Κυριαρχεί ο ελληνικός εφοπλισμός στον τομέα των δεξαμενόπλοιων. Ορισμένα από τα ισχυρότερα ονόματα της ελληνικής πλοιοκτησίας βρίσκονται σταθερά στην πρώτη δεκάδα με τους μεγαλύτερους στόλους δεξαμενόπλοιων όλων των τύπων, ενώ ανάλογη είναι και η θέση τους στις νέες ναυπηγήσεις. Και αυτό παρά το γεγονός ότι μέσα στο 2021 οι ναυλαγορές στα δεξαμενόπλοια έχουν δεχτεί πολύ μεγάλη πίεση, με τις εκτιμήσεις όμως των αναλυτών να κάνουν λόγο για ανάκαμψη μέσα στο 2022.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Κυριαρχεί ο ελληνικός εφοπλισμός στον τομέα των δεξαμενόπλοιων. Ορισμένα από τα ισχυρότερα ονόματα της ελληνικής πλοιοκτησίας βρίσκονται σταθερά στην πρώτη δεκάδα με τους μεγαλύτερους στόλους δεξαμενόπλοιων όλων των τύπων, ενώ ανάλογη είναι και η θέση τους στις νέες ναυπηγήσεις. Και αυτό παρά το γεγονός ότι μέσα στο 2021 οι ναυλαγορές στα δεξαμενόπλοια έχουν δεχτεί πολύ μεγάλη πίεση, με τις εκτιμήσεις όμως των αναλυτών να κάνουν λόγο για ανάκαμψη μέσα στο 2022.
Όπως μάλιστα σχολιάζουν στη «Ν» άνθρωποι της αγοράς, η ελληνόκτητη ναυτιλία κρατάει τα σκήπτρα και σε αυτόν τον έντονα ανταγωνιστικό κλάδο, έχοντας «απέναντι» πολλές φορές και κρατικές εταιρείες διαχείρισης δεξαμενόπλοιων.
Ο όμιλος Αγγελικούση της Μαρίας Αγγελικούση, η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου, η Latsco του Πάρη Κασιδόκωστα Λάτση, η Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη, η Pantheon Tankers του ομίλου της Άννας Αγγελικούση, η TMS του Γιώργου Οικονόμου, η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου, η Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου, ο όμιλος Τσάκου, η Aegean Shipping του ομίλου Μελισσανίδη, η NS Lemos της οικογένειας Λαιμού, η Atlas Maritime του Λέοντα Πατίτσα και οι Pleiades Shipping της οικογένειας Περατικού, είναι στις κορυφαίες θέσεις παγκοσμίως όσον αφορά είτε τους στόλους είτε τις παραγγελίες για δεξαμενόπλοια τύπου VLCC, Suezmax ή Aframax, με στοιχεία μέχρι και τα τέλη Οκτωβρίου, σύμφωνα με τη μηνιαία αναφορά της Allied Shipbroking.
VLCCs: Ο παγκόσμιος στόλος των σούπερ δεξαμενόπλοιων των 300.000 τόνων μεταφορικής ικανότητας, μετρούσε στο τέλος Οκτωβρίου 831 πλοία, εκ των οποίων τα 46 είναι ηλικίας άνω των 20 ετών (5,54% του παγκόσμιου στόλου). Ο στόλος έχει αυξηθεί κατά επτά πλοία από τις αρχές του έτους, ενώ κατά τη διάρκεια του προηγούμενου μήνα «κέρδισε» δύο πλοία. H Allied υπογραμμίζει ότι το ενδιαφέρον για επενδύσεις στη συγκεκριμένη αγορά έχει αυξηθεί, καθώς καταγράφεται ανάκαμψη στη ναυλαγορά, που για ορισμένους επενδυτές είναι ένδειξη μιας επακόλουθης ισχυρής ανόδου. Οι προσδοκίες αυτές σε συνδυασμό με το γεγονός ότι υπάρχουν και πωλητές, αφού τους προηγούμενους μήνες η συγκεκριμένη αγορά έβγαλε μεγάλες ζημιές, δημιούργησε συνθήκες για αγοραπωλησίες, οι οποίες όμως σταδιακά αναμένεται να αρχίσουν να μειώνονται καθώς η αγορά θα ανεβαίνει, όπως και οι αξίες των πλοίων.
Οι ναυλώσεις για περίοδο ενός έτους κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου έφτασαν τα 20.000 δολάρια την ημέρα, έπειτα από μια παρατεταμένη περίοδο πτωτικής πορείας. Αλλά και στη spot αγορά καταγράφεται άνοδος, με την Allied να επισημαίνει ότι είναι κατά 50% πάνω σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, αλλά παραμένουν πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα.
Όσον αφορά το top 10 των στόλων, ο όμιλος Μαρίας Αγγελικούση είναι σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied στην πέμπτη θέση παγκοσμίως με 37 VLCC’s και η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου στη 10η με 16 πλοία.
Όσον αφορά το order book, στην πρώτη δεκάδα βρίσκονται ο όμιλος Αγγελικούση με 4 πλοία, όπως και η Latsco, ενώ η Dynacom έχει υπό ναυπήγηση δύο VLCCs
Suezmaxes: Ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων Suezmax, χωρητικότητας 130.000 τόνων, αριθμεί 626 πλοία, ενώ κατά τη διάρκεια του έτους έχει αυξηθεί κατά πέντε πλοία. Ωστόσο μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου ήταν κατά 11 πλοία μεγαλύτερος, αλλά μέσα στον Οκτώβριο έξι suezmax αποσύρθηκαν. Από τα 626 πλοία τα 50 είναι ηλικίας άνω των 20 ετών (7,99%) του παγκόσμιου στόλου.
