Οικονομία & Αγορές
Σάββατο, 20 Νοεμβρίου 2021 07:46

Ακριβό μου κοντέινερ: Πόσο αυξάνει το κόστος βασικών αγαθών

Το κόστος για ένα απλό κοντέινερ μεταφοράς έχει 7πλασιαστεί τους τελευταίους 18 μήνες καθώς η πανδημία του νέου κορωνοϊού έχει προκαλέσει σοβαρότατα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις εμπορικές οδούς.

Το κόστος για ένα απλό κοντέινερ μεταφοράς έχει 7πλασιαστεί τους τελευταίους 18 μήνες καθώς η πανδημία του νέου κορωνοϊού έχει προκαλέσει σοβαρότατα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις εμπορικές οδούς.

Σε έκθεσή της η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) υπολογίζει ότι η εκρηκτική αυτή αύξηση θα οδηγήσει σε άνοδο των παγκόσμιων τιμών εισαγωγής κατά 11%, ενώ θα ωθήσει τις τιμές καταναλωτή τουλάχιστον κατά 1,5% υψηλότερα από ό,τι αρχικά προβλεπόταν μέσα στην επόμενη χρονιά.

Στις ΗΠΑ, όπου ήδη ο πληθωρισμός έχει απογειωθεί στα υψηλότερα επίπεδα από το 1990, η UNCTAD προβλέπει ότι οι τιμές καταναλωτή θα αυξηθούν περαιτέρω κατά 1,2%. Στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη, την Κίνα, θα έχουμε άνοδο 1,4%. Τα πράγματα θα είναι πολύ χειρότερα για μικρότερες οικονομίες με μεγάλη εξάρτηση από εισαγωγές, με την υπηρεσία του ΟΗΕ να βλέπει αύξηση των τιμών καταναλωτή της τάξης του 7,5%.

Τις πιο τσουχτερές ανατιμήσεις θα έχουμε στα ηλεκτρονικά αγαθά, τα έπιπλα και την ένδυση. Σε αυτά τα προϊόντα η UNCTAD βλέπει αύξηση κατά τουλάχιστον 10% της παγκοσμίως.

Πλήγμα και στην παραγωγή

Δεν είναι όμως οι ανατιμήσεις η μόνη παρενέργεια από τη δραστική αύξηση του κόστους θαλάσσιων μεταφορών. Το ακριβό κοντέινερ θα μπορούσε να αποφέρει πλήγμα στην ανάπτυξη, αφού θέτει εμπόδια στην παραγωγή.

Η βιομηχανική παραγωγή – βασικός κινητήριος μοχλός της ανάπτυξης- υπολογίζεται ότι θα υποχωρήσει κατά περισσότερο από 1% στις ΗΠΑ και την Ευρωζώνη, ενώ θα καταγράψει μείωση 0,2% και στην Κίνα, εάν το κόστος των κοντέινερ αυξηθεί επιπλέον 10% και επιμείνουν τα προβλήματα στις μεταφορές.

Να θυμίσουμε ότι έως και τα τέλη Οκτωβρίου περισσότερα από 600 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονταν «κολλημένα» έξω από τα λιμάνια παγκοσμίως. Ο αριθμός τους ήταν διπλάσιος σε σχέση με τις αρχές του έτους σύμφωνα με τον ελβετικό κολοσσό logistics Kuehne + Nagel.