Θετικό ήταν το 2021 για την ελληνική ναυτιλία, καθώς πέρα από τη σταθερή κυριαρχία των πλοιοκτητών στις διεθνείς αγορές, ιδρύθηκαν αρκετές εταιρείες που επέλεξαν ως έδρα τους την Ελλάδα, ενώ καταγράφηκε αυξητική τάση στον αριθμό των πλοίων που εντάχθηκαν στο εθνικό νηολόγιο.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]
Θετικό ήταν το 2021 για την ελληνική ναυτιλία, καθώς πέρα από τη σταθερή κυριαρχία των πλοιοκτητών στις διεθνείς αγορές, ιδρύθηκαν αρκετές εταιρείες που επέλεξαν ως έδρα τους την Ελλάδα, ενώ καταγράφηκε αυξητική τάση στον αριθμό των πλοίων που εντάχθηκαν στο εθνικό νηολόγιο.
«Τα εμπόδια για την είσοδο νέων εταιρειών στην ελληνική ναυτιλιακή αγορά έχουν πέσει» λέει στη «Ν» ο Θεόδωρος (Ted) Πετρόπουλος, επικεφαλής της Petrofin Research, η οποία εκπονεί εδώ και αρκετά χρόνια έρευνες για την ελληνική ναυτιλία και τη χρηματοδότηση των εταιρειών του κλάδου.
Καθώς βρισκόμαστε εν αναμονή της επόμενης έρευνας της Petrofin, στην οποία θα παρουσιαστούν αναλυτικά τα στοιχεία για τις εταιρείες με έδρα την Ελλάδα, ο κ. Πετρόπουλος καταθέτει στη «Ν» τις εκτιμήσεις του για τους λόγους εμφάνισης αυτών των νέων ναυτιλιακών στη χώρα μας.
Σύμφωνα με τον κ. Πετρόπουλο, ενισχυτικά λειτουργούν τα πολλά επενδυτικά funds τα οποία δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία. «Είναι πρόθυμα να στηρίξουν νέες ναυτιλιακές, με την προϋπόθεση ότι διαθέτουν εμπειρία και ένα σταθερό επενδυτικό πλάνο» σημειώνει. Άλλωστε, όπως λέει, «οι τράπεζες τείνουν να μην παρέχουν χρηματοδότηση σε νεοφερμένους παίκτες».
Ναυτιλιακές οικογένειες
Παράλληλα, ο κ. Πετρόπουλος επισημαίνει ότι πολλές από αυτές τις καινούργιες εταιρείες έχουν ιδρυθεί από νεότερα μέλη παραδοσιακών ναυτιλιακών οικογενειών. Αυτές οι νέες επιχειρήσεις στηρίζονται, συνεπώς, από την οικογενειακή εταιρεία με επαφές και άλλα «εργαλεία», πολύτιμα για τα πρώτα βήματά τους στην αγορά.
Για παράδειγμα, «σε πρώτη φάση ενδέχεται η διαχείριση των πλοίων να εναπόκειται στην οικογενειακή εταιρεία, προκειμένου να είναι ομαλότερη η μετάβαση στη νέα διοίκηση», εξηγεί ο αναλυτής.
Επίσης, o κ. Πετρόπουλος στέκεται στις ισχυρές ναυλαγορές στα containerships και τα bulk carriers το 2021. «Η δυνατότητα σύναψης χρονοναυλώσεων με υψηλά ναύλα διευκολύνει τις επενδύσεις, προσφέροντας, μάλιστα, καλές αποδόσεις απόσβεσης», σημειώνει. Αυτές οι συνθήκες ελκύουν επενδυτές, με σχέδια επέκτασης στη ναυτιλιακή αγορά.
Σε γενικές γραμμές, οι νέες ναυτιλιακές επιχειρήσεις ξεκινούν με σημαντική κεφαλαιακή επάρκεια και αποτελούνται από πλοία τα οποία είναι αποδεκτά από τους δανειστές, καταλήγει ο κ. Πετρόπουλος.
Υπό διαρκή συρρίκνωση
Τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί ραγδαία ο αριθμός των εταιρειών που εδρεύουν στην Ελλάδα. Άλλες υπήρξαν θύματα κρίσεων και χρεοκόπησαν, ενώ άλλες παρασύρθηκαν από το «κύμα» συγχωνεύσεων και εξαγορών που παρατηρείται στη ναυτιλία. H τελευταία καταμέτρηση της Petrofin δείχνει ότι το 2019 υπήρχαν 589 ελληνικές ναυτιλιακές εν λειτουργία.
Την ίδια ώρα, έχουν αυξηθεί οι ναυτιλιακές με μεγάλους στόλους, οι οποίοι εμφανίζουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα απέναντι στη μεταβλητότητα των ναυλαγορών. Στην έρευνα της Petrofin επισημαίνεται ότι οι 50 κορυφαίες ελληνικές εταιρείες ήλεγχαν το 73,47% του εγχώριου στόλου το 2019, έναντι 71,28% το 2018.
Υπό αυτό το πρίσμα, καταβάλλεται σημαντική προσπάθεια τα τελευταία χρόνια να ενισχυθούν οι υπηρεσίες που προσφέρει το ναυτιλιακό κέντρο Πειραιά/Αθήνας, προκειμένου να προσελκυστούν περισσότερες εταιρείες. Αναλυτές δίνουν στο ελληνικό κέντρο καλή βαθμολογία για νομικά, χρηματοδοτικά, ασφαλιστικά και ναυλομεσιτικά θέματα, επισημαίνοντας, ωστόσο, ότι υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης.
Άνοδος στις εγγραφές πλοίων
Παρουσιάζοντας πρόσφατα στη Βουλή τη συνολική δράση του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το 2021, ο αρμόδιος υπουργός, Γιάννης Πλακιωτάκης, τόνισε ότι απέδωσαν τα μέτρα που ελήφθησαν, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την αναβάθμιση της ελληνικής σημαίας.
Όπως είπε, «οι αιτήσεις για εγγραφή νέων πλοίων στη σημαία μας το 2021 ήταν 62% περισσότερες σε σχέση με το 2020, ενώ η ελληνική πλοιοδιαχείριση έφτασε τον Οκτώβριο στο ιστορικό υψηλό των 4.900 πλοίων».
Σύμφωνα με στοιχεία της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), το ελληνικό νηολόγιο παραμένει στην πρώτη δεκάδα παγκοσμίως, καταλαμβάνοντας την ένατη θέση σε όρους χωρητικότητας των πλοίων που περιλαμβάνει.