Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 29 Δεκεμβρίου 2021 07:01

Χριστουγεννιάτικα «ψώνια» από τους Έλληνες εφοπλιστές

Αμείωτο παραμένει το ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών για αγοραπωλησίες second hand πλοίων και την εορταστική περίοδο. Τα νέα deals εντοπίζονται στους κλάδους χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων.

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

Αμείωτο παραμένει το ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών για αγοραπωλησίες second hand πλοίων και την εορταστική περίοδο. Τα νέα deals εντοπίζονται στους κλάδους χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων.

Ειδικότερα, δύο ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» ότι η TMS Group, συμφερόντων του Γιώργου Οικονόμου, κινήθηκε για την απόκτηση ενός ακόμη bulk carrier. Ο λόγος για το kamsarmax Scarlet Albatross (χωρητικότητας 82.000 dwt και κατασκευής 2015 στην Ιαπωνία), το οποίο φέρεται να εντάχθηκε στο στόλο του Έλληνα εφοπλιστή, έναντι περίπου 31 εκατ. δολαρίων.

Το τίμημα φαίνεται πως συμβαδίζει με τα επίπεδα της αγοράς για ένα βαπόρι αυτών των προδιαγραφών. Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers, η τιμή για ένα kamsarmax πενταετίας διαμορφώνεται σήμερα στα 32,1 εκατ. δολάρια.  

Ο Όμιλος του κ. Οικονόμου έχει συνδεθεί από διάφορους ναυλομεσίτες με αρκετές αγορές μεταχειρισμένων bulk carriers το τρέχον έτος. Στα μέσα Οκτωβρίου είχε αναφερθεί ότι απέκτησε το panamax Orient Violet (χωρητικότητας 77.100 dwt και κατασκευής 2015 στην Ιαπωνία), έναντι 30,5 εκατ. δολαρίων, ενώ στο τέλος του καλοκαιριού φέρεται να ενισχύθηκε με δύο capes (κατασκευής 2015), με κόστος 75 εκατ. δολαρίων.

Η TMS Group διαχειρίζεται έναν από τους μεγαλύτερους ελληνικούς στόλους, ο οποίος περιλαμβάνει περισσότερα από 115 πλοία, με δραστηριότητα σε bulk carriers, tankers και LNG carriers.

Deal στα δεξαμενόπλοια

Σε μία δεύτερη φερόμενη συμφωνία που αναφέρθηκε από ναυλομεσίτες τις τελευταίες ημέρες, η Metrostar Management του Θόδωρου Αγγελόπουλου συνδέεται με την πώληση του tanker, τύπου LR2, Prostar (χωρητικότητας 115.000 dwt και κατασκευής 2019 στη Νότια Κορέα). Το δεξαμενόπλοιο φέρεται να κατέληξε σε Έλληνα αγοραστή, η ταυτότητα του οποίου είναι άγνωστη προς ώρας, έναντι 52 εκατ. δολαρίων.

Εάν επιβεβαιωθεί θα πρόκειται για τη δεύτερη πώληση πλοίου της ναυτιλιακής μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Όπως έγραψε πριν από μερικές ημέρες η «Ν», το αδελφό tanker Prosky κατέληξε, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, στη Neda Maritime της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου, με τίμημα 51 εκατ. δολαρίων.

Με βάση τα στοιχεία που αναφέρονται στην ιστοσελίδα της, η Metrostar διαχειρίζεται ένα στόλο από έξι δεξαμενόπλοια.

«Εκτόξευση» αξιών το 2021

Πρόσφατη ανάλυση της Xclusiv Shipbrokers φανερώνει ότι οι αξίες των μεταχειρισμένων bulk carriers «εκτινάχθηκαν» στα ύψη φέτος. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται, οι τιμές σε ορισμένα μεγέθη υπερδιπλασιάστηκαν σε σχέση με αυτές που καταγράφονταν στην αγορά το Δεκέμβριο του 2020.

Η μεγαλύτερη άνοδος εντοπίζεται στα πλοία ηλικίας 15 ετών. Συγκεκριμένα, οι αξίες των capes 15ετίας αυξήθηκαν κατά 70%, των panamaxes κατά 100%, των supramaxes κατά 130% και των handysizes κατά 110%. 

Στα δεξαμενόπλοια, οι αναλυτές της Xclusiv σημειώνουν ότι σε γενικές γραμμές οι τιμές διατηρήθηκαν σε σταθερά επίπεδα, αλλά πραγματοποιήθηκαν ορισμένα deals, ιδιαίτερα για MR (medium range) tankers και aframaxes, που «εξέπληξαν την αγορά».

Συνολικά το 2021, η Xclusiv παρατήρησε ένα πολύ «υγιές και συχνά ευκαιριακό αγοραστικό ενδιαφέρον για δεξαμενόπλοια». Ωστόσο, σημειώνει ότι παραμένει άγνωστο κατά πόσο θα επηρεαστεί η αγορά από τα μέτρα απανθρακοποίησης και τις προσπάθειες μείωσης των εκπομπών, μέσω εναλλακτικών πηγών ενέργειας, που έρχονται στη ναυτιλιακή βιομηχανία.