Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 22 Δεκεμβρίου 2021 07:02

«Σαλπάρει» για την Ελευσίνα η Fincantieri

Πρόταση προς το ελληνικό Δημόσιο για την κατασκευή τριών κορβετών στα ναυπηγεία Ελευσίνας για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού κατέθεσε, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ιταλικός ναυπηγικός όμιλος Fincantieri. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η πρόταση αυτή συνδυάζεται με την πρόθεση του Ιταλών να συμμετάσχουν στο project διάσωσης των ναυπηγείων Ελευσίνας μέσω της Onex Shipyards. 
 

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Πρόταση προς το ελληνικό Δημόσιο για την κατασκευή τριών κορβετών στα ναυπηγεία Ελευσίνας για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού κατέθεσε, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ιταλικός ναυπηγικός όμιλος Fincantieri. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η πρόταση αυτή συνδυάζεται με την πρόθεση του Ιταλών να συμμετάσχουν στο project διάσωσης των ναυπηγείων Ελευσίνας μέσω της Onex Shipyards. 

Ο φάκελος για την εξυγίανση της ναυπηγικής μονάδας   αναμένεται να προωθηθεί σήμερα για υπογραφή στους πιστωτές, προκειμένου να κατατεθεί στη συνέχεια στο δικαστήριο για επικύρωση. Στόχος είναι να υποβληθεί το σχέδιο ακόμα και πριν από το τέλος της χρονιάς ή το αργότερο μέσα στην πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου του 2022. 

Όσον αφορά τις κορβέτες, στην πρόταση των Ιταλών επισημαίνεται ότι οι τρεις από τις τέσσερις, συνολικής αξίας περίπου 1,5 δισ. ευρώ χωρίς τα οπλικά συστήματα, θα κατασκευαστούν στα ναυπηγεία Ελευσίνας, ενώ περιλαμβάνεται και το project αναβάθμισης στην Ελλάδα των υφιστάμενων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό. 

Παράλληλα την προηγούμενη εβδομάδα πέρασε από το Αμερικανικό Κοινοβούλιο νομοσχέδιο που ανοίγει τον δρόμο στην αμερικανική τράπεζα επενδύσεων (DFC) να χρηματοδοτήσει μέρος της επένδυσης της Onex στα ναυπηγεία Ελευσίνας. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η Onex Shipyards Elefsis, στην οποία θα μετέχουν, όπως δείχνουν οι εξελίξεις, και η Fincantieri και η DFC, θα αναλάβει να αποπληρώσει χρέη των ναυπηγείων άνω των 200 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου.

Οι εξελίξεις

Η πρόταση της Onex του Πάνου Ξενοκώστα προς τους πιστωτές ορίζει στην ουσία ότι τα ναυπηγεία θα έχουν δύο ξεχωριστές οντότητες, το εμπορικό και το στρατιωτικό τμήμα. Προκειμένου να καταστεί εφικτή η κατάθεση του σχεδίου εξυγίανσης στο δικαστήριο (δεν περιλαμβάνει την κατασκευή των φρεγατών), τις προηγούμενες ημέρες έτρεξαν μια σειρά από εξελίξεις οι οποίες είναι:

* Την Παρασκευή 17 και τη Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου οι εργαζόμενοι στα ναυπηγεία Ελευσίνας κατόπιν απόφασης του διοικητικού συμβουλίου του σωματείου εργαζομένων αποφάσισαν σε γενική συνέλευση να γίνουν οι πρώτοι πιστωτές των ναυπηγείων που συμβάλλονται με το σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων από την Onex.

* Χθες Τρίτη ο όμιλος Fincantieri απέστειλε την πρόταση κατασκευής κορβετών και αναβάθμισης των ΜΕΚΟ προς την ελληνική κυβέρνηση. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή των τριών από τις τέσσερις κορβέτες και της αναβάθμισης των ΜΕΚΟ στα ναυπηγεία Onex Εlefsis. Στην πρόταση σύμφωνα με πληροφορίες αναφέρεται ότι, εφόσον γίνει δεκτή η πρόταση, η Ελευσίνα θα μετατραπεί σε κορυφαίο κατασκευαστικό ναυπηγείο της Ευρώπης μέσα από τη μεταφορά τεχνογνωσίας και τις νέες επενδύσεις που θα γίνουν. 

* Σήμερα ή αύριο Πέμπτη 23 Δεκεμβρίου 2021 το σχέδιο εξυγίανσης προωθείται από την Ε&Y που έχει αναλάβει την εκπόνησή του για υπογραφή στα υπουργεία Οικονομικών και στο Πολεμικό Ναυτικό, καθώς και στα τραπεζικά ιδρύματα στα οποία έχει οφειλές η εταιρεία. Εφόσον γίνει αποδεκτό το σχέδιο από τους πιστωτές, αμέσως μετά θα υποβληθεί στο αρμόδιο δικαστήριο για επικύρωση. Το σχέδιο προβλέπει την ανάληψη υποχρεώσεων ύψους που θα κυμανθεί από 210 εκατ. ευρώ μέχρι 230 εκατ. ευρώ, τα οποία θα αποπληρωθούν σταδιακά, και ένα πλάνο επενδύσεων άνω των 150 εκατ. ευρώ, που θα αναπτυχθεί σε βάθος 10ετιας. Παράλληλα προβλέπεται, σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες, η δημιουργία άνω των 2.000 θέσεων εργασίας. Εξελίξεις που, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, θα αποφέρουν έσοδα στα δημόσια ταμεία άνω των 500 εκατ. ευρώ. 

Τέλος, υπογραμμίζεται ότι το εμπορικό τμήμα του ναυπηγείου είναι ήδη διασφαλισμένο από το πλεονάζον πελατειακό δυναμικό της Onex, το οποίο δεν μπορεί πλέον να εξυπηρετηθεί στα ναυπηγεία της Σύρου που λειτουργούν τα τελευταία χρόνια με επιτυχία, ενώ το αμυντικό σκέλος θεωρείται πως θα επανεκκινήσει με το πρόγραμμα κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού.