Οικονομία & Αγορές
Σάββατο, 25 Δεκεμβρίου 2021 13:20

Τα megatrends που θα αναδιαμορφώσουν την παγκόσμια οικονομία

Η άνοδος της παγκόσμιας καταναλωτικής τάξης και η αστικοποίηση είναι οι δύο μεγάλες τάσεις που αφορούν τον παγκόσμιο πληθυσμό και θα αναδιαμορφώσουν την παγκόσμια οικονομία, αναφέρει το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ. Όπως αναφέρει, οι θεμελιώδεις δυνάμεις των παγκόσμιων τάσεων θα διαμορφώσουν αυτή τη δεκαετία και θα είναι πιο ορατές στην Ασία.

Η άνοδος της παγκόσμιας καταναλωτικής τάξης και η αστικοποίηση είναι οι δύο μεγάλες τάσεις που αφορούν τον παγκόσμιο πληθυσμό και θα αναδιαμορφώσουν την παγκόσμια οικονομία, αναφέρει το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ. Όπως αναφέρει, οι θεμελιώδεις δυνάμεις των παγκόσμιων τάσεων θα διαμορφώσουν αυτή τη δεκαετία και θα είναι πιο ορατές στην Ασία.

Αναλυτικότερα, και οι δύο τάσεις βιώνουν την κορύφωσή τους αυτόν τον αιώνα. Το 2008, ο κόσμος έγινε κατά πλειοψηφία αστικός και το 2019, το World Data Lab προέβλεψε ότι ο μισός πληθυσμός θα ανήκει στη μεσαία τάξη ή θα γίνει πιο πλούσιος.

Παράλληλα, μέχρι το τέλος του 2021, θα υπάρχουν 4 δισ. άνθρωποι στην παγκόσμια καταναλωτική τάξη και, εφόσον δεν αναδυθεί κάποια μεγάλη οικονομική κρίση, η παγκόσμια τάξη καταναλωτών θα φτάσει τα 5,2 δισ. άτομα έως το 2030.

Η αστικοποίηση θα συνεχίσει επίσης σταθερά την πορεία της κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας. Οι άνθρωποι μετακινούνται από χωριά σε πόλεις για να βρουν καλύτερη εκπαίδευση, υγειονομική περίθαλψη και θέσεις εργασίας.

Επιπλέον, στις αναδυόμενες αγορές, τα πάλαι ποτέ χωριά συμβάλλουν στην αστικοποίηση καθώς αναπτύσσονται γρήγορα σε σημείο που αντιπροσωπεύουν ένα περιαστικό τμήμα. Αυτά είναι συχνά τα νέα προάστια των μεγαλουπόλεων του κόσμου όπως η Τζακάρτα, η Πόλη του Μεξικού, η Βομβάη, το Σάο Πάολο ή το Λάγος.

Οι αστικές περιοχές εθημερούν περισσότερο από τις αγροτικές περιοχές. Η εγγύτητα γεννά καινοτομία και επιτρέπει τις οικονομίες κλίμακας. Σύμφωνα με τον οικονομολόγο Έντουαρντ Γκλέιζερ, οι πόλεις είναι πιο υγιείς, πιο πλούσιες και καλύτερες για το περιβάλλον, επειδή η υψηλότερη πυκνότητα πληθυσμού καθιστά δυνατή την παραγωγή νέων αγαθών και υπηρεσιών σε ευρεία κλίμακα και επομένως με χαμηλότερο κόστος για όλους. Αυτός είναι επίσης ο λόγος που το μεγαλύτερο μέρος της παγκόσμιας τάξης των καταναλωτών ζει τώρα στις πόλεις.

Το World Data Lab προβλέπει ότι από τους σημερινούς 3,8 δισ. καταναλωτές, σχεδόν τα 3,2 δισ. (80%) ζουν σε αστικές περιοχές.

Ωστόσο, η διάκριση είναι άνιση μεταξύ των χωρών, καθώς πολλές αναδυόμενες αγορές εξακολουθούν να είναι κατά κύριο λόγο αγροτικές. Στις χώρες του ΟΟΣΑ, σχεδόν όλοι ανήκουν στην κατηγορία των καταναλωτών. Δεδομένου ότι οι οικονομίες του ΟΟΣΑ είναι εξαιρετικά αστικοποιημένες, περίπου το 80% της τάξης των καταναλωτών του ΟΟΣΑ είναι αστική. Το ίδιο ισχύει για τις αναδυόμενες αγορές και τις αναπτυσσόμενες χώρες, αλλά για διαφορετικούς λόγους.

Οι φτωχότερες χώρες εξακολουθούν να είναι κατά πλειονότητα αγροτικές, αλλά μόνο ένα πολύ μικρό μέρος του πληθυσμού της υπαίθρου ανήκει στην τάξη των καταναλωτών. Αυτό σημαίνει ότι μεταξύ των φτωχότερων οικονομιών, επίσης, περίπου το 80% των καταναλωτών ζει σε αστικές περιοχές. Στην Ασία όπου η αστικοποίηση προχωρά με ταχείς ρυθμούς, η τάξη των αστικών καταναλωτών κυριαρχεί με 1,7 δισ. ανθρώπους, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 54% της παγκόσμιας τάξης των αστικών καταναλωτών. Οι κατανελωτές της Ασίας δεν αυξάνονται όμως μόνο στην Κίνα και την Ινδία. Υπάρχουν επίσης αρκετές αναδυόμενες αγορές που περνάνε απαρατήρητες, ειδικά η Ινδονησία, το Μπαγκλαντές, το Πακιστάν, οι Φιλιππίνες και το Βιετνάμ.

Η Ινδία, ωστόσο, παραμένει η πιο δυναμική αγορά για τους αστικούς καταναλωτές, επειδή παραμένει σχετικά αγροτική, παρόλο που αστικοποιείται με ταχείς ρυθμούς. Στην Ινδία και οι δύο μεγάλες τάσεις συγκλίνουν. Σήμερα η Ινδία έχει περίπου 208 εκατ. αστικούς καταναλωτές, οι οποίοι θα αυξηθούν σε περίπου 374 εκατ. Αυτό αντιπροσωπεύει ετήσια αύξηση 6%. Η αύξηση της τάξης των αστικών καταναλωτών της Ινδίας είναι έξι φορές μεγαλύτερη από την αύξηση του παγκόσμιου πληθυσμού, σχεδόν διπλάσια αύξηση της παγκόσμιας καταναλωτικής τάξης και ακόμη σημαντικά μεγαλύτερη από τον μέσο όρο της αύξησης της τάξης των αστικών καταναλωτών και της αύξησης της τάξης καταναλωτών της Ασίας. 

naftemporiki.gr