Οικονομία & Αγορές
Κυριακή, 19 Δεκεμβρίου 2021 15:42

Η εμπειρία του πελάτη απαραίτητη συνιστώσα του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων

Για τις προκλήσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού αλλά και τις τάσεις στην ψηφιακή οικονομία μίλησε στο naftemporiki.gr ο Ιάσονας Καταρόπουλος, Chief Commercial Officer της ATCOM. Η εταιρεία μετρά 20 χρόνια στην αγορά με ειδίκευση και στρατηγική κατεύθυνση στο eBusiness Consulting. Σύμφωνα με τον κ. Καταρόπουλο, «η μεγαλύτερη δυσκολία στον ψηφιακό μετασχηματισμό των ελληνικών επιχειρήσεων έγκειται στον τρόπο με τον οποίο η καθεμιά από αυτές τον προσεγγίζει, καθώς και το σημείο από το οποίο ξεκινάει».

Της Λέττας Καλαμαρά

Για τις προκλήσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού αλλά και τις τάσεις στην ψηφιακή οικονομία μίλησε στο naftemporiki.gr ο Ιάσονας Καταρόπουλος, Chief Commercial Officer της ATCOM. Η εταιρεία μετρά 20 χρόνια στην αγορά με ειδίκευση και στρατηγική κατεύθυνση στο eBusiness Consulting. Σύμφωνα με τον κ. Καταρόπουλο, «η μεγαλύτερη δυσκολία στον ψηφιακό μετασχηματισμό των ελληνικών επιχειρήσεων έγκειται στον τρόπο με τον οποίο η καθεμιά από αυτές τον προσεγγίζει, καθώς και το σημείο από το οποίο ξεκινάει».

«Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, έτσι όπως τον αντιλαμβανόμαστε εμείς στην ATCOM, συνίσταται σε όλες εκείνες τις ενέργειες που οφείλει να κάνει ένας οργανισμός για να παραμείνει επίκαιρος στο κοινό του, λαμβάνοντας υπόψη τις συνεχώς εξελισσόμενες ανάγκες και συνήθειες που προκύπτουν από την ταχεία υιοθέτηση της τεχνολογίας στην καθημερινότητα.
Ποιο είναι το κοινό αυτό; Οι πελάτες, οι συνεργάτες, οι εργαζόμενοι και κάθε ανθρώπινο ή μη στοιχείο που αλληλεπιδρά με τον οργανισμό.

Ποιες είναι οι ενέργειες αυτές; Μία σειρά από δράσεις που εμπίπτουν στο μετασχηματισμό σε εξωστρεφείς αλλά και σε εσωστρεφείς εκφάνσεις του οργανισμού. Αγγίζουν τον τρόπο λειτουργίας, τις δομές ή και το ίδιο το επιχειρηματικό του μοντέλο, την κουλτούρα και τους ανθρώπους, και τις παρεχόμενες υπηρεσίες ή προϊόντα. Όπως είναι εμφανές, ο ψηφιακός μετασχηματισμός σε καμία περίπτωση δεν ταυτίζεται με την ψηφιοποίηση των υπαρχουσών διαδικασιών, γι’ αυτό και δεν υπάρχει κάποια πεπατημένη οδός, μία “μαγική συνταγή” που να έχει εφαρμογή σε όλες τις περιπτώσεις».

Και όπως τονίζει, «η μεγαλύτερη δυσκολία στον ψηφιακό μετασχηματισμό των ελληνικών επιχειρήσεων έγκειται στον τρόπο με τον οποίο η καθεμιά από αυτές τον προσεγγίζει, καθώς και το σημείο από το οποίο ξεκινάει. Επιπλέον, η έλλειψη ανθρώπων που έχουν τη γνώση και την εμπειρία να εμπλακούν αλλά και να ηγηθούν του ψηφιακού μετασχηματισμού, είναι ένας ακόμη παράγοντας που εντοπίζουμε ως αρνητικό», τονίζει ο κ. Καταρόπουλος.

Αναφορικά με τη στρατηγική της ATCOM, επισημαίνει  πως η προσέγγισή της  δίνει λύση σε αυτό, φέρνοντας σε πρώτο πλάνο την αναγκαιότητα μίας στρατηγικής Customer Experience. «Θεωρούμε την CX μεθοδολογία και τη διαδικασία της ανακάλυψης (Discovery) ως το πρώτο και κυριότερο βήμα για να γίνει αντιληπτό από πού και με ποιον τρόπο χρειάζεται να ξεκινήσει μία επιχείρηση τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Νιώθουμε σίγουροι ότι μέσω αυτής της διαδικασίας χαρτογράφησης όλων των πτυχών της λειτουργίας ενός οργανισμού, είναι εφικτός ο προσανατολισμός στη σωστή κατεύθυνση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του».   

