Τόνωση της συμμετοχής των επιχειρήσεων στην πρακτική της Black Friday, αλλά και χαμηλό βαθμό ικανοποίησης του εμπορικού κόσμου σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις, δείχνει έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ. Το 44% των μικρότερων επιχειρήσεων αξιολογεί αρνητικά τη δράση.
Τόνωση της συμμετοχής των επιχειρήσεων στην πρακτική της Black Friday, αλλά και χαμηλό βαθμό ικανοποίησης του εμπορικού κόσμου σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις, δείχνει έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ που καταγράφει τις επιδόσεις των μικρών επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου στη διάρκεια του φετινού εκπτωτικού θεσμού.
Όπως προκύπτει συγκεκριμένα από την έρευνα που διενεργήθηκε για έκτη συνεχή χρονιά σε δείγμα 250 επιχειρήσεων των κλάδων που πραγματοποιούν εκπτώσεις, περισσότερες από 2 στις 3 επιχειρήσεις (68%) δήλωσαν πως οι πωλήσεις τους είναι στα ίδια ή και χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με μια τυπική περίοδο του μηνός Νοεμβρίου. Η τάση αυτή, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ θέτει κρίσιμα ερωτήματα για το ουσιαστικό αποτύπωμα της πρακτικής στον κύκλο εργασιών των εμπορικών επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, οι απώλειες που έχουν καταγράψει οι μικρότερες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου φαίνονται και από το γεγονός πως το 44% των επιχειρήσεων υιοθέτησε εκπτώσεις σε όλα τα προϊόντα, ενώ το 20% στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών της τρέχουσας περιόδου (σεζόν).
Ενδεικτικό είναι ακόμη πως παρά τη διατήρηση της πρακτικής της Black Friday για έκτη συνεχή χρονιά, οι περισσότερες από τις μικρότερες επιχειρήσεις (44%) φαίνεται να αξιολογούν αρνητικά τη εν λόγω δράση, ενώ για το 28% δεν αφήνει κάποιο ιδιαίτερο αντίκτυπο. Ο λόγος είναι πως σχεδόν 2 στις 3 επιχειρήσεις θεωρούν πως η πρακτική της Black Friday αποσπά τζίρο από τη χριστουγεννιάτικη περίοδο σε μεγάλο και μέτριο βαθμό.
Σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, στις φετινές εκπτώσεις της Black Friday συμμετείχαν οι περισσότερες των επιχειρήσεων (56%), με το ενδιαφέρον να ενισχύεται σε σχέση με την προ πανδημίας περίοδο (αντίστοιχη έρευνα 2019), οπότε και είχε συμμετάσχει το 46% των επιχειρήσεων.
Ωστόσο, από την έρευνα του 2019 είχε διαφανεί η πρόθεση των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου να τονώσουν τη συμμετοχή τους στην πρακτική της Black Friday, καθώς αυτή η ενέργεια καθίσταται σταδιακά θεσμός, ακολουθώντας, αναπόφευκτα, την πολιτική των μεγάλων αλυσίδων. Η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων (87%) έχει λάβει μέρος περισσότερες από δύο φορές.
Έξι στις 10 επιχειρήσεις (62%) φαίνεται να πραγματοποίησαν εκπτώσεις σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας μετατρέποντας ουσιαστικά την Black Friday σε «Black Week». Μόνο 2 στις 10 επιχειρήσεις προχώρησαν σε εκπτώσεις αποκλειστικά την ημέρα της Black Friday.
Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (53,2%) του δείγματος υιοθέτησαν εκπτώσεις ύψους μεταξύ 20% και 40%. Σχεδόν 3 στις 10 (28%) επιχειρήσεις υιοθέτησαν εκπτώσεις υψηλότερες του 40%. Το ποσοστό των επιχειρήσεων που προέβη σε ιδιαίτερα ελκυστικές μειώσεις τιμών φαίνεται να είναι μικρότερο σε σχέση με άλλες εκπτωτικές περιόδους στο παρελθόν. Αυτό οφείλεται κυρίως στις ιδιαίτερα ισχυρές πιέσεις που έχουν ασκηθεί στο λιανικό εμπόριο από τη διόγκωση των τιμών ενέργειας αλλά και του κόστους λειτουργίας και απόκτησης εμπορευμάτων.
