Δεν έπιασε τις προ πανδημίας επιδόσεις η φετινή Black Friday, με τις εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου να κάνουν λόγο για μείωση της τάξεως του 20% στον συνολικό τζίρο της αγοράς σε σχέση με το 2019. Ωστόσο, ο υπερεκπτωτικός «θεσμός» επιβεβαίωσε τη δυναμική του ψηφιακού καναλιού, καθώς τα ηλεκτρονικά καταστήματα «κράτησαν» το κοινό τους, δείχνοντας ότι η τάση για διαδικτυακές αγορές παγιώνεται.
Από την έντυπη έκδοση
Των Δανάης Αλεξάκη και Λέτας Καλαμαρά
Δεν έπιασε τις προ πανδημίας επιδόσεις η φετινή Black Friday, με τις εκτιμήσεις του εμπορικού κόσμου να κάνουν λόγο για μείωση της τάξεως του 20% στον συνολικό τζίρο της αγοράς σε σχέση με το 2019. Ωστόσο, ο υπερεκπτωτικός «θεσμός» επιβεβαίωσε τη δυναμική του ψηφιακού καναλιού, καθώς τα ηλεκτρονικά καταστήματα «κράτησαν» το κοινό τους, δείχνοντας ότι η τάση για διαδικτυακές αγορές παγιώνεται.
Κάνοντας λόγο για «μετάλλαξη της φετινής Black Friday σε Phygital», ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης, αναφέρει ότι «οι πρώτες εκτιμήσεις δείχνουν πως ο τζίρος της φετινής εκπτωτικής περιόδου Black Friday - Cyber Monday θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ και τα 3 εκατ. πωλήσεις, αφού η αύξηση της φετινής κίνησης δικαιολογείται απόλυτα από τη λειτουργία του συνόλου του λιανικού εμπορίου.
Το πιο δημοφιλές τριήμερο για ψώνια του έτους είχε ανάμικτα συναισθήματα στα καταστήματα λιανικού εμπορίου της Αττικής. Μετά τον “black sky” και την κακοκαιρία της Παρασκευής, που περιόρισε την κίνηση των καταναλωτών στην Αττική, ακολούθησε ένα πολύ καλό Σάββατο για την αγορά. Όμως, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον της φυσικής αγοραστικής κίνησης συγκέντρωσαν τα καταστήματα με επώνυμα προϊόντα, καθώς επίσης τα πολυκαταστήματα, τα mall και το εμπορικό κέντρο της Αθήνας σε σύγκριση με αυτά των περιφερειακών αγορών. Όσο για τις ψηφιακές αγορές τα αποτελέσματα αναμένονται να συμπληρωθούν με τις πωλήσεις της Cyber Monday.
Συγκρίνοντας τις φετινές διαδικτυακές προκρατήσεις και προαγορές τα στοιχεία κινούνται στο 85% των πωλήσεων του 2019, αλλά δείχνουν αυξημένο τζίρο από τα επίπεδα του 2020 για τα e-shops, που σημειωτέον πέρυσι τον Νοέμβριο αποτελούσαν τη μοναδική επιλογή των καταναλωτών». Σχετικά με το ύψος των προσφορών ο ίδιος σημειώνει ότι «τα ποσοστά των εκπτώσεων δεν ήταν το ίδιο υψηλά όπως άλλες χρονιές λόγω των ανατιμήσεων, του μειωμένου στοκ και του κόστους αντικατάστασης, αλλά παρέμειναν ελκυστικά».
Οι φετινές ηλεκτρονικές πωλήσεις των φαρμακείων σχεδόν «έπιασαν» τις επιδόσεις της περσινής Βlack Friday, ενώ στον «θεσμό» φέτος έκαναν «ντεμπούτο» και τα ηλεκτρονικά καλάθια των σούπερ μάρκετ.
Όπως αναφέρει, μιλώντας στη «Ν», ο διευθύνων σύμβουλος της Convert Group, Παναγιώτης Γκεζερλής: «Οι on line πωλήσεις στα φαρμακεία κατέγραψαν μονοψήφιο ποσοστό μείωσης σε σχέση με το 2020, επίδοση η οποία είναι εντυπωσιακή δεδομένου ότι σχεδόν έφτασαν τις περσινές επιδόσεις, τη στιγμή που φέτος το λιανεμπόριο ήταν ανοικτό. Ο ρυθμός των ηλεκτρονικών πωλήσεων στα φαρμακεία καλπάζει στην εγχώρια αγορά, κατατάσσοντας την Ελλάδα στην 9η θέση παγκοσμίως στις επισκέψεις στα e-φαρμακεία, τη στιγμή μάλιστα που κάθε γειτονιά έχει τουλάχιστον ένα φυσικό σημείο. Η δυναμική των on line πωλήσεων στα φαρμακεία αποδίδεται κατά μεγάλο βαθμό στις χαμηλότερες τιμές που διατίθενται τα προϊόντα στο ηλεκτρονικό κανάλι».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, ο κλάδος ηλεκτρονικού φαρμακείου σημείωσε αύξηση 115% στην αξία των online αγορών σε σχέση με τη μέση αξία των προηγούμενων τριών Παρασκευών του Νοεμβρίου, ενώ η μέση παραγγελία αυξήθηκε κατά 3,9%. Οι πέντε κατηγορίες με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη τζίρου στα online φαρμακεία ήταν : οι ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες (+209%), οι κρέμες αντιγήρανσης (+164%), τα προϊόντα περιποίησης ματιών (+156%), τα προϊόντα καθαρισμού προσώπου (+149%) και οι ανοιχτές πάνες (+138%). Η μέση ηλεκτρονική παραγγελία είχε αξία 44,80 ευρώ και εμπεριείχε 5,1 τεμάχια συγκριτικά με 43,10 ευρώ με 4,8 τεμάχια τις τρεις προηγούμενες Παρασκευές.
