλλαξε με το νέο έτος» τονίζει στη «Ν» ο Per Christian Fett, επικεφαλής διεθνώς για το LNG στο ναυλομεσιτικό οίκο Fearnleys. «Τα πλοία που φόρτωσαν στον Κόλπο των ΗΠΑ με προορισμό την Άπω Ανατολή, έκαναν αναστροφή και ξεφόρτωσαν στην Ευρώπη. Πρόκειται για τη μισή περίπου απόσταση συγκριτικά με αυτήν προς την Άπω Ανατολή» εξηγεί ο αναλυτής.
«Αυτή η κατάσταση οδήγησε σε συσσώρευση διαθέσιμων πλοίων στην αγορά του Ατλαντικού, μειώνοντας, έτσι, τα ναύλα» συμπληρώνει.
Σε αυτό το πλαίσιο, τα ναύλα στη spot, Ανατολικά του Σουέζ, για LNG carriers χωρητικότητας 155.000 - 165.000 κυβικών μέτρων υποχώρησαν στις 7 Ιανουαρίου στα 60.000 δολάρια την ημέρα, σύμφωνα με την Fearnleys. Δυτικά του Σουέζ το αντίστοιχο ποσό είναι 55.000 δολάρια ημερησίως. Σημειώνεται ότι το Νοέμβριο, τα ναύλα στη spot είχαν ξεπεράσει σε ορισμένες διαδρομές ακόμη και τα 400.000 δολάρια την ημέρα.
Πτώση καταγράφεται και σε επίπεδο χρονοναυλώσεων, αλλά τα προσφερόμενα τιμήματα παραμένουν σε ικανοποιητικά επίπεδα. Σήμερα, τα ναύλα σε συμφωνίες ενός έτους για βαπόρια χωρητικότητας 155.000 - 160.000 κυβικών μέτρων ανέρχονται σε 94.000 δολάρια την ημέρα, με βάση τη Fearnleys.
Αναφορικά με τη δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών, ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» ότι καθώς η αγορά «παραμένει πολύ ήσυχη, ελάχιστα ελληνικά πλοία ναυλώθηκαν τις τελευταίες ημέρες». Σε ένα από τα τελευταία deals ναυλώσεων, ένα βαπόρι που έχει ήδη ναυλωθεί από ενεργειακό κολοσσό φέρεται να υποναυλώθηκε για τη μεταφορά φορτίου προς την Ινδία.
«Μετά το ράλι στη διάρκεια του φθινοπώρου του 2021 και τα υψηλά του χειμώνα, η ναυτιλία LNG ακολουθεί τη συνήθη εποχική πτωτική πορεία» σημειώνουν οι αναλυτές της Notos Group.
«Οι αγορές της Άπω Ανατολής φαίνονται καλυμμένες προς ώρας, καθώς ο χειμώνας φαίνεται να καθυστερεί. Ωστόσο, δεδομένου ότι η Ινδονησία απαγόρευσε τις εξαγωγές άνθρακα, θα μπορούσαμε να δούμε αλλαγές στη στρατηγική αγορών από την Άπω Ανατολή, κάτι που θα τραβούσε τα φορτία και κατ’ επέκταση τα πλοία από τον Ατλαντικό ξανά πίσω στον Ειρηνικό» σχολιάζει ο Per Christian Fett.
Σύμφωνα με τον ίδιο, εάν αναπτυχθεί μεγαλύτερη αγοραστική δραστηριότητα, τα ναύλα θα μπορούσαν να «σκαρφαλώσουν» ξανά μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Σημειώνεται ότι το LNG παρουσιάζεται ως μία ικανοποιητική λύση για τη μετάβαση της ναυτιλίας σε περιβάλλον λιγότερων εκπομπών ρύπων. Σε αυτό το πλαίσιο, ήδη αναπτύσσονται πολυάριθμα projects, ενώ έχουν δημιουργηθεί υποδομές μεγάλης κλίμακας που αναμένεται να στηρίξουν τη ναυλαγορά τα επόμενα έτη.