Με αγωνία αναμένει η αγορά την πορεία της ζήτησης σήμερα Παρασκευή, 26 Νοεμβρίου, ημέρα Black Friday, καθώς και το Σάββατο 27 Νοεμβρίου και αυτό γιατί μέχρι τώρα οι καταναλωτές περιεργάζονταν τα προϊόντα, διερευνούσαν τις τιμές αλλά δεν ψώνιζαν.
Από την έντυπη έκδοση
Των Λέττας Καλαμαρά και Έφης Τριήρη
Με αγωνία αναμένει η αγορά την πορεία της ζήτησης σήμερα Παρασκευή, 26 Νοεμβρίου, ημέρα Black Friday, καθώς και το Σάββατο 27 Νοεμβρίου και αυτό γιατί μέχρι τώρα οι καταναλωτές περιεργάζονταν τα προϊόντα, διερευνούσαν τις τιμές αλλά δεν ψώνιζαν.
Όπως τονίζουν στη «Ν» στελέχη του χώρου του εμπορίου, η αγορά είναι συγκρατημένη γιατί τόσο η κίνηση των καταναλωτών στις εμπορικές πιάτσες όσο και η καταναλωτική δαπάνη είναι συγκρατημένη. Οι περιορισμοί στην προσέλευση των καταναλωτών στα καταστήματα λόγω των κρατικών οδηγιών για τον Covid-19, οι ανατιμήσεις στο κόστος των προϊόντων που στην κυριολεξία νίκησαν τις εκπτώσεις, η αύξηση των λειτουργικών εξόδων της λιανικής, αλλά και οι ελλείψεις προϊόντων δημιουργούν ένα εκρηκτικό μίγμα που επηρεάζει αρνητικά το οικονομικό περιβάλλον της φετινής Black Friday, όπως δείχνουν τα μέχρι τώρα στοιχεία που έχουν συλλέξει οι έμποροι.
Παράλληλα παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις ανά περιοχή. Ειδικότερα, ακόμη πιο συγκρατημένοι είναι οι καταναλωτές στα αστικά κέντρα των περιοχών με επιβαρυμένη υγειονομική κατάσταση λόγω Covid σε σύγκριση με κάποιες άλλες περιοχές, γεγονός που αντανακλά και την ψυχολογική επιβάρυνση που έχουν υποστεί οι πολίτες.
Όπως λένε οι γνώστες του χώρου, όταν σπάσουν ή διαρραγούν οι κρίκοι της εμπορικής αλυσίδας δύσκολα αποκαθίστανται. Ο κάθε χώρος που συγκεντρώνει καταναλωτές από το μικρό κατάστημα της γειτονιάς μέχρι το εμπορικό κέντρο ή εμπορικό χωριό με δεκάδες καταστήματα και σημεία εστίασης είναι μέρος του εμπορικού συνόλου, συνεπώς η λειτουργία ή υπολειτουργία τους επηρεάζει το σύνολο. Τα σημάδια πάντως δείχνουν πως ο τζίρος της Βlack Friday 2021 θα είναι κατώτερος του τζίρου του 2019, που είναι και η συγκρίσιμη χρονιά. Αναφορικά με το πόσο, θα φανεί.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως και από την πλευρά των εμπόρων παρατηρείται συγκρατημένη συμπεριφορά όσον αφορά τις προσφορές και τις εκπτώσεις, που είναι πιο στοχευμένες και με τέτοιο τρόπο διαμορφωμένες έτσι ώστε να προσελκύουν το καταναλωτικό κοινό, βασισμένες όμως στις δυνατότητες της προσφοράς και των αποθεμάτων που υπάρχουν στις αποθήκες τους. Οι εκπρόσωποι του εμπορίου τονίζουν πως φέτος επικρατεί ο συνδυασμός του ψηφιακού καναλιού αγορών και των φυσικών καταστημάτων γι’ αυτό και κάνουν λόγο για Phygital Black Friday.
Σύμφωνα με τις φετινές εκτιμήσεις από την έρευνα του ΕΒΕΠ για το ΠΕΣΑ (Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής), η προβολή των στοιχείων κατανάλωσης του 2021 στην αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο δείχνει περίπου 3 εκατ. καταναλωτές, με τον μέσο όρο ατομικής δαπάνης στα 160 ευρώ και τον αριθμό επιλογής αγοράς στα 4 είδη κατά μέσο όρο.
Ωστόσο, το καλάθι των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών δείχνει να είναι αρκετά πιο ανεβασμένο, γύρω στα 300 ευρώ κατά μέσο όρο. Και όπως λένε τα στελέχη του χώρου, η ζήτηση των καταναλωτών εστιάζει κυρίως στις τηλεοράσεις, στις μικροσυσκευές και τις λευκές συσκευές.
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν τους καταναλωτές:
1. Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα), αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
2. Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
3. Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
4. Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής
5. Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.