Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 01 Δεκεμβρίου 2021 23:10

Λιανεμπόριο: «Τα φυσικά καταστήματα θα αλλάξουν ριζικά τα επόμενα χρόνια»

 Αισιόδοξος ενόψει της εορταστικής περιόδου, εμφανίστηκε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, 'Αδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας σήμερα στο 12ο συνέδριο ΙΕΛΚΑ «Meta-Grocery - Doing Business Unusual», και εκφράζοντας την πεποίθησή του, ότι παρά τις προκλήσεις, η αγορά θα κινηθεί «πολύ καλά».

 Αισιόδοξος ενόψει της εορταστικής περιόδου, εμφανίστηκε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, 'Αδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας σήμερα στο 12ο συνέδριο ΙΕΛΚΑ «Meta-Grocery - Doing Business Unusual», και εκφράζοντας την πεποίθησή του, ότι παρά τις προκλήσεις, η αγορά θα κινηθεί «πολύ καλά».

Παραδέχθηκε ότι «βρισκόμαστε σε δύσκολη καμπή», σημειώνοντας ότι «ο πληθωρισμός τον μήνα Νοέμβριο ήταν αρκετά υψηλός, αλλά σημαντικά μικρότερος από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο». Όπως είπε, «είναι ένα φαινόμενο που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε με τη σχετική ψυχραιμία που επιβάλλουν οι κινήσεις στην οικονομία».

 Ο κ. Γεωργιάδης, μιλώντας στο συνέδριο, εκτίμησε ότι «μέχρι την άνοιξη του 2022, η πανδημία θα έχει γίνει δεύτερο θέμα συζήτησης και όχι πρώτο όπως είναι όλους αυτούς τους μήνες» και πρόσθεσε ότι «το 2022 θα είναι μια χρονιά εξαιρετικά μεγάλης οικονομικής ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, σε σημεία που είχαμε να δούμε πολύ πριν από την κρίση του 2010».

Για τις ανατιμήσεις

Ερωτηθείς για τις ανατιμήσεις που παρατηρούνται, αναφέρθηκε στις ενέργειες που κάνει το υπουργείο προς αυτή τη κατεύθυνση. Στο πλαίσιο αυτό έχει θεσπιστεί διάταξη (η ισχύς της οποίας θα επεκταθεί μέχρι τις 30 Ιουνίου) για το ποσοστό κέρδους στα βασικά αγαθά, ενώ παράλληλα γίνονται πολλοί έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

«Γενικευμένη παραβίαση δεν υπάρχει, άρα η αγορά λειτουργεί» σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής e-katanalotis, καθώς επίσης και στους ελέγχους της γενικής γραμματείας Καταναλωτή, αλλά και της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Μάλιστα, εκτίμησε ότι, καθώς οι διεθνείς τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου μειώνονται τις τελευταίες ημέρες και το ίδιο συμβαίνει και στις βασικές πρώτες ύλες, «ίσως η κορύφωση του κύματος να είναι πίσω μας, και μπροστά μας να είναι η κατηφόρα».

Αναφερόμενος στις επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου, ο κ. Γεωργιάδης υπογράμμισε ότι κατά τη διάρκεια της πανδημίας είχε υποδειγματική συνεργασία μαζί τους. «Αντιμετωπίσαμε πρωτόγνωρες προκλήσεις και ακόμα αντιμετωπίζουμε - και είμαι περήφανος για την πολύ καλή αντιμετώπιση από την πλευρά των επιχειρήσεων Η επάρκεια των προϊόντων ουδέποτε αμφισβητήθηκε, η εικόνα στα μαγαζιά ήταν εικόνα τάξης, τα μέτρα τηρήθηκαν και τηρούνται ακόμα» επεσήμανε ο υπουργός.

«Θεικά, το 209 και το 2020 για το λιανεμπόριο»

 Ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας, πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που διοργάνωσε το συνέδριο, παρουσιάζοντας στοιχεία του κλάδου λιανεμπορίου στην Ελλάδα, ανέφερε ότι «απασχολεί 220.000 εργαζόμενους, πραγματοποιεί κύκλο εργασιών 19,5 δισ. ευρώ στο grocery, ενώ ποσό 11,5 δισ. ευρώ από αυτά γίνεται μέσα από τα σούπερ μάρκετ. Αντιπροσωπεύει το 60% του λιανεμπορίου στην Ελλάδα και συνεισφέρει 4% στο ΑΕΠ».

Μιλώντας για τάσεις του λιανεμπορίου παγκοσμίως, χαρακτήρισε «θεϊκά» για τον κλάδο τα έτη 2019 και 2020. Όπως είπε, σε παγκόσμιο επίπεδο οι πωλήσεις του κλάδου λιανεμπορίου ανήλθαν στα 25 τρισ. δολ. «Αναντίρρητα συντελεστής ανάπτυξης ήταν το ηλεκτρονικό εμπόριο με ανάπτυξη 16% και πωλήσεις που άγγιξαν τα 3,5 τρισ. δολ. περίπου, ποσοστό 15% επί των συνολικών πωλήσεων» ανέφερε. Εκτίμησε δε, πως η διείσδυση του e-commerce αναμένεται να φτάσει το 66% το 2025, από 56% που ήταν που ήταν το 2020.

 Πρόσθεσε επίσης, ότι οι λιανέμποροι παγκοσμίως πρέπει να επενδύσουν στην τεχνολογία, καθώς και στην δημιουργία νέων μοντέλων καταστημάτων που βελτιώνουν την αγοραστική εμπειρία - και να επαναπροσδιορίσουν την έννοια του σέρβις. Εκτίμησε ότι τα φυσικά καταστήματα θα αλλάξουν ριζικά τα επόμενα χρόνια. Τα τμήματα στρατηγικής και μάρκετινγκ θα έχουν νέους ρόλους. Οι προμηθευτές θα έχουν νέες μεθόδους πωλήσεων και προτάσεων.

«Στην Αμερική, κάποιες αλυσίδες δεν ακολούθησαν τις νέες τάσεις, και 81 από αυτές πτώχευσαν το 2019. Οι απαιτήσεις μεγαλώνουν. Δημιουργούνται νέες πλατφόρμες αγορών προϊόντων μεταξύ βιομηχανίας και λιανεμπορίου. Οι μετατροπές των φυσικών καταστημάτων σε technology focus experience, οδηγεί τις εξελίξεις στο λιανεμπόριο» σημείωσε ο κ. Μαχαίρας και συμπλήρωσε: «έχουμε μπροστά μας πέντε κύματα να διαχειριστούμε: την πανδημία του κορωνοιού, την οικονομική κρίση που απορρέει από αυτήν, την διαχείριση της κλιματικής αλλαγής, την κατάρρευση του οικοσυστήματος καθώς και το space management δηλ. τη διαχείριση του χώρου του διαστήματος».