Η δραστηριότητα στη second hand εξακολουθεί να είναι αναιμική, αφού δεν υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από πλευράς αγοραστών. Η σταδιακή άνοδος των ναύλων βελτίωσε το κλίμα, αναφέρει η Allied, αν και όπως επισημαίνει υπάρχει ακόμα απόσταση από τα επίπεδα εμπιστοσύνης από την προ πανδημίας περίοδο. Τις αγοραπωλησίες έχουν περιορίσει και οι εκτιμήσεις για σημαντική άνοδο της αγοράς μέσα στο 2022, κάτι που έχει ανεβάσει και τις τιμές.
Οι ναύλοι για περίοδο ενός έτους παραμένουν σταθεροί στα 16.250 δολάρια την ημέρα, που είναι κοντά στα χαμηλά της τελευταίας πενταετίας. Αντίθετα στη spot οι ναύλοι ακολούθησαν ανοδική τροχιά. Όπως αναφέρει η Allied, η ισχυρότερη, από το προηγούμενο διάστημα, ζήτηση βελτίωσε την κατάσταση, αλλά και ο κλάδος των Suezmax απέχει από τα δεδομένα της προ Covid εποχής. Τον μεγαλύτερο στόλο από Suezmax διαθέτει σήμερα παγκοσμίως η Dynacom του κ. Προκοπίου με 27, ενώ η Delta Tankers του κ. Διαμαντίδη διαχειρίζεται 20 και είναι στην τρίτη θέση, με τον όμιλο Αγγελικούση να είναι στην έβδομη θέση με 15 πλοία. Όσον αφορά τα υπό παραγγελία, πρωτιά και εδώ καταγράφει η Dynacom με πέντε πλοία, ενώ τέσσερα έχει υπό παραγγελία η Pantheon Tankers και στην πέμπτη θέση παγκοσμίως.
Aframaxes: Την πλέον πολυάριθμη παρουσία, όσον αφορά τον ελληνικό εφοπλισμό, έχει ο κλάδος των aframaxes, των δεξαμενόπλοιων με μεταφορική ικανότητα περίπου 100.000 με 110.00 τόνους. Ο παγκόσμιος στόλος σήμερα αριθμεί 1.067 πλοία, εκ των οποίων τα 66 είναι άνω των 20 ετών. Κατά τη διάρκεια της χρονιάς έχουν αυξηθεί κατά 14 πλοία, ωστόσο κατά τη διάρκεια του Οκτωβρίου ο παγκόσμιος στόλος μειώθηκε κατά δύο. Το συνολικό order book διέθετε στο τέλος Οκτωβρίου 90 πλοία.
Όσον αφορά τις αγοραπωλησίες, η αύξηση των ναύλων τελευταία, πάντα συγκριτικά με τους προηγούμενους μήνες του 2021, που οφείλεται στη μεγαλύτερη ζήτηση για το συγκεκριμένο tonnage, έχει δημιουργήσει ενδιαφέρον στη second hand. Ωστόσο και παρά το γεγονός ότι η αγορά δεν είναι σε υψηλά επίπεδα, οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν φαίνεται να ενδιαφέρονται να πουλήσουν, αφού κι εδώ υπάρχουν έντονες προσδοκίες για ανάκαμψη της αγοράς. Οι ναυλώσεις για περίοδο ενός έτους ανέβηκαν μέσα στον Οκτώβριο στα 16.500 δολάρια την ημέρα, αλλά παραμένουν σε χαμηλά πενταετίας. Βελτίωση καταγράφηκε μέσα στον Οκτώβριο και στη spot αγορά.
Τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο διαχειρίζεται σήμερα η TMS Tankers του ομίλου Γιώργου Οικονόμου με 32 πλοία, η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου με 28 πλοία είναι στην τρίτη θέση, ενώ η Minerva Marine του Ανδρέα Μαρτίνου έχει επίσης 28 πλοία. Στην έκτη θέση βρίσκεται ο όμιλος Τσάκου με 21. Όσον αφορά τις παραγγελίες, η NS Lemos της οικογένειας Λαιμού και η Atlas Maritime του Λέοντα Πατίτσα με πέντε υπό ναυπήγηση πλοία, είναι στην τέταρτη και πέμπτη θέση της παγκόσμιας λίστας, ενώ οι Aegean Shipping του ομίλου Μελισσανίδη, ο όμιλος Τσάκου και οι Pleiades της οικογένειας Περατικού έχουν από τέσσερα υπό ναυπήγηση aframaxes και καταλαμβάνουν την έκτη, όγδοη και ένατη θέση αντίστοιχα.
Ακαθάριστα έσοδα άνω των 110 εκατ. δολαρίων αναμένεται να αποφέρουν για την εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Tsakos Energy Navigation του ομίλου Τσάκου η ναύλωση δύο VLCC δεξαμενόπλοιων της εταιρείας για περίοδο από τρία μέχρι πέντε έτη.
Σχολιάζοντας τη συγκεκριμένη εξέλιξη ο Chief Operating Officer της ΤΕΝ Γιώργος Σαρόγλου, σημειώνει ότι αντικατοπτρίζουν τα θετικά σημάδια που αρχίζουν να φαίνονται στην αγορά. Καθώς οι ναύλοι ανεβαίνουν η ΤΕΝ, όπως αναφέρει η εταιρεία, διερευνά ανάλογες ευκαιρίες με άλλους πελάτες της, οι οποίες σε συνδυασμό με τα πλοία που έχει στη spot αγορά, αλλά και τα LNG carriers που θα παραλάβει το επόμενο τρίμηνο θα της επιτρέψουν να εκμεταλλευτεί πλήρως την ανάκαμψη της αγοράς των δεξαμενόπλοιων.