Ριζικές αλλαγές στο σκέλος της επαγγελματικής κατάρτισης προωθεί το υπουργείο Εργασίας με το νομοσχέδιο που ετοιμάζει για τον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ. Οι αλλαγές που θα προκύψουν θα αφορούν τον τρόπο που θα γίνει πιο αποτελεσματική η διασύνδεση της κατάρτισης των εργαζομένων με τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Στόχος είναι να βελτιωθεί η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών σε αυτό το επίπεδο, με τη μέγιστη δυνατή αξιοπιστία στην αγορά εργασίας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Βασίλη Αγγελόπουλου
[email protected]
Ριζικές αλλαγές στο σκέλος της επαγγελματικής κατάρτισης προωθεί το υπουργείο Εργασίας με το νομοσχέδιο που ετοιμάζει για τον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ.. Οι αλλαγές που θα προκύψουν θα αφορούν τον τρόπο που θα γίνει πιο αποτελεσματική η διασύνδεση της κατάρτισης των εργαζομένων με τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Στόχος είναι να βελτιωθεί η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών σε αυτό το επίπεδο, με τη μέγιστη δυνατή αξιοπιστία στην αγορά εργασίας.
Ήδη από το Ταμείο Ανάκαμψης έχει αποφασιστεί να αξιοποιηθεί κονδύλι ύψους 1 δισ. ευρώ έως το 2025, ώστε να βελτιωθεί το επίπεδο της κατάρτισης στη χώρα με την καλύτερη δυνατή αξιολόγηση και πιστοποίηση. Στο ανώτατο επίπεδο θα καταστεί εφικτό να καταρτιστούν έως 500.000 εργαζόμενοι και άνεργοι, μέσω Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης, από τους οποίους οι 150.000 εντός του 2022. Αυτό σημαίνει να έχουν λάβει οι συμμετέχοντες το απαραίτητο πιστοποιητικό ολοκλήρωσης της κατάρτισης εντός της επόμενης χρονιάς.
Το αντίστοιχο κονδύλι που θα εκταμιευθεί για τον ΟΑΕΔ θα ανέλθει στα 131 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι από τον Οργανισμό να πραγματοποιηθούν προγράμματα κατάρτισης, τα οποία θα καλύψουν έως 78.000 ωφελούμενους μέχρι το 2025. Άρα, ο συνολικός αριθμός όσων θα συμμετάσχουν σε προγράμματα κατάρτισης από τον ιδιωτικό τομέα και από τον ΟΑΕΔ θα προσεγγίσει τους 578.000 εργαζόμενους και ανέργους έως το τέλος του 2025.
Κεντρική στόχευση θα είναι να αναβαθμιστούν οι δεξιότητες των καταρτιζόμενων. Έτσι, θα πάψει να παρατηρείται το φαινόμενο να μην μπορούν αρκετές επιχειρήσεις να βρουν τους κατάλληλους εργαζόμενους για τις θέσεις εργασίας που προσφέρουν, παρά το γεγονός ότι η χώρα αντιμετωπίζει το πρόβλημα της πολύ υψηλής ανεργίας. Δεν είναι τυχαίο ότι τα στοιχεία της Eurostat δείχνουν ότι μόλις οι μισοί από τους πολίτες (51%) κατέχουν ένα βασικό επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων, που είναι απαραίτητο εργαλείο για εύρεση εργασίας και για βελτίωση αποδοχών.
Η επιλογή των προγραμμάτων που θα εκπονηθούν, είτε από τον ιδιωτικό τομέα είτε από τον ΟΑΕΔ, θα γίνεται στη λογική να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα σε ειδικότητες υψηλής ζήτησης. Ασφαλώς και θα υπάρχουν προγράμματα για ειδικές ομάδες πολιτών που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο πρόβλημα εύρεσης εργασίας (π.χ. μακροχρόνια άνεργοι). Επίσης, ξεχωριστά προγράμματα κατάρτισης θα αφορούν τις ψηφιακές δεξιότητες και την πράσινη οικονομία.
Παράλληλα το νομοσχέδιο θα θεσμοθετεί τους δείκτες εκείνους από τους οποίους θα προκύπτει και ο έλεγχος των Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ). Θα είναι ένα μίγμα από κίνητρα (π.χ. απορροφητικότητα σε θέσεις εργασίας των καταρτιζόμενων), που θα μπορούν να αναδείξουν την όποια βελτίωση της ποιότητας στις παρεχόμενες υπηρεσίες, που συντελέστηκε μέσω ενός προγράμματος κατάρτισης. Άλλωστε, στο υπουργείο Εργασίας γνωρίζουν καλά ότι η Ελλάδα υστερεί σημαντικά στο skill matching σε σχέση με την Ε.Ε., δηλαδή στο πώς μπορούν να αντιστοιχίζονται με ικανοποιητικό βαθμό οι δεξιότητες του εργατικού δυναμικού και οι ανάγκες που έχει η εκάστοτε αγορά εργασίας.
Θα υπάρχει βαθμολόγηση της όποιας εκπαίδευσης, για να μπορεί να φανεί η αποτελεσματικότητά της. Η όποια αξιολόγηση της κατάρτισης που θα παρέχεται θα προκύπτει αφενός από την εξεύρεση εργασίας, αφετέρου από τη βελτίωση της ήδη υπάρχουσας θέσης.
Το μοντέλο που θα ακολουθηθεί έχει ήδη εφαρμοστεί, πιλοτικά, σε προγράμματα που εξήγγειλε και υλοποίησε ο ΟΑΕΔ με την Google, την Amazon και τη Cisco. Το σχέδιο νόμου θα τεθεί σε διαβούλευση στην τελική του μορφή, αφού πρώτα έχει ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τις αλλαγές στον ΕΦΚΑ, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή εντός Ιανουαρίου.