Επιδείνωση 3,3 ποσοστιαίων μονάδων κατέγραψε το 2005 το μεικτό περιθώριο κερδοφορίας του κλάδου Οδικής Μεταφοράς Εμπορευμάτων, για να υποχωρήσει σε 17,1% ή σε επίπεδο σημαντικά κατώτερο σε σύγκριση με το αντίστοιχο για ολόκληρο τον τομέα παροχής υπηρεσιών (31,2%), σύμφωνα με σχετική έρευνα της Hellastat:
Από τις 134 επιχειρήσεις του κλάδου που δημοσιοποίησαν τα οικονομικά τους στοιχεία για το 2005, κερδοφόρες απεδείχθησαν οι 94, εκ των οποίων 33 αύξησαν τα αποτελέσματά τους, 39 τα μείωσαν και 15 είχαν πραγματοποιήσει ζημιογόνο χρήση 2004. Μεταξύ των ζημιογόνων εταιρειών του κλάδου για το 2005, 13 επιδείνωσαν τα αρνητικά αποτελέσματα του 2004 και 15 είχαν πραγματοποιήσει κερδοφόρο χρήση 2004. Σε 65 αθροίζονται οι επιχειρήσεις που υπέστησαν κάμψη πωλήσεων το 2005.
Στο τέλος 2005, η μέση μεταβολή των κερδών του κλάδου είχε υποχωρήσει σε –8,9% – έναντι +28,0% για το 2004 – και η μέση μεταβολή πωλήσεων είχε περιοριστεί σε -0,1%, από +6,5%. Οριακή υποχώρηση κατέγραψε η αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων (RoE) του κλάδου, για να περιοριστεί σε 6,2% (από 6,4%), έναντι 8,1% για ολόκληρο τον τομέα υπηρεσιών.
Επιχειρηματικές εξελίξεις-προοπτικές
Μία κρυφή ματιά στο εγγύς μέλλον προσέφερε το 2006 στον κλάδο οδικής μεταφοράς εμπορευμάτων, με περισσότερους και αυστηρότερους ελέγχους οδηγών και (γηραιών) οχημάτων. Επιβάρυνση στο κόστος οδικών μεταφορών αναμένεται να έχει και ο νέος Κ.Ο.Κ., ο οποίος προβλέπει μεγάλης αξίας πρόστιμα για καθημερινές παραβάσεις. Σύνθετο θέμα που προκαλεί ακραίες αντιδράσεις από τους επαγγελματίες του κλάδου, συνεχίζει να αποτελεί η μεταβολή των εργασιακών και ασφαλιστικών δεδομένων τους.
Μεγαλύτερο μερίδιο στις εμπορευματικές μεταφορές διεκδικεί το αναβαθμιζόμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο επεκτείνεται προς τις περισσότερες μεγάλες επενδύσεις διαμεταφοράς και αποθήκευσης. Η σταδιακή ολοκλήρωση των έργων αύξησης της δυναμικότητας του ΣΕΜΠΟ στον Πειραιά στα 4,5 εκατ teu, σε συνδυασμό με τη σιδηροδρομική διασύνδεση του σταθμού, είναι ικανή να διεκδικήσει αξιόλογο μέρος των εργασιών οδικής μεταφοράς εμπορευμάτων από την Αττική. Αντίθετα, η απ’ ευθείας σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με τον οδικό άξονα ΠΑΘΕ αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά την παραγωγικότητα των οδικών εμπορευματικών μεταφορών στη Βόρειο Ελλάδα.
Νέες, μεγάλες επενδύσεις σε σύγχρονους αποθηκευτικούς χώρους, ιδιαίτερα στο Θριάσιο πεδίο και στην κεντρική Μακεδονία, θα διευκολύνουν το έργο οδικών μεταφορών και θα το καταστήσουν περισσότερο ανταγωνιστικό. Θετικά αξιολογείται η απελευθέρωση εμπορευματικών (και επιβατικών) μεταφορών Ελλάδος-Αλβανίας, που συμφωνήθηκε κατά το παρελθόν έτος.
