Σε επενδύσεις ύψους 800 εκατ. δολαρίων σε παραγγελίες για τέσσερα από τα μεγαλύτερα LNG carriers του κόσμου έχει προβεί μέσα στη χρονιά ο Γιώργος Προκοπίου, με το συνολικό ναυπηγικό του πρόγραμμα να υπολογίζεται σε 1,4 δισ. δολάρια. Ο Έλληνας εφοπλιστής, που διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους ελληνόκτητους στόλους, με περισσότερα από 120 πλοία, έγινε ευρύτερα γνωστός στην Ελλάδα φέτος, αφού αναδείχθηκε πλειοδότης στον διαγωνισμό για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε επενδύσεις ύψους 800 εκατ. δολαρίων σε παραγγελίες για τέσσερα από τα μεγαλύτερα LNG carriers του κόσμου έχει προβεί μέσα στη χρονιά ο Γιώργος Προκοπίου, με το συνολικό ναυπηγικό του πρόγραμμα να υπολογίζεται σε 1,4 δισ. δολάρια. Ο Έλληνας εφοπλιστής, που διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους ελληνόκτητους στόλους, με περισσότερα από 120 πλοία, έγινε ευρύτερα γνωστός στην Ελλάδα φέτος, αφού αναδείχθηκε πλειοδότης στον διαγωνισμό για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Ο κ. Προκοπίου, όταν αναδείχθηκε πλειοδότης, σε συνομιλίες που είχε με συναδέλφους του είχε πει ότι το έκανε για το καλό της χώρας. Στόχος του είναι να δημιουργήσει ένα κέντρο τεχνολογίας και ναυπηγικής - μηχανολογίας, που θα αποτελέσει το επίκεντρο του ναυτιλιακού cluster στο εσωτερικό της χώρας.
Ωστόσο, από την περίοδο που πλειοδότησε μέχρι τώρα δεν έχει γίνει εφικτό να παραλάβει τα ναυπηγεία, αφού εκκρεμεί η προσφυγή του Δήμου Χαϊδαρίου στο ΣτΕ, με τον δήμο να διεκδικεί εκτάσεις που σύμφωνα με την προκήρυξη ανήκουν στα ναυπηγεία.
Ο ίδιος σε πρόσφατη δήλωσή του τόνισε: «Είναι μια στρατηγική επένδυση την οποία όλοι πρέπει να τη δούμε με αυτό το μάτι. Ελπίζω να το αντιληφθούν όλοι και να μη μας αρχίσουν φρένο-γκάζι συνέχεια».
Στο παρασκήνιο της υπόθεσης, σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν κυκλοφορήσει στην Ακτή Μιαούλη, ο Έλληνας tycoon της ναυτιλίας έχει διαμηνύσει ότι δεν πρόκειται να παραλάβει τα ναυπηγεία αν δεν έχουν διευθετηθεί όλα τα «ανοικτά μέτωπα».
Είχε προηγηθεί ακόμα μια δήλωσή του, που έκανε λόγο για τη δυσκολία να επενδύσει κάποιος στην Ελλάδα. «Η Ελλάδα μπορεί να είναι ένα δύσκολο μέρος για επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά πιστεύω ότι το όφελος για την οικονομία και την κοινωνία είναι προφανές», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά.
Τα σχέδια για τα ναυπηγεία
Να μετατρέψει τα ναυπηγεία σε κέντρο οικονομικής ανάπτυξης τόσο της ευρύτερης περιοχής όσο και για την Ελλάδα γενικότερα σχεδιάζει ο Γιώργος Προκοπίου. Ο ίδιος δεν έχει «ανοίξει τα χαρτιά του», αλλά οι πληροφορίες κάνουν λόγο για μια πολυεπίπεδη επένδυση. Μια επένδυση που θα περιλαμβάνει την κατασκευή και επισκευή θαλαμηγών, καθώς και εμπορικών πλοίων.
Εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο να μετατραπεί ένα κομμάτι της περιοχής σε κέντρο πλωτής αποθήκευσης και επανυγροποίησης (Floating Storage & Regasification Units/FSRU). Η ανάπτυξη logistic center φαίνεται να εξετάζεται επίσης, ενώ θα γίνονται και επισκευές πλοίων. Ο ίδιος έχει εκφράσει τη θέληση να μη μετέχει σε προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, με εξαίρεση φυσικά τη βάση υποβρυχίων που διαθέτουν τα ναυπηγεία.
