H φρενίτιδα της ηλεκτροκίνησης σαρώνει τη Wall Street και «απογειώνει» τις μετοχές των start-uppers του κλάδου, διαμορφώνοντας ταυτόχρονα νέα τάξη πραγμάτων στην πυραμίδα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας: Η μετοχή της Rivian, έπειτα από ένα εκρηκτικό πενθήμερο ράλι που ακολούθησε την IPO της εταιρείας στις 10 Νοεμβρίου, έχει ξεπεράσει πλέον σε κεφαλαιοποίηση ακόμη και τη Volkswagen, ενώ εξίσου θεαματική ήταν χθες και η εκτίναξη της μετοχής της Lucid, η οποία άφησε πίσω της σε αξία αγοράς τη Ford και «απειλεί» πια, σε απόσταση αναπνοής, ακόμη και τον κολοσσό της General Motors.
Από την έντυπη έκδοση
Της Νικόλ Λειβαδάρη
[email protected]
H φρενίτιδα της ηλεκτροκίνησης σαρώνει τη Wall Street και «απογειώνει» τις μετοχές των start-uppers του κλάδου, διαμορφώνοντας ταυτόχρονα νέα τάξη πραγμάτων στην πυραμίδα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας: Η μετοχή της Rivian, έπειτα από ένα εκρηκτικό πενθήμερο ράλι που ακολούθησε την IPO της εταιρείας στις 10 Νοεμβρίου, έχει ξεπεράσει πλέον σε κεφαλαιοποίηση ακόμη και τη Volkswagen, ενώ εξίσου θεαματική ήταν χθες και η εκτίναξη της μετοχής της Lucid, η οποία άφησε πίσω της σε αξία αγοράς τη Ford και «απειλεί» πια, σε απόσταση αναπνοής, ακόμη και τον κολοσσό της General Motors.
«Ο ουρανός είναι το όριο» ήταν το μήνυμα που έστειλε μέσα από συνέντευξή του στο CNBC ο διευθύνων σύμβουλος της Lucid, Πίτερ Ρόλισον, ο οποίος έδωσε και το σύνθημα για την εκτίναξη της μετοχής της εταιρείας κατά 24% ανακοινώνοντας στους επενδυτές άλμα στις προ-παραγγελίες για τα ηλεκτρικά της οχήματα και επαναβεβαιώνοντας τους στόχους παραγωγής για το 2022.
Πίσω από την επενδυτική έκρηξη στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης βρίσκεται και το πακέτο-μαμούθ του 1,2 τρισ. για τη χρηματοδότηση υποδομών που υπέγραψε τη Δευτέρα ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, το οποίο δεσμεύει πόρους 7,5 δισ. δολαρίων για τη δημιουργία επιπλέον 400.000 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ. Οι προοπτικές υψηλών ροών χρηματοδότησης, τόσο από ιδιωτικούς όσο και ομοσπονδιακούς πόρους, είναι εκείνες που στρέφουν μαζικά τους επενδυτές στις start ups του κλάδου, παρότι η παραγωγή τους παραμένει ακόμη σε εξαιρετικά χαμηλά και πρώιμα επίπεδα.
Η μετοχή της Rivian έχει κάνει άλμα 111% από την ημέρα της δημόσιας εγγραφής της, στις 10 Νοεμβρίου, μέχρι σήμερα και η κεφαλαιοποίησή της έχει φθάσει στα 143,5 δισ. δολάρια, ξεπερνώντας πια και τη Volkswagen που έχει αξία αγοράς 138,9 δισ. Πλέον, βρίσκεται πίσω μόνον από την Toyota που έχει αξία αγοράς 255,5 δισ. δολαρίων και βεβαίως την Tesla που είναι μακράν στην παγκόσμια κορυφή με κεφαλαιοποίηση 1 τρισ. δολαρίων. Η κεφαλαιοποίηση της Rivian είναι επίσης υψηλότερη από εκείνη των Caterpillar, IBM και Lockheed Martin.
Έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι η Volkswagen παρέδωσε πέρυσι 9,3 εκατομμύρια οχήματα, ενώ η Rivian παρήγαγε συνολικά 56 ημιφορτηγά R1T και εξ αυτών είχε παραδώσει τα 42 έως τις 22 Οκτωβρίου.
Η Rivian, πάντως, έχει λάβει προ-παραγγελίες για τουλάχιστον 50.000 R1T και R1S SUV που θα κατασκευαστούν στις εγκαταστάσεις της στο Ιλινόις, ενώ 100.000 ηλεκτρικά φορτηγά της έχει παραγγείλει και η Amazon.
Είναι προφανές ότι εκείνο στο οποίο ποντάρουν οι επενδυτές είναι η ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική του κλάδου, με τους αναλυτές της Markit να προβλέπουν ότι έως το 2026 θα κυκλοφορούν στις ΗΠΑ 9,3 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα έναντι 1,5 εκατ. στα τέλη του 2020. Εξ ου και η ισχυρή χρηματοδότηση της Rivian, η οποία στηρίζεται σθεναρά από την Amazon.
Η κεφαλαιοποίηση της Lucid, μετά και το χθεσινό άλμα, έφθασε στα 89,9 δισ. δολάρια και ξεπερνά πλέον τη Ford, ενώ «κυνηγά» και την General Motors που έχει αξία αγοράς 90,9 δισ. δολαρίων.
Από τη δημόσια εγγραφή της, μέσω επενδυτικού οχήματος SPAC, τον περασμένο Ιούλιο η μετοχή της Lucid έχει ανέβει πάνω από 80%.
Σ’ αυτό το σκηνικό, η General Motors άνοιξε χθες το βράδυ τις πύλες της για την πανηγυρική υποδοχή του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπέιντεν στο εμβληματικό πλέον εργοστάσιό της ZERO - το εργοστάσιο που ανακατασκευάστηκε για να παράγει πλέον αποκλειστικά και μόνον τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της GM.
Η επίσκεψη Μπάιντεν αποτελεί έναν ισχυρό συμβολισμό για τη στήριξη που σκοπεύει να παράσχει ο Λευκός Οίκος στην αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία απέναντι στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, βάζοντας στην πρώτη γραμμή την ηλεκτροκίνηση.