Σχεδόν 8 στις 10 επιχειρήσεις (78%) δήλωσαν πως το μεγαλύτερο μέρος των πελατών τους εισέρχεται στο κατάστημα με την επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης ενώ μόλις το 7% με την επίδειξη κυρίως rapid test.
Σε δηλώσεις του σχετικά με την έρευνα, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γ. Καρανίκας εξέφρασε τον προβληματισμό του εμπορικού κόσμου, σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως τα «μαύρα μαντάτα» της Black Friday προμηνύουν «χαμηλές πτήσεις» και για τον καθοριστικό τζίρο των εορτών.
«Αμέσως μετά την έναρξη ισχύος των υποχρεωτικών ελέγχων για τους ανεμβολίαστους πολίτες στις εισόδους των εμπορικών καταστημάτων η αγορά εισήλθε σε στενωπό μειωμένου τζίρου και προσδοκιών. Και μάλιστα, ακριβώς πριν την κρίσιμη, όπως κάθε χρονιά, εορταστική περίοδο. Μετά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις, και τα αποτελέσματα της Black Friday που καταγράφει η Έρευνα του ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ αναδεικνύουν τις πιέσεις που υφίστανται νοικοκυριά και επιχειρήσεις στην παρούσα συγκυρία εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων και του αυξημένου ενεργειακού κόστους. Παράλληλα όμως υπογραμμίζουν την αδυναμία του ίδιου του θεσμού της Black Friday, παρότι 'ξεχείλωσε' και φέτος σε 'Black Week', να λειτουργήσει ως βατήρας ανάκαμψης της ψυχολογίας των καταναλωτών και των πωλήσεων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων» σημείωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.
Όπως επισήμανε ο ίδιος, με εξαίρεση λίγες μεγάλες αλυσίδες και πολυεθνικές επιχειρήσεις, το λιανεμπόριο δεν είδε «άσπρη μέρα» από τη φετινή Black Friday και τα έσοδα για τους περισσότερους εμπόρους ήταν χαμηλότερα ακόμη και από μία οποιαδήποτε άλλη τυπική περίοδο του Νοεμβρίου. Το άλλο δυσάρεστο στοιχείο, σύμφωνα με τον κ. Καρανίκα, είναι πως πολλοί ανεμβολίαστοι καταναλωτές προτίμησαν την αποχή από την Black Friday στο φυσικό κατάστημα. «Αυτό έπληξε όμως λιγότερο ή και καθόλου τους μεγάλους 'παίκτες' που προσέλκυσαν στο e-commerce μεγάλη μερίδα του αγοραστικού κοινού, με τη δυνατότητά τους να δαπανούν «χοντρά» διαφημιστικά πακέτα σε τηλεοπτικές και διαδικτυακές καμπάνιες» παρατήρησε.
Τόνισε ακόμη πως η κατάσταση αυτή πρέπει να κινητοποιήσει τα συναρμόδια υπουργεία. «Το Πρόγραμμα Στήριξης της Επανεκκίνησης, που στερήθηκε άδικα ο εμπορικός κόσμος όπως έχει παραδεχθεί η κυβέρνηση, δεν πρέπει να καθυστερήσει άλλο. Επιπλέον, η παράταση της εξόφλησης των χρεών της πανδημίας είναι μονόδρομος, μιας και οι επιπτώσεις της είναι ήδη σοβαρές στις επιδόσεις του λιανεμπορίου στο γ΄ τρίμηνο του 2021 και αναμένεται ότι θα το επηρεάζουν σημαντικά και στο α΄ τρίμηνο του 2022» σημείωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.
naftemporiki.gr