Μικρή παράταση στην προθεσμία επιστροφής των ποσών των Επιστρεπτέων Προκαταβολών από χιλιάδες επιχειρήσεις και επαγγελματίες εξετάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, καθώς η θετική πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών και η ανάπτυξη της οικονομίας δεν επιτάσσουν την άμεση επιστροφή των συγκεκριμένων κονδυλίων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Κούρου
[email protected]
Μικρή παράταση στην προθεσμία επιστροφής των ποσών των Επιστρεπτέων Προκαταβολών από χιλιάδες επιχειρήσεις και επαγγελματίες εξετάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, καθώς η θετική πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών και η ανάπτυξη της οικονομίας δεν επιτάσσουν την άμεση επιστροφή των συγκεκριμένων κονδυλίων. Μια τέτοια κίνηση, άλλωστε, συμβαδίζει και με το γενικότερο μήνυμα που στέλνει στην αγορά και στους φορολογούμενους η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, ότι θα εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες που υπάρχουν προκειμένου να δοθούν «ενέσεις ρευστότητας» και να μην υπάρξουν αδιέξοδα, ειδικά στην παρούσα φάση, που η πίεση από τις επιθετικές παραλλαγές του κορονοϊού παραμένει σε κοινωνία και οικονομία.
Ο «δύσκολος» Δεκέμβριος
Στο υπουργείο Οικονομικών, επίσης, γνωρίζουν ότι ο Δεκέμβριος είναι ένας «δύσκολος» μήνας, αφού οι υπόχρεοι καλούνται να πληρώσουν φόρο εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, τέλη κυκλοφορίας, άλλες ρυθμίσεις οφειλών κ.ά. και επομένως οποιοδήποτε ποσό επιβαρύνει τον ατομικό ή οικογενειακό προϋπολογισμό «φουσκώνει» τον τελικό «λογαριασμό», με όποια αποτελέσματα μπορεί να έχει τόσο στην τσέπη των υπόχρεων και στην αγορά όσο και στα έσοδα του Δημοσίου.
Θα πρέπει να αναφερθεί, πάντως, ότι ακόμη ένας λόγος για τον οποίο εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο μικρής παράτασης του χρόνου αποπληρωμής -είτε εφάπαξ είτε σε δόσεις- των Επιστρεπτέων Προκαταβολών κατά έναν ή δύο μήνες, αν και η αγορά επιθυμεί μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, είναι ότι ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση όλων των φακέλων και ως εκ τούτου δεν έχουν αναρτηθεί στους λογαριασμούς όλων των φορολογουμένων στο TAXISnet τα ειδοποιητήρια με τα ποσά που οφείλουν, αφού έχει ήδη δοθεί παράταση έως το τέλος του τρέχοντος έτους για την υποβολή δικαιολογητικών από τους υπόχρεους προκειμένου να μη βρεθούν προ δυσάρεστων εκπλήξεων στη συνέχεια. Είναι λογικό, λοιπόν, από τη στιγμή που έχει δοθεί η συγκεκριμένη παράταση, να μην αναρτηθούν άμεσα και τα ειδοποιητήρια την τελευταία στιγμή, καθώς μια τέτοια κίνηση θα δημιουργήσει αντιδράσεις και θα στείλει λάθος μηνύματα στην αγορά.
Στο πλαίσιο αυτό και εφόσον η τελική εισήγηση επί του εν λόγω θέματος είναι θετική, αναμένεται όπως παραταθεί τόσο ο χρόνος καταβολής εφάπαξ και με έκπτωση 15% του προς επιστροφή ποσού, που λήγει στις 31 Δεκεμβρίου, όσο και ο χρόνος καταβολής της πρώτης δόσης που έχει οριστεί στο τέλος Ιανουαρίου 2022.
Επισημαίνεται ότι με βάση το ισχύον καθεστώς οι δόσεις θα πρέπει να αποπληρωθούν από τον Ιανουάριο του 2022 έως και το τέλος τους 2026, ενώ υπογραμμίζεται ότι η έκπτωση 15% σε περίπτωση εφάπαξ εξόφλησης οδηγεί σε μείωση κατά 79% της συνολικής οφειλής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση, με γνώμονα τη στήριξη επιχειρήσεων και επαγγελματιών, έχει ήδη «χαρίσει» στους υπόχρεους που συμμετείχαν στις Επιστρεπτέες Προκαταβολές 5,3 δισ. ευρώ, αφού καλούνται να πληρώσουν περί τα 3 δισ. ευρώ από τα 8,3 δισ. που ήταν το συνολικό κονδύλι της κρατικής ενίσχυσης.