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, η σταδιακή απελευθέρωση της αγοράς οδικών εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ άλλων θα προκαλέσει μείωση των κομίστρων έως και κατά 2,5% ετησίως, περιορισμό του πληθωρισμού κατά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες, αύξηση του αριθμού επιχειρήσεων του κλάδου κατά 1%-2% ετησίως, ενίσχυση της απασχόλησης, της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητάς του, βελτίωση της ποιότητος των παρεχομένων υπηρεσιών και κάμψη του λειτουργικού του κόστους, με όφελος για την ελληνική οικονομία μέχρι 1,5 δισ. ευρώ.
Χρηματοοικονομική ανάλυση
Το σύνολο των πωλήσεων του κλάδου οδικών μεταφορών, το 2005 αυξήθηκε κατά 2,2% – για να ανέλθει σε 314,61 εκατ. ευρώ – τα μεικτά του αποτελέσματα υποχώρησαν κατά 8,0% και η λειτουργική του κερδοφορία (ΚΠΤΦΑ ή EBITDA) περιορίστηκε κατά 27,7%, για να κατέλθει σε 63,30 εκατ.ευρώ. Η καθαρή κερδοφορία του κλάδου για το 2005 υποχώρησε κατά 6,31 εκατ.ευρώ, έχοντας επηρεαστεί αρνητικά κυρίως από την υποχώρηση του μέσου μεικτού περιθωρίου.
Κατά τη διάρκεια του 2005, οι πέντε μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου Οδικής Μεταφοράς Εμπορευμάτων πραγματοποίησαν το 43,87% των συνολικών λειτουργικών του κερδών και το 35,2% των πωλήσεών του.
Σε 0,38 (από 0,33) αυξήθηκε η διάμεσος σχέση βραχυπροθέσμων υποχρεώσεων προς πωλήσεις, επίδοση καλύτερη σε σύγκριση με την αντίστοιχη τιμή για ολόκληρο τον τομέα υπηρεσιών (0,50). Καλύτερη είναι και η αντίστοιχη σχέση του βραχυπροθέσμου δανεισμού των εταιρειών του κλάδου σε σύγκριση με τον κύκλο εργασιών τους (16,0%, έναντι 22,1%), η οποία μάλιστα υποχώρησε κατά 70 μονάδες βάσης κατά τη διάρκεια του 2005.
Σε απόλυτες τιμές, αξιόλογη άνοδο 15,5% κατέγραψαν οι συνολικές βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις του κλάδου, με τις μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις του να αυξάνονται με υπερ-διπλάσιο ρυθμό (+38,6%), κυρίως λόγω της μεγάλης ανόδου κατά 12,1 εκατ.ευρώ του μακροπρόθεσμου δανεισμού.
Μεγάλη ήταν η άνοδος και των αθροισμένων υποχρεώσεων του κλάδου προς τους προμηθευτές του (+25,3%) – για να ανέλθουν σε 35,57 εκατ.ευρώ – ενώ οι απαιτήσεις του αυξήθηκαν κατά 21,4% ή κατά 20,53 εκατ.ευρώ, για να διαμορφωθούν σε 116,40 εκατ.ευρώ. Στο τέλος 2005, τα αποθέματα του κλάδου αντιστοιχούσαν μόλις στο 0,3% του ενεργητικού του.
Ο διάμεσος εμπορικός κύκλος το 2005 αυξήθηκε κατά 29 ημέρες σε +11 (από -18) ημέρες, εξέλιξη που οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στη μεγάλη επιμήκυνση κατά 25 (σε 110) ημέρες της περιόδου είσπραξης απαιτήσεων. Σε 102 (από 105) ημέρες περιορίστηκε η περίοδος πίστωσης από προμηθευτές.
Η διάμεσος γενική ρευστότητα του κλάδου Οδικής Μεταφοράς Εμπορευμάτων, το 2005 παρέμεινε αμετάβλητη σε 1,12, τιμή χαμηλή σε σύγκριση με την αντίστοιχη για ολόκληρο τον τομέα υπηρεσιών (1,28). Στο τέλος 2005, ο κλάδος ήταν σε θέση να καλύψει 2,5 φορές τους χρεωστικούς τόκους από τα λειτουργικά του κέρδη, έναντι 4,1 φορές στο τέλος 2004.