Η ναυτιλία
Ο κ. Προκοπίου είναι ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές, με έναν στόλο που αποτελείται από περισσότερα από 120 πλοία. Ο Γιώργος Προκοπίου βρίσκεται σταθερά στην ετήσια λίστα με τους 100 πιο ισχυρούς ανθρώπους της παγκόσμιας ναυτιλίας. Το 2021 είναι στη 12η θέση της λίστας. Έχει τρεις ναυτιλιακές εταιρείες, την Dynacom, την Dynagas και τη Sa Traders, ενώ σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους έχει σε εξέλιξη ένα μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει την κατασκευή, στα ναυπηγεία της Hyundai, συνολικά έξι υπέρ LNG carriers, μεταφορικής δυνατότητας 200.000 cbm.
Ανάλογου μεγέθους πλοία, που κοστίζουν σήμερα κοντά στα 200 εκατ. δολάρια το ένα, διαθέτει σύμφωνα με πληροφορίες μόνο το Κατάρ. Επίσης έχει υπό κατασκευή δύο σούπερ δεξαμενόπλοια (VLCC) στα ναυπηγεία Dalian της Κίνας, καθώς και πέντε suezmax στα ναυπηγεία New Time, επίσης στην Κίνα. Με βάση τις τρέχουσες αξίες ναυπηγήσεων, το σύνολο του επενδυτικού έργου του ομίλου προσεγγίζει το 1,4 δισ. δολάρια.
Επισημαίνεται ότι ο κ. Προκοπίου έχει παραλάβει δύο LNG carriers που λειτουργούν και ως FSRU. Πρόκειται για τα Transgas Power και Transgas Force, τα οποία σύμφωνα με πληροφορίες αυτή την περίοδο είναι ναυλωμένα ως LNG carriers.
Μάλιστα, είναι ένας από τους τρεις Έλληνες με τους μεγαλύτερους στόλους LNG carriers, μαζί με τον όμιλο Αγγελικούση και τον όμιλο Λιβανού.
Το έργο του
Ο Έλληνας πλοιοκτήτης ξεκίνησε την καριέρα του στη ναυτιλία πριν από 50 χρόνια, με ένα πλοίο που είχε μαζί με δύο φίλους. Λάτρης του γαλάζιου της θάλασσας, θεωρεί ότι έκανε το χόμπι του δουλειά. «Όταν ήμουν έξι ετών έφτιαξα από ένα μαδέρι ένα μικρό πλοίο. Όταν το έβαλα στη θάλασσα στην παραλία της Γλυφάδας και το οδήγησα στα κύματα ένιωσα υπέροχα. Από τότε ήξερα τι θα κάνω» έχει δηλώσει χαρακτηριστικά.
Απευθυνόμενος στους νέους τούς προτρέπει να μη διστάζουν. «Για όλους τους νέους που θέλουν να μπουν σε αυτό το επάγγελμα, είτε λέγεται πλοιοκτησία είτε όλα τα άλλα επαγγέλματα που στηρίζουν αυτή τη δραστηριότητα, να μη διστάζουν» αναφέρει και προσθέτει: «Πάντα υπάρχουν ευκαιρίες. Πάντα έρχεται η καλή στιγμή. Οι κύκλοι υπάρχουν από την εποχή των Φαραώ. Είχαμε τα επτά χρόνια με τις παχιές αγελάδες και μετά άλλα επτά χρόνια με καταστροφές. Η περιοδικότητα και κυκλικότητα είναι μέσα στη φύση. Θέλει όμως να μένετε δυνατοί».
Ο ίδιος αλλά και η οικογένειά του δεν ξεχνούν τις ανάγκες που έχει η χώρα. Μεταξύ άλλων διέθεσε 1,2 εκατ. ευρώ για αγορά ιατρικού εξοπλισμού που σχετίζεται με την αντιμετώπιση της πανδημίας. Ο εξοπλισμός παραγγέλθηκε κατευθείαν από την οικογένεια Γιώργου Προκοπίου, η οποία και μερίμνησε για την ανεύρεση, την αγορά και τη μεταφορά του απαραίτητου εξοπλισμού στην Ελλάδα.
Όσον αφορά την επόμενη μέρα του ομίλου, έχει χρίσει διαδόχους του τις τέσσερις κόρες του. Την Eλίζα, την Ιωάννα, η οποία έχει δημιουργήσει και τη δική της ναυτιλιακή εταιρεία, την Prominence Maritime, τη Μαρίνα και τη μικρότερη κόρη του Μαρία - Ελένη.