Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 15 Δεκεμβρίου 2021 10:08

Με προσεκτικά βήματα σε νέες ναυπηγήσεις οι εφοπλιστές

Με προσεκτικά βήματα προχωρούν σε νέες ναυπηγήσεις οι Έλληνες εφοπλιστές. Αντίθετα με τη second hand αγορά, που η ελληνόκτητη ναυτιλία κατέχει παραδοσιακά την πρωτιά, οι νέες παραγγελίες δίνονται με φειδώ. Αιτίες, τα νέα δεδομένα που αναμένουμε για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, οι πολύ καλές αγορές στα containerships και τα bulk carriers, αλλά και το γεγονός ότι οι περισσότερες γιάρδες είναι «κλεισμένες» για παραδόσεις μέχρι και το τέλος του 2023. 
 

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Με προσεκτικά βήματα προχωρούν σε νέες ναυπηγήσεις οι Έλληνες εφοπλιστές. Αντίθετα με τη second hand αγορά, που η ελληνόκτητη ναυτιλία κατέχει παραδοσιακά την πρωτιά, οι νέες παραγγελίες δίνονται με φειδώ. Αιτίες, τα νέα δεδομένα που αναμένουμε για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, οι πολύ καλές αγορές στα containerships και τα bulk carriers, αλλά και το γεγονός ότι οι περισσότερες γιάρδες είναι «κλεισμένες» για παραδόσεις μέχρι και το τέλος του 2023. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Golden Destiny, κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου οι Έλληνες πλοιοκτήτες υπέγραψαν συμφωνίες με ναυπηγεία της Ασίας για 10 πλοία. Μεταξύ αυτών, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται η East Med του Θανάση Μαρτίνου, με δύο aframax δεξαμενόπλοια, αλλά και η Maran Gas της Μαρίας Αγγελικούση, για δύο LNG carriers. 

Αρχές Δεκεμβρίου

Στις πρώτες μέρες του Δεκεμβρίου έχουν γίνει από ελληνικής πλευράς μια σειρά από νέα deals. H GasLog του Πήτερ Λιβανού προχώρησε σε παραγγελία τεσσάρων LNG carriers, η Navios της Αγγελικής Φράγκου για δύο συν δύο containerships, αλλά και η Costamare της Κωστή Κωνσταντακόπουλου για συνολικά οκτώ containerships. 

Οι παραγγελίες 

Η Maran Gas της κ. Αγγελικούση συμφώνησε μέσα στον Νοέμβριο για την κατασκευή δύο LNG carriers αξίας 411 εκατ. δολ., με option για ακόμη δύο, στα ναυπηγεία Woo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) της Νοτίου Κορέας. Ο στόλος της εταιρείας αποτελείται από 43 LNG carriers, ενώ επτά LNG carriers βρίσκονται υπό παραγγελία. Ο βραχίονας των δεξαμενόπλοιων του ομίλου, η Maran Tankers, έχει 43 τάνκερ στο νερό και τέσσερα on order, ενώ η Maran Dry έχει 50 bulk carriers, χωρίς όμως να έχει υπό ναυπήγηση κάποιο πλοίο. 

Από την πλευρά της η Eastern Mediterranean του Θανάση Μαρτίνου μέσα στον Νοέμβριο «έκλεισε» δύο θέσεις στα ναυπηγεία Daehan στη Νότια Κορέα για την κατασκευή δύο δεξαμενόπλοιων LR aframax, έναντι 120 εκατ. δολ. Η East Med από τις αρχές του έτους δείχνει μεγάλη κινητικότητα, έχοντας αποκτήσει πέντε δεξαμενόπλοια Product, αξίας άνω των 170 εκατ. δολ. Πιο συγκεκριμένα, αγόρασε τρία δεξαμενόπλοια μεταφορικής ικανότητας 50.000 τόνων το καθένα, έναντι συνολικού ποσού 102 εκατ. δολ. Επίσης, αγόρασε τα συμβόλαια (resale) δύο υπό ναυπήγηση τάνκερ των 50.000 τόνων στα ναυπηγεία της Hyundai Mipo, έναντι 70 εκατ. δολ. Η εταιρεία έχει έναν στόλο από 78 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 7,2 εκατ. τόνων.

Εκτός από τις ναυπηγήσεις του Νοεμβρίου, το πρώτο 10ήμερο του Δεκεμβρίου καταγράφηκε από ναυλομεσιτικούς οίκους η κίνηση της Navios στον τομέα των containerships. Ειδικότερα, η εταιρεία της Αγγελικής Φράγκου ανακοίνωσε συμφωνία για τη ναυπήγηση δύο, με option για ακόμα δύο, containerships χωρητικότητας 5.300 TEU το καθένα στις γιάρδες του Zhoushan Changhong στην Κίνα. Η εταιρεία είχε προχωρήσει σε παραγγελία ακόμη έξι πλοίων στο ίδιο ναυπηγείο τον περασμένο Ιούλιο, ενώ έχει υπό ναυπήγηση και 15 bulk carriers. 

Επισημαίνεται ότι μετά το merge των εταιρειών του ομίλου που ολοκλήρωσε μέσα στο καλοκαίρι, βάζοντας ουσιαστικά τα containerships, τα bulk carriers και τα δεξαμενόπλοια κάτω από την ίδια «ομπρέλα», η Navios αποτελεί τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία, σε αριθμό πλοίων, εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο. Διαχειρίζεται στόλο που αποτελείται από 177 πλοία, ικανότητας 18 εκατ. τόνων. 

Αλλά και η Costamare, του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, προχώρησε σε νέες παραγγελίες μέσα στον Δεκέμβριο. Ειδικότερα, ανακοίνωσε μια νέα παραγγελία για δύο containerships χωρητικότητας 13.000 TEU, καθώς και την άσκηση των options για έξι ακόμα πλοία, δύο των 13.000 TEU και τέσσερα των 15.000 TEU. Η παράδοσή τους είναι σχεδιασμένη να αρχίσει το γ’ τρίμηνο του 2023 και να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2024. Τα πλοία είναι εξασφαλισμένα με χρονοναυλοσύμφωνα από ισχυρούς ναυλωτές και η απόκτησή τους θα χρηματοδοτηθεί από διαθέσιμα της εταιρείας και από δανεισμό.

Είχε προηγηθεί το «μπαράζ» αγορών και το δυναμικό άνοιγμα της εταιρείας στο χύδην ξηρό φορτίο με 44 bulk carriers σε διάστημα λίγων μηνών. 

Τέλος και η GasLog, του Πήτερ Λιβανού, συμφώνησε με την Daewoo για την κατασκευή τεσσάρων LNG carriers, με χρονοδιάγραμμα παράδοσης των πλοίων μέχρι το 2025. Η εταιρεία, στην οποία επένδυσε ο ενεργειακός βραχίονας του fund της BlackRock, βγήκε από το αμερικανικό χρηματιστήριο, στο οποίο παραμένει η θυγατρική της GasLog Partners.