Σχετικά με το πόσο ώριμες και διατεθειμένες είναι οι ελληνικές επιχειρήσεις για την ενίσχυση της ψηφιακής τους θέσης, ο κ. Καταρόπουλος επισημαίνει πως υπάρχουν κάποιες εταιρείες που είναι εξαιρετικά ώριμες και διατεθειμένες για την ενίσχυση της ψηφιακής τους θέσης και αποτελούν Digital Innovators της ελληνικής αγοράς.

«Ωστόσο δεν θα αναφερθώ σε αυτές, καθώς στην πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων ο βαθμός ωριμότητας και διάθεσης για τη ψηφιακή τους ανάπτυξη ποικίλλει. Υπάρχουν εταιρείες που έχουν τη διάθεση αλλά υστερούν σε ωριμότητα και το αντίστροφο. Ακόμα, βλέπουμε εκπροσώπους της αγοράς που πληρούν και τις δύο συνθήκες, αλλά κάποιος άλλος παράγοντας δρα παρεμποδιστικά ως προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους. Δεν είναι δυνατή η εξαγωγή κάποιου ασφαλούς συμπεράσματος που να κατατάσσει το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων στη μία ή στην άλλη κατηγορία.

Αυτό που έχουμε διαπιστώσει είναι ότι, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, έχουν αντιληφθεί την αναγκαιότητα για την υιοθέτηση μίας στρατηγικής ψηφιακού μετασχηματισμού – αντίληψη που εδραιώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Έχοντας, λοιπόν, συνειδητοποιήσει πως η ψηφιακή οικονομία είναι το μέλλον, αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε μία διαδικασία εσωτερικής αναζήτησης και αυτογνωσίας. Προσπαθούν, δηλαδή, να αξιολογήσουν και οι ίδιες πόσο ώριμες, αλλά και πόσο διατεθειμένες είναι να κάνουν το επόμενο βήμα».

Σύμφωνα με τον κ. Καταρόπουλο, οι τάσεις στην αγορά της ψηφιακής οικονομίας περιλαμβάνουν καινοτόμες ψηφιακές τεχνολογίες όπως είναι, μεταξύ άλλων, το Virtual & Augmented Reality για τη δημιουργία immersive εμπειριών –κάτι που έγινε ακόμη πιο εμφανές με τις πρόσφατες ανακοινώσεις του Mark Zuckerberg περί Metaverse- το Internet of Things για τη διασύνδεση του ψηφιακού με τον φυσικό κόσμο, και το Cloud Computing για τη μετάβαση των πόρων και υποδομών για τις ψηφιακές εφαρμογές στο cloud.

Η ανάγκη για τη διαφύλαξη των προσωπικών δεδομένων και για την ενίσχυση της ασφάλειας στις ψηφιακές αλληλεπιδράσεις είναι μεγαλύτερη από ποτέ, ερχόμενη ως απόρροια της όλο και μεγαλύτερης διείσδυσης της τεχνολογίας στην καθημερινότητα των ανθρώπων, και αποτελεί και σημείο δράσης της ATCOM, αφού εντάσσει στα έργα της λύσεις που αφορούν το Privacy & Security.

«Το CRM και το Commerce, είναι τομείς στους οποίους διαχρονικά βλέπουμε να εγκαινιάζονται εφαρμογές τεχνολογικής καινοτομίας,  συνεχίζει προς αυτήν την κατεύθυνση, ενσωματώνοντας νέες πτυχές του ηλεκτρονικού εμπορίου και επιχειρείν εν γένει και διευρύνοντας ακόμη περισσότερο αυτό που ονομάζουμε Unified Commerce.

Τέλος, αδιαμφισβήτητη πλέον τάση στην αγορά της ψηφιακής οικονομίας είναι το Customer Experience. Διανύουμε μία περίοδο κατά την οποία αρκετές επιχειρήσεις έχουν αντιληφθεί την αναγκαιότητά του και θεωρούμε πως, με τον ίδιο τρόπο που τα προηγούμενα χρόνια το UX κατέστη αναπόσπαστο στοιχείο κάθε ψηφιακής επένδυσης, έχει έρθει η ώρα να παγιωθεί και το CX, ως απαραίτητη συνιστώσα του στρατηγικού σχεδιασμού των επιχειρήσεων», συμπληρώνει ο κ. Καταρόπουλος.
 