Σε ό,τι αφορά τα σούπερ μάρκετ, η Black Friday αξιοποιήθηκε από την πλειονότητα των αλυσίδων στα ηλεκτρονικά κυρίως καταστήματα. Σύμφωνα με την Convert Group καταγράφηκε αύξηση 27% στην αξία των online αγορών στα σούπερ μάρκετ, έναντι των τριών προηγούμενων Παρασκευών του Νοεμβρίου, ενώ το μέσο ηλεκτρονικό καλάθι ενισχύθηκε κατά 7,9% στα 81,50 ευρώ και εμπεριείχε 36,8 τεμάχια συγκριτικά με 75,50 ευρώ με 35,9 τεμάχια τις τρεις προηγούμενες Παρασκευές. Σαφή προτίμηση επέδειξαν οι καταναλωτές στα κόκκινα κρασιά (+116%), στα ουίσκι (+115%), στη βότκα (+99%), στα ροζέ κρασιά (+91%) και στα λευκά κρασιά (+82%).
Η συνολική αξία των οnline αγορών σούπερ μάρκετ και φαρμακείων θα φτάσει ή και θα ξεπεράσει το 2021 τα 500 εκατ. ευρώ (συμπ. ΦΠΑ), εκτιμά η Convert Group.
Ο κακός καιρός της Παρασκευής σε συνδυασμό με τους περιορισμούς για την είσοδο στα εμπορικά καταστήματα (επίδειξη πιστοποιητικού ή αρνητικό rapit test) επηρέασαν την κίνηση στα φυσικά καταστήματα. Οι πρώτες εκτιμήσεις της αγοράς τοποθετούν την πτώση στους τζίρους στο 15% έως 20% σε σχέση με το 2019, ενώ στα καταστήματα της γειτονιάς το ποσοστό της απώλειας αναμένεται μεγαλύτερο. Στον κλάδο της ένδυσης και υπόδησης «κερδισμένα» φαίνεται να είναι τα ακριβά επώνυμα είδη. «Ο καταναλωτές έκαναν στοχευμένες αγορές. Οι επισκέψεις στο φυσικό κατάστημα έγιναν έπειτα από έρευνα τιμών στο διαδίκτυο και οι καταναλωτές δεν προχωρούσαν σε αγορές εάν η τελική τιμή ήταν υψηλότερη από αυτή της έρευνάς τους. Τα είδη που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον ήταν τα επώνυμα ακριβά brands, υπό την προϋπόθεση ότι το ύψος της έκπτωσης ανταποκρινόταν πραγματικά στα προβλεπόμενα των υπερπροσφορών της Black Friday» αναφέρουν στη «Ν» εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου.
Στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών το ψηφιακό κανάλι διατήρησε τη δυναμική του, προσελκύοντας μεγάλο ποσοστό των αποφασισμένων να ψωνίσουν καταναλωτών, ενώ από την άλλη πλευρά οι καταναλωτές της τελευταίας στιγμής έσπευσαν από το απόγευμα της Παρασκευής και το Σάββατο στα φυσικά καταστήματα των οργανωμένων εμπορικών αλυσίδων εστιάζοντας σε επώνυμα είδη και κυρίως στις κατηγορίες των τηλεπικοινωνιών, πληροφορικής και λευκών συσκευών.
Με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία οι γνώστες του χώρου επισημαίνουν πως οι προσφορές συνεχίζονται στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, γεγονός που σηματοδοτεί τα μέχρι τώρα αποτελέσματα σε επίπεδο τζίρου δεν είναι και τόσο ικανοποιητικά. Γι’ αυτό και οι έμποροι προσπαθούν να εξαντλήσουν κάθε χρονικό περιθώριο αξιοποιώντας και τη Cyber Monday προκειμένου να αποσπάσουν πωλήσεις και όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Τα καταστήματα με ισχυρό απόθεμα και καλά οργανωμένη αποθήκη διατήρησαν ισχυρό προβάδισμα σε σχέση με τους υπόλοιπους του εμπορικού κλάδου.