Η κίνηση αυτή, μάλιστα, να «σβηστούν» περί τα δύο τρίτα των εν λόγω δανείων σε περίπου 550.000 επιχειρήσεις, οδηγεί ουσιαστικά στη μείωση των οφειλόμενων ποσών κατά 64%, που γίνονται «μη επιστρεπτέα» και διαγράφονται, ενώ τα υπόλοιπα ποσά που απομένουν είναι και αφορολόγητα.
Οι επτά κύκλοι
Επισημαίνεται ότι, υπό την προϋπόθεση ότι έχει τηρηθεί η ρήτρα διατήρησης εργαζομένων που προβλεπόταν σε κάθε κύκλο Επιστρεπτέας:
1. Για επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών πριν από την 1η Ιανουαρίου 2019 και έχουν θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
* επιστρέφεται το εν τέταρτο (25%), εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020, σε σχέση με το 2019 , άνω του 70% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων,
* επιστρέφεται το εν τρίτο (33,3%), εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020, σε σχέση με το 2019, μεταξύ 30% και 70% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων.
2. Για τις λοιπές επιχειρήσεις επιστρέφεται το 50%.
3. Για νέες επιχειρήσεις που έχουν κάνει έναρξη εργασιών μετά την 1η Ιανουαρίου 2019 ή είχαν μηδενικά ακαθάριστα έσοδα το 2019:
* επιστρέφεται το εν τέταρτο (25%), εφόσον έχουν πτώση ακαθάριστων εσόδων το 2020, σε σχέση με το 2019 (εφόσον είχαν καταγράψει θετικά ακαθάριστα έσοδα το 2019), άνω του 30% και καταγράφουν ζημίες προ φόρων,
* για τις λοιπές επιχειρήσεις επιστρέφεται το εν τρίτο (33,3%).
Με βάση, λοιπόν, το ανωτέρω καθεστώς που υιοθετήθηκε από την κυβέρνηση, υπολογίζεται ότι:
* το 28% των επιχειρήσεων θα επιστρέψει το εν τέταρτο (25%),
* το 39% θα επιστρέψει το εν τρίτο (33,3%),
* το 33% θα επιστρέψει το 50%.
Επισημαίνεται ότι για τους κύκλους 1 έως 3 της Επιστρεπτέας επιστρεφόταν από 50% έως και 100%, ανάλογα με την πτώση τζίρου, ενώ για όλες τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν στους κύκλους 4 έως 7 επιστρεφόταν το 50%.
Επισημαίνεται ότι με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών ο «χάρτης» των Επιστρεπτέων Προκαταβολών διαμορφώθηκε ως εξής:
* Στον πρώτο κύκλο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής ενισχύθηκαν 52.490 επαγγελματίες και επιχειρήσεις με το ποσό των 601,813 εκατ. ευρώ.
* Στον δεύτερο κύκλο ενισχύθηκαν 89.732 επαγγελματίες και επιχειρήσεις με το ποσό του 1,259 δισ. ευρώ.
* Στον τρίτο κύκλο ενισχύθηκαν 101.522 δικαιούχοι με το ποσό του 1,510 δισ. ευρώ.
* Στον τέταρτο κύκλο οι ενισχύσεις έφθασαν στα 2,174 δισ. ευρώ για 447.041 επιχειρήσεις και επαγγελματίες.
* Στον πέμπτο κύκλο το ύψος των ενισχύσεων ήταν 1,225 δισ. ευρώ για 359.691 επαγγελματίες και επιχειρήσεις.
* Στον έκτο κύκλο οι δικαιούχοι έλαβαν ποσό ύψους 500 εκατ. ευρώ.
* Στον έβδομο κύκλο οι δικαιούχοι ανήλθαν σε περίπου 300.000 και μοιράστηκαν 1 δισ. ευρώ.
Πρέπει να αναφερθεί ότι ανάλογη σκέψη για παράταση υπάρχει και όσον αφορά το πρόγραμμα επιδότησης των Πάγιων Δαπανών, έτσι ώστε να μη μείνουν αναξιοποίητα vouchers ύψους 80-100 εκατ. ευρώ.