Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 29 Δεκεμβρίου 2021 06:54

Χάνει έδαφος ο Πειραιάς στη διακίνηση containers

Μία θέση στη λίστα με τα κορυφαία ευρωπαϊκά λιμάνια σε όρους διακίνησης containers απώλεσε το 2021 ο Πειραιάς, σε μία χρονιά κατά την οποία τα προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα επέφεραν ισχυρές πιέσεις στις υποδομές του λιμανιού.
 

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Μία θέση στη λίστα με τα κορυφαία ευρωπαϊκά λιμάνια σε όρους διακίνησης containers απώλεσε το 2021 ο Πειραιάς, σε μία χρονιά κατά την οποία τα προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα επέφεραν ισχυρές πιέσεις στις υποδομές του λιμανιού.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», από τους τρεις προβλήτες του Πειραιά διακινήθηκαν φέτος περίπου 5,3 εκατ. ΤΕUs, έναντι 5,43 εκατ. TEUs το 2020, ήτοι καταγράφηκε πτώση 2,5%. 
Το 2019, που ήταν και έτος ρεκόρ, διακινήθηκαν από το λιμάνι περίπου 5,6 εκατ. TEUs. Παράλληλα, στο λιμάνι αφίχθησαν φέτος 8% λιγότερα containerships σε σχέση με το 2020. 

Άνθρωποι κοντά στο λιμάνι του Πειραιά αποδίδουν αυτήν την πτώση στις διαταραχές των δρομολογίων των πλοίων μεταφοράς containers, στο κλείσιμο των προβλητών λόγω κινητοποιήσεων στα τέλη Οκτωβρίου και στις καιρικές συνθήκες. Ενδεικτικά, τις τελευταίες ημέρες, λόγω καιρού, οι πλοηγοί δεν επέτρεψαν την είσοδο ορισμένων containerships στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, με αποτέλεσμα να περιμένουν στο αγκυροβόλιο.

Αυτή η επίδοση θα ρίξει τον Πειραιά στην πέμπτη θέση της ευρωπαϊκής λίστας, πίσω από το λιμάνι της Βαλένθια, επιβεβαιώνοντας τις εκτιμήσεις που είχαν διατυπωθεί νωρίτερα μέσα στο έτος. 

Από το ισπανικό λιμάνι εξυπηρετήθηκαν στο ενδεκάμηνο του έτους 5,1 εκατ. TEUs. Η Βαλένθια κατόρθωσε και σημείωσε σημαντική ανάκαμψη φέτος, με τη διοίκηση να κάνει λόγο για «ιστορική διακίνηση αγαθών και containers».

Στην κορυφή της Ευρώπης βρίσκεται το ολλανδικό λιμάνι του Ρότερνταμ, ακολουθεί η Αμβέρσα του Βελγίου και την τριάδα κλείνει το Αμβούργο στη Γερμανία. 
 
Μία εβδομάδα στην αναμονή

Μόλις χθες η «Ν» έγραφε ότι η αξιοπιστία των δρομολογίων των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών (liners) υποχώρησε έτι περισσότερο τον Νοέμβριο, φτάνοντας το 33,6%. Αυτό σημαίνει ότι τα περισσότερα containerships φτάνουν στα λιμάνια εκτός των συμφωνημένων χρονικών ορίων, με αποτέλεσμα οι αφίξεις σε πολλές περιπτώσεις να συμπίπτουν, δυσχεραίνοντας την εξυπηρέτηση των φορτίων.

Η ασυνέπεια μεταξύ αφίξεων και αναχωρήσεων των containerships και το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι μία εισαγωγική -κατά βάση- χώρα και εισάγει πολλά περισσότερα containers απ’ όσα εξάγει έχουν συσσωρεύσει πολλά φορτία στις υποδομές του Πειραιά. 

Έτσι, οι άνθρωποι του λιμανιού δίνουν προτεραιότητα στα μικρότερα feeders που φορτώνουν περισσότερα εμπορευματοκιβώτια απ’ όσα εκφορτώνουν και όχι στα mother vessels (μεγάλα containerships), όπως συμβαίνει υπό φυσιολογικές συνθήκες.
Αυτό το χάος στα ταξίδια των πλοίων έχει επιφέρει συνθήκες συμφόρησης. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο μέσος χρόνος αναμονής των containerships για την εξυπηρέτησή τους αγγίζει πλέον τη μία εβδομάδα. Μέχρι χθες, έξω από τους προβλήτες του Πειραιά περίμεναν πέντε mother vessels και εννέα feeders. 

Σημειώνεται ότι αν οι καιρικές συνθήκες είχαν επιτρέψει την είσοδο περισσότερων πλοίων, η λίστα αναμονής θα περιελάμβανε τέσσερα mother vessels και έξι feeders, στοιχείο ενδεικτικό των επιπλέον καθυστερήσεων που προκαλεί το κλείσιμο των προβλητών.

Στον Πειραιά εκτιμούν ότι η κανονικότητα θα επανέλθει όταν επιλυθούν τα προβλήματα στην εφοδιαστική, καθώς τότε θα αποκατασταθούν σε έναν βαθμό τα δρομολόγια των containerships. Αναλυτές έχουν επισημάνει ότι μία ισορροπία στο ισοζύγιο ζήτησης/προσφοράς φορτίων είναι πιθανή μετά την κινεζική Πρωτοχρονιά, τον Φεβρουάριο του 2022.
 
Ζητείται πρόσθετος χώρος

Σταθερό αίτημα της Cosco τα τελευταία χρόνια είναι η κατασκευή ενός νέου προβλήτα διακίνησης containers, κάτι το οποίο δε φαίνεται πως βρίσκεται στις προτεραιότητες της κυβέρνησης. 
Πηγές κοντά στο λιμάνι υπογραμμίζουν πως εκ του αποτελέσματος αποδείχτηκε ότι αν υπήρχε πρόσθετος χώρος για την εναποθέτηση φορτίων, θα περιορίζονταν σε μεγάλο βαθμό οι πιέσεις που δέχονται σήμερα οι προβλήτες και κατ’ επέκταση θα ήταν ομαλότερος ο εφοδιασμός της αγοράς.

Εν αναμονή πάντως ενός νέου προβλήτα, ο Πειραιάς ενισχύεται με σύγχρονο εξοπλισμό. Όταν ολοκληρωθεί η εγκατάσταση όλων των νέων τεχνολογιών, ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων θα διαθέτει 30 γερανογέφυρες, 22 εξ αυτών από τις μεγαλύτερες στον κόσμο τελευταίας γενιάς (22 - 26 Rows) και 71 σύγχρονες γερανογέφυρες πυκνής στοιβασίας RMGs και RTG.