Οικονομία & Αγορές
Πέμπτη, 16 Δεκεμβρίου 2021 18:45

Πλακιωτάκης: Ολοκληρωμένο, σύγχρονο, λειτουργικό πλαίσιο, για την ανάπτυξη του συνόλου της ναυτιλιακής βιομηχανία

Τη συνολική δράση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το 2021, αλλά και τα όσα θα γίνουν στους τομείς ευθύνης του την επόμενη χρονιά, παρουσίασε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας κατά τη διάρκεια της συζήτησης του προϋπολογισμού στο Κοινοβούλιο.

Τη συνολική δράση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το 2021, αλλά και τα όσα θα γίνουν στους τομείς ευθύνης του την επόμενη χρονιά, παρουσίασε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας κατά τη διάρκεια της συζήτησης του προϋπολογισμού στο Κοινοβούλιο.

«Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής», τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης, «συμμετέχει στη μεγάλη κυβερνητική προσπάθεια, υπηρετώντας αποτελεσματικά, πολλούς, παράλληλους στόχους. Την προστασία των θαλάσσιων συνόρων μας. Την ασφάλεια στις θάλασσες. Τη στήριξη των ναυτικών και της ακτοπλοΐας, ώστε να ξεπεράσουν τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας. Τη διασφάλιση και διεύρυνση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ τους. Την αξιοποίηση των λιμανιών της πατρίδας μας. Την προστασία της υγείας επιβατών και πληρωμάτων.

Σε όλα αυτά, ήρθε το 2021 να προστεθεί, μία πολύ σημαντική, νέα διάσταση. Για πρώτη φορά, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει ενεργό ρόλο στην αναπτυξιακή προσπάθεια των νησιών και των νησιωτών μας. Με τη διαμόρφωση Εθνικής Στρατηγικής για ολοκληρωμένη πολιτική στο νησιωτικό χώρο και συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη στήριξη έργων υποδομής και επιχειρηματικότητας, δημιουργούμε αυξημένες προοπτικές ανάπτυξης για τα νησιά μας και αυξημένες ευκαιρίες για πρόοδο και προκοπή στις νησιωτικές επιχειρήσεις και τους νησιώτες.

Το 2021, η εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου για τους ναυαγοσώστες, οδήγησε σε αύξηση της ναυαγοσωστικής κάλυψης στο 87% και σε μείωση στα θανάσιμα ατυχήματα σε ποσοστό 10,2%.

Το Λιμενικό Σώμα δρώντας με απόλυτο σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και την ανθρώπινη ζωή, περιόρισε εντυπωσιακά τον αριθμό ατόμων που εισήλθαν παράνομα στη χώρα μας. Από 64.576, το 2019, σε 9.699 το 2020 (μείωση 85%) και 3.777 το 2021 (πρόσθετη μείωση 60%). Την ίδια στιγμή, σε 1.165 επιχειρήσεις έρευνας, διασώσαμε χιλιάδες ανθρώπινες ζωές.

Τη ίδια στιγμή, το Λιμενικό σώμα ανέλαβε την ευθύνη της αποκλειστικής εφαρμογής των υγειονομικών κανόνων σε κάθε γωνία της Ελλάδας, στην ακτοπλοΐα, την κρουαζιέρα, τα σκάφη αναψυχής. Πραγματοποιήθηκαν συνολικά 168.640 έλεγχοι και αποτρέψαμε την επιβίβαση δεκάδων χιλιάδων ατόμων που δεν διέθεταν τα απαραίτητα πιστοποιητικά.

Στον τομέα της ναυτιλίας, προχωρήσαμε σημαντικές θεσμικές και λειτουργικές πρωτοβουλίες με στόχο την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την αναβάθμιση της ελληνικής σημαίας, την προώθηση της ψηφιοποίησης, την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης και φυσικά την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας. Η αντίδραση της ναυτιλιακής μας κοινότητας στα νέα μέτρα ανταγωνιστικότητας ήταν θετική. Οι αιτήσεις για εγγραφή νέων πλοίων στη σημαία μας το 2021 είναι 62% περισσότερες σε σχέση με το 2020, ενώ η ελληνική πλοιοδιαχείριση έφτασε τον Οκτώβριο 2021 στο ιστορικό υψηλό των 4.900 πλοίων.

Σημαντικά ήταν και τα μέτρα στήριξης της ναυτικής εργασίας με επιδότηση εργοδοτικών εισφορών για τους εργαζόμενους ναυτικούς και χρηματοδότηση εισφορών για τις αναστολές συμβάσεων εργασίας.

Η σκληρή δουλειά αποδίδει ήδη καρπούς και το 2022 αποδεικνύεται έτος αιχμή του αναπτυξιακού «δόρατος» της θαλάσσιας οικονομίας και των νησιών μας.

Για τα λιμάνια που έχει ήδη εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον, θα ολοκληρωθεί η φάση επιλογής των πρώτων αναδόχων και θα συνεχίσουμε εντατικά με τους διεθνείς διαγωνισμούς και για τα υπόλοιπα λιμάνια.

Για πρώτη φορά το Υπουργείο αξιοποιεί πόρους του Εθνικού ΠΔΕ, του ΕΣΠΑ 21-27, των Ταμείων Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ και του Ταμείου Ανάκαμψης. Για το μεταφορικό ισοδύναμο, τις άγονες γραμμές, παρεμβάσεις στον τομέα της ναυτιλίας, της νησιωτικότητας και των λιμένων.

Παράλληλα, το 2022 προκηρύσσουμε με χρηματοδότηση από την ΕΕ, τη δημόσια θαλάσσια συγκοινωνία, για μικρές άγονες γραμμές, τη ραχοκοκαλιά της νησιωτικότητας, με πολυετείς συμβάσεις και μέχρι το τέλος του ΕΣΠΑ 2021-2027 θα έχουμε διαθέσει 370 εκ ευρώ για το σκοπό αυτό.

Σε ότι αφορά την ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος, το 2022 εκκινεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα στην ιστορία του Υπ. Ναυτιλίας και του Λιμενικού Σώματος, με πόρους άνω των 340 εκ ευρώ από το Ταμείο Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Συνόρων και το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας της περιόδου 2021-2027.

Επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη, επιλογή της κυβέρνησης, επιλογή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, είναι η υλοποίηση του συνολικού σχεδιασμού μας για τη Ναυτιλία και τη Νησιωτικότητα.

Προστατεύουμε αποτελεσματικά τα θαλάσσια σύνορα μας.

Σώζουμε ζωές στο Αιγαίο.

Στηρίζουμε τους ναυτικούς και τη ναυτιλία.

Ενισχύουμε το Λιμενικό Σώμα και τα στελέχη του.

Εφαρμόζουμε μεταρρυθμίσεις, σε όλα τα επίπεδα.

Προχωράμε την αξιοποίηση των λιμανιών μας.

Δίνουμε ουσία και νόημα στη νησιωτικότητα.

Δημιουργούμε το ολοκληρωμένο, σύγχρονο, λειτουργικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο θα αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας στα χρόνια που έρχονται.

Όσοι γνωρίζουν έστω και ελάχιστα τη ναυτιλία, αντιλαμβάνονται ότι ο στόχος αυτός πέρα από εφικτός, είναι και πέρα για πέρα αναγκαίος».