Με κύρια χαρακτηριστικά την ευελιξία και τη δυνατότητα να μεταβάλλονται σχεδιάζονται τα δύο -νέας γενιάς- εμπορικά κέντρα στο Ελληνικό, Vouliagmeni Mall και Marina Galleria, συνολικής επένδυσης περίπου 0,5 δισ. ευρώ, ακολουθώντας την τάση που κυριαρχεί παγκοσμίως.
Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Με κύρια χαρακτηριστικά την ευελιξία και τη δυνατότητα να μεταβάλλονται σχεδιάζονται τα δύο -νέας γενιάς- εμπορικά κέντρα στο Ελληνικό, Vouliagmeni Mall και Marina Galleria, συνολικής επένδυσης περίπου 0,5 δισ. ευρώ, ακολουθώντας την τάση που κυριαρχεί παγκοσμίως.
Στην ίδια λογική θα κινηθεί και το εμπορικό κέντρο της εταιρείας Panita Ltd (εταιρεία συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντίνου που διαχειρίζεται το Athens Metro Mall), επένδυση προϋπολογισμού 93,5 εκατ. ευρώ, στην περιοχή Λυκόβρυση της Αττικής.
Όπως επισημαίνει στη «Ν» η κ. Μελίνα Παΐζη, στέλεχος της Lamda Development, Chief Development Officer για το έργο στο Ελληνικό, «σε παγκόσμιο επίπεδο τα εμπορικά κέντρα εξελίσσονται: Από προορισμό μόνον για αγορές, σε προορισμούς ψυχαγωγίας, διασκέδασης και αλληλεπίδρασης. Ολόκληρη η αγοραστική εμπειρία αναπροσαρμόζεται. Η αγορά δεν είναι πλέον μια απλή συναλλαγή, αλλά μια ολοκληρωμένη εμπειρία. Ο καταναλωτής δεν θα είναι πια καταναλωτής, αλλά επισκέπτης. Αυτό προσδίδει νέα δεδομένα στο επίπεδο των υπηρεσιών. Ο επισκέπτης κάνει τις αγορές του με τη λιγότερη δυνατή ταλαιπωρία, χωρίς ουρές στα ταμεία ή τα δοκιμαστήρια. Σε ένα κατάστημα νέας γενιάς θα υπάρχουν διαδραστικοί καθρέπτες, ψηφιακά δοκιμαστήρια, έξυπνοι τρόποι πληρωμής».
Νέος σχεδιασμός
Τα εμπορικά κέντρα νέας γενιάς αλλάζουν και ως προς τη σχεδίασή τους. Σύμφωνα με την κ. Παΐζη «είναι μεγαλύτερα, έχουν χώρους πρασίνου, χρησιμοποιούν βιώσιμα υλικά, ώστε να είναι φιλικά προς το περιβάλλον, ενώ το σημαντικότερο μέρος του σχεδιασμού τους είναι η ευελιξία και η δυνατότητα να μεταβάλλονται. Έτσι ώστε να μπορούν να προσαρμόζονται διαρκώς στις μεγάλες αλλαγές της αγοράς. Θα είναι ανοιχτά σε όλο τον κόσμο, θα έχουν ένα ευρύ πλαίσιο υπηρεσιών και διασκέδασης, γιατί η εποχή απαιτεί να είναι μια κοινότητα, ένα social hub, όχι μόνον αγορές».
Όσο για τις επιπτώσεις που εκτιμάται ότι θα έχει στα εμπορικά κέντρα η άνοδος των ηλεκτρονικών αγορών, το στέλεχος της Lamda σημειώνει: «Τα φυσικά καταστήματα δεν θα πάψουν ποτέ να υπάρχουν, πάντα θα υπάρχει ο ρόλος τους να είναι πρεσβευτές των brands και να προσφέρουν την αλληλεπίδραση στο κοινό. Άλλωστε πρωτοπόροι στις online πωλήσεις, όπως η Amazon ή η Alibaba, έχουν επενδύσει σε φυσικά καταστήματα και αυτό αποδεικνύει τη δυναμική του καταστήματος.
Θα έλεγα ότι πλέον δεν διαχωρίζεται ο ψηφιακός με τον πραγματικό κόσμο στις αγορές. Η εμπειρία πρέπει να είναι ενιαία, να συνδυάζεται το φυσικό με το ψηφιακό, όπως συνήθως λέμε, “phygital εμπειρία”. Επίσης, μέσω της τεχνολογίας θα συλλέγουμε δεδομένα ώστε να γνωρίζουμε τι ακριβώς θέλει ο επισκέπτης, ώστε να κάνουμε καλύτερη την εμπειρία του».
