Οικονομία & Αγορές
Σάββατο, 25 Δεκεμβρίου 2021 07:47

Αυξάνονται οι βασικοί παίκτες στις σιδηροδρομικές υπηρεσίες

Χρονιά έντονου ανταγωνισμού αναμένεται να είναι το 2022, καθώς αυξάνονται οι βασικοί παίκτες για την παροχή υπηρεσιών σιδηροδρομικής έλξης από και προς την Κεντρική Ευρώπη με πύλη τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, με τη δραστηριοποίηση μιας ακόμη ιδιωτικής σιδηροδρομικής εταιρείας. Μετά την ιταλική ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη Rail Cargo Logistics Goldair και την PΕΑRL, σιδηροδρομικό βραχίονα της Cosco, στην τελική ευθεία βρίσκονται οι Ρουμάνοι της GFR για να ξεκινήσουν εμπορευματικά σιδηροδρομικά δρομολόγια στην Ελλάδα.

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Χρονιά έντονου ανταγωνισμού αναμένεται να είναι το 2022, καθώς αυξάνονται οι βασικοί παίκτες για την παροχή υπηρεσιών σιδηροδρομικής έλξης από και προς την Κεντρική Ευρώπη με πύλη τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, με τη δραστηριοποίηση μιας ακόμη ιδιωτικής σιδηροδρομικής εταιρείας.

Μετά την ιταλική ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη Rail Cargo Logistics Goldair (κοινοπραξία της ελληνικής Goldair και των Αυστριακών Σιδηροδρόμων) και την Piraeus Europe Asia Rail Logistics (PΕΑRL), σιδηροδρομικό βραχίονα της Cosco, στην τελική ευθεία βρίσκονται οι Ρουμάνοι της Grup Feroviar Roman (GFR) για να ξεκινήσουν εμπορευματικά σιδηροδρομικά δρομολόγια στην Ελλάδα.

Πρώτα δρομολόγια

Σύμφωνα με πληροφορίες, η GFR απέκτησε δύο μηχανοδηγούς από ανταγωνίστρια εταιρεία και μετά τη σχετική έγκριση από τη ΡΑΣ της χρησιμοποίησης δύο μηχανών που κυκλοφορούσαν στη Ρουμανία, προσανατολίζεται στη διεξαγωγή των πρώτων δρομολογίων στις αρχές του 2022. Tο ρουμανικό ενδιαφέρον για είσοδο στις εμπορευματικές μεταφορές με πύλη αρχικά τη Βόρεια Ελλάδα έχει αναθερμανθεί. Οι ενδιαφερόμενοι τοποθετούνται στρατηγικά στη Θεσσαλονίκη όχι μόνο εποφθαλμιώντας τα φορτία του ΟΛΘ, αλλά και με την προοπτική της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων Θεσσαλονίκης - Καβάλας - Αλεξανδρούπολης με τα βουλγαρικά λιμάνια Μπουργκάς - Βάρνα - Ρούσε.

Μάλιστα, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, η GFR πρόκειται να αποκτήσει προσεχώς και άλλους μηχανοδηγούς, αλλά και μηχανές από τη ΓΑΙΑΟΣΕ. Σημειώνεται ότι η ελληνική GFR ιδρύθηκε το 2018 και, όπως όλα δείχνουν, έπειτα από τέσσερα χρόνια θα καταφέρει να δραστηριοποιηθεί στην εγχώρια αγορά. Η εταιρεία ανήκει στον όμιλο Grampet-GFR, ο οποίος αποτελεί τον μεγαλύτερο σιδηροδρομικό όμιλο στη Ρουμανία. Η ρουμανική κάθοδος στον ελληνικό σιδηρόδρομο, αν και είχε «παγώσει» σε σχέση με τις αρχικά δηλωθείσες προθέσεις για έναρξη στο πρώτο τρίμηνο του 2019, για τις συγγενικές GFR και TEF Logistica Feroviara, εκτός απροόπτου κάνει επανεκκίνηση μέσα στο 2022.

Οι δύο εταιρείες βρίσκονται υπό την ομπρέλα του Grampet Group, που, με δραστηριότητα σε Βουλγαρία, Ουγγαρία, Μολδαβία, Αυστρία, Σερβία, Ουκρανία, Μαυροβούνιο, αλλά και Γερμανία, μεταφέρει περί το 20% των εμπορευμάτων που διακινούνται στην Ευρώπη. Η GFR έχει πλέον αδειοδότηση στο one stop-shop για δύο μηχανές από τη Ρουμανία. Επίσης, έχει έγκριση από τη ΡΑΣ για Πιστοποιητικό Ασφαλείας, με την εφαρμογή για πρώτη φορά του one stop-shop και σε αυτήν τη διαδικασία. Ευρωπαϊκή άδεια Σήμερα, 100 μηχανοδηγοί παρακολουθούν στην Ελλάδα, στο Κέντρο Εκπαίδευσης του ΟΣΕ, τον κύκλο εκπαίδευσης για την απόκτηση της ευρωπαϊκής άδειας, καθώς και του πιστοποιητικού μηχανοδηγού.

Πρόκειται για 88 μηχανικούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, 6 της Piraeus Europe Asia Rail Logistics (PEARL), 3 των Σταθερών Συγκοινωνιών ΣΤΑΣΥ Α.Ε. και 2 της Rail Cargo Logistics Goldair (RCLG). Σχετικά με την PEARL η αγορά αναμένει τις επόμενες κινήσεις. Η εταιρεία διαθέτει ισχυρούς δεσμούς με τους Κινέζους στον ΟΛΠ, καθώς μέχρι σήμερα εκτελεί χρέη μεσάζοντα για τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων της, συνάπτοντας συνεργασίες με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και αντίστοιχα σιδηροδρομικά δίκτυα των γειτονικών μας χωρών.

Εκτός από την Cosco, στο πελατολόγιό της ανήκει επίσης και η Transcombi, εταιρεία Logistics. Πέρυσι η PEΑRL διακίνησε 580 block trains (εμπορικά τρένα με containers) ανά κατεύθυνση, ενώ για φέτος ο αντίστοιχος αριθμός προβλέπεται να ξεπεράσει τα 672 block trains ανά κατεύθυνση. Από την Ασία εξάλλου, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, προέρχεται το 50% των φορτίων που διακινούνται μέσω Ελλάδας, η οποία διαπραγματεύεται ετησίως περίπου 4,5 δισ. τόνους αγαθών με γειτονικά κράτη-μέλη της Ε.Ε. και επιπλέον 1,8 δισ. ευρώ με τα Δυτικά Βαλκάνια.

Εν τω μεταξύ, ενδεικτικό των ανακατατάξεων που διαμορφώνονται στην ευρωπαϊκή σιδηροδρομική αγορά είναι και το γεγονός ότι ρίχνει αυλαία επισήμως το μονοπώλιο της SNCF στους γαλλικούς σιδηροδρόμους, καθώς η ιταλική Trenitalia (εταιρεία που ανήκει στον ίδιο όμιλο με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ) έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή εταιρεία που εισέρχεται στην αγορά της Γαλλίας μετά το άνοιγμα του κλάδου στον ανταγωνισμό.