Η ATCOM ξεκίνησε το 2000 ως μία εταιρεία internet και multimedia. Πολύ σύντομα εισήλθε στον σχεδιασμό ιστοσελίδων για το νεοφυές τότε ελληνικό διαδίκτυο, υλοποιώντας εφαρμογές σε επίπεδο design και content. Δεν έμεινε όμως εκεί και, ενώ η τάση ήταν οι εταιρείες να επενδύουν κατά κύριο λόγο στο design, η Atcom προχώρησε και επένδυσε στη δημιουργία του πρώτου Συστήματος Διαχείρισης Περιεχομένου στην Ελλάδα, το οποίο ονόμασε Netvolution.

Αργότερα προστέθηκαν οι υπηρεσίες SEO, Digital Marketing, Performance και Affiliate Marketing, μέσα από σημαντικές συνέργειες, απορροφήσεις και εξαγορές. Εξελίχθηκε, έτσι, από μία εταιρεία που σχεδιάζει και υλοποιεί websites, σε ένα Digital Agency. Ο δεύτερος σημαντικός σταθμός στην ιστορία της είναι η ίδρυση του UXlab το οποίο ως Business Unit της εταιρείας και το πρώτο UX Agency στην Ελλάδα ειδικευόμενο σε θέματα User Experience και Usability.

Προϊόν αυτής αποτέλεσε η διαμόρφωση εξειδικευμένου τμήματος R&D για τη διαρκή εξέλιξη και ανάπτυξη του Netvolution - κάτι που οδήγησε στη μετεξέλιξή του, από ένα Web Content Management System, σε μία Omnichannel πλατφόρμα δημιουργίας και διαχείρισης digital εφαρμογών, web και mobile, πάνω στην οποία συνεχίζουν να αναπτύσσονται όλα τα έργα της εταιρείας έως και σήμερα.

Στο ίδιο πλαίσιο, γεννήθηκε το Experience Lab, το πρώτο hub καινοτομίας σε ελληνικό agency, με στόχο τη διερεύνηση και αξιοποίηση τεχνολογιών αιχμής όπως είναι το Internet of Things, το Augmented Reality (AR) και το Virtual Reality (VR), ανοίγοντας νέους ορίζοντες στη δημιουργία αξιόλογων και ουσιαστικών εμπειριών από το φυσικό στο ψηφιακό περιβάλλον, μέσα από “έξυπνες” εφαρμογές, “έξυπνα” οικοσυστήματα, ακόμη και “έξυπνες” πόλεις.

Με γνώμονα πάντα την ανάπτυξη μίας Omnichannel στρατηγικής προσέγγισης, η ειδίκευση της AΤCOM στο UX επεκτάθηκε και στο CX, και στη δημιουργία  ολοκληρωμένης υπηρεσίας στο eBusiness Consulting και στο Commerce Consulting. 

Όπως εξηγεί ο κ. Καταρόπουλος «με την πάροδο του χρόνου, η δουλειά μας γίνεται ολοένα και δυσκολότερη. Η αυξανόμενη πολυπλοκότητα των έργων που αναλαμβάνουμε, καθώς και το μέγεθος των πελατών με τους οποίους συνεργαζόμαστε, υπαγορεύουν την ανάγκη επέκτασης στα πεδία ειδικοτήτων που εμπλέκονται σε κάθε έργο.

Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε διαμορφώσει μία ολοκληρωμένη και μοναδική στην αγορά πρόταση υπηρεσιών, που βασίζεται στους πυλώνες του Strategy, του Experience, του Technology και του Cloud Infrastructure & Security και υποστηρίζεται από τα στελέχη μας. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζουμε ότι παρέχουμε μία σουίτα υπηρεσιών που είναι πλήρης τόσο σε εύρος όσο και σε βάθος, εξασφαλίζοντας τη στρατηγική έναρξη, ενίσχυση και εδραίωση του ψηφιακού μετασχηματισμού σε κάθε οργανισμό.

Σε ό,τι αφορά το Commerce, στη σφαίρα του οποίου ανήκουν τα περισσότερα από τα projects με τα οποία ασχολούμαστε, η φετινή χρονιά μας βρίσκει σε ένα κομβικό σημείο. Με την 20ή επέτειο από την ίδρυση της ATCOM οραματιζόμαστε τον τρόπο με τον οποίο θα συνεχίσουμε να αλλάζουμε το μέλλον τα επόμενα 20 χρόνια. Το όχημα που θα μας μεταφέρει σε αυτά θα είναι η μετεξέλιξη του Netvolution σε κάτι πολύ καινούργιο που ετοιμάζουμε, για το οποίο θα ακούσετε στο πολύ προσεχές μέλλον».