Οι online αγορές
Σύμφωνα με την κ. Bάλια Δήμου, Ηead of Property Sales & Servicing Division, Cerved Property Services, «το ηλεκτρονικό εμπόριο υπήρχε προφανώς πριν από τον κορονοϊό, ωστόσο η πανδημία επιτάχυνε την αύξηση του τζίρου του. Ο ρυθμός ανάπτυξης των online αγορών στην Ελλάδα το 2020 ήταν 77%. Με τον μέσο όρο στην Ευρώπη περίπου στο 10%, η αύξηση στη χώρα μας είναι αλματώδης. Σε παγκόσμιο επίπεδο το ποσοστό του e-commerce είναι στο 18% και προβλέπεται τα επόμενα χρόνια να αυξηθεί στο 21,8%. Ασφαλώς ένα μεγάλο κομμάτι του κόσμου μετά την πανδημία θα γυρίσει στα φυσικά καταστήματα. Αλλά το ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να εξελίσσεται και να παίρνει μερίδιο αγοράς».
Η κ. Δήμου σημειώνει επίσης πως «κοινωνιολογικές μελέτες δείχνουν ότι ο κόσμος θα επιστρέψει στα καταστήματα, αλλά με διαφορετική νοοτροπία. Μετά την πανδημία αυτό που θα αναζητά ο καταναλωτής θα είναι ασφαλώς να ξοδέψει και να καταναλώσει, αλλά θα είναι και η κοινωνικοποίηση, η ικανοποίηση, η διασκέδαση, η απόλαυση, άρα σε συνδυασμό με το ευρύτερο περιβάλλον μια ολοκληρωμένη εμπειρία. Δεν θα είναι μόνο ψωνίζω, αλλά βλέπω τους φίλους μου, ψυχαγωγούμαι, αυτό θα είναι μια νέα εμπειρία».
«Το επόμενο διάστημα», προσθέτει το στέλεχος της Cerved Property Services, η εκτίμηση είναι ότι «θα αναπτυχθούν οι κύριες αγορές (π.χ. στο κέντρο της Αθήνας) και τα εμπορικά κέντρα. Οι περιφερειακές αγορές θα επιβιώσουν αν καταφέρουν να ακολουθήσουν την τάση, να δημιουργήσουν δηλ. την ολοκληρωμένη εμπειρία και να οργανωθούν σε τοπικό επίπεδο. Για τον καταναλωτή, είναι σημαντική η πρόσβαση, το πάρκινγκ, ο συνδυασμός των χρήσεων, κάτι σαν τα open malls δηλαδή».
Οι επενδύσεις
Βάσει των στοιχείων που έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα η Lamda, η επένδυση (capex) στο Vouliagmeni Mall (85.500 τ.μ., το μεγαλύτερο που θα υπάρχει στη χώρα) εκτιμάται σε 335 - 410 εκατ. ευρώ και είναι έργο της πρώτης πενταετίας.
Το Marina Galleria, το δεύτερο, μικρότερο εμπορικό κέντρο (22.000 τ.μ.) στο Ελληνικό (παράκτιο μέτωπο), έχει εκτιμώμενο προϋπολογισμό 100 - 125 εκατ. ευρώ και όπως έχει ανακοινωθεί στόχος είναι να φιλοξενήσει κορυφαία brands παγκοσμίως από τον χώρο της μόδας, του design, του retail, της γαστρονομίας, της τεχνολογίας κ.ά. Έχει σχεδιαστεί από τον διεθνώς αναγνωρισμένο και βραβευμένο Ιάπωνα αρχιτέκτονα Kengo Kuma και είναι επίσης έργο της πρώτης φάσης της μεγάλης ανάπτυξης στο Ελληνικό.
Στη Λυκόβρυση
Σχετικά με το υπό σχεδιασμό εμπορικό κέντρο στη Λυκόβρυση, βάσει της Περιβαλλοντικής Μελέτης θα αναπτυχθεί σε έκταση 85.665 τ.μ., και θα περιλαμβάνει, εμπορικά καταστήματα και πολυκαταστήματα, αναψυκτήρια και χώρους εστίασης, σούπερ μάρκετ, εμπορικές εκθέσεις, γραφεία, αθλητικό κέντρο και παιδική χαρά, πάρκο, στούντιο, κινηματογράφους, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, εμπορικές αποθήκες και χώρους συνάθροισης κοινού. Βρίσκεται στη φάση της εξασφάλισης των αναγκαίων αδειοδοτήσεων και ως εκ τούτου δεν υπάρχει ασφαλές χρονοδιάγραμμα για το πότε θα ξεκινήσει η κατασκευή του.