Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 16 Νοεμβρίου 2021 23:20

Μ. Παπαδόπουλος στη «Ν»: Ενίσχυση ηλεκτροκίνησης, πράσινων μετακινήσεων και της οδικής ασφάλειας

Η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, οι πτήσεις με υδροπλάνα το καλοκαίρι του 2022, η διαδραστική μορφή μεταφοράς στην Αστυπάλαια, ο ποδηλατικός τουρισμός και η οδική ασφάλεια περιλαμβάνονται στις προτεραιότητες του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις μεταφορές, Μιχάλη Παπαδόπουλου. 
 

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, οι πτήσεις με υδροπλάνα το καλοκαίρι του 2022, η διαδραστική μορφή μεταφοράς στην Αστυπάλαια, ο ποδηλατικός τουρισμός και η οδική ασφάλεια περιλαμβάνονται στις προτεραιότητες του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις μεταφορές, Μιχάλη Παπαδόπουλου. 

Ο υφυπουργός, σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «Ν», δηλώνει αισιόδοξος για την προοπτική της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Παραθέτει μάλιστα προς τούτο ότι μόνο στο πρώτο εννεάμηνο του 2021 οι ταξινομήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων υπερδιπλασιάστηκαν. Ο κ. Παπαδόπουλος εκτιμά ότι θα δούμε τις πρώτες πτήσεις υδροπλάνων από το καλοκαίρι, μετά την περαιτέρω διευκόλυνση των επενδυτών με την προσωρινή άδεια υδατοδρομίων. Η πρόσφατη τροπολογία στη Βουλή στον νόμο για τις άδειες οδήγησης επιταχύνει τη λειτουργία της συγκεκριμένης αγοράς. Αναφερόμενος, εξάλλου, στον συγκεκριμένο νέο νόμο, περιγράφει και την πολιτική του υπουργείου για τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων. Αναλυτικότερα ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος ανέφερε: 

Πρόσφατα ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τις εξετάσεις απόκτησης διπλώματος οδήγησης. Πιστεύετε ότι το νέο σύστημα θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα της διαφάνειας;

«Η οδική ασφάλεια είναι ένα εθνικό ζήτημα, το οποίο έχει θέσει ως προτεραιότητα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, και η βελτίωση της διαδικασίας έκδοσης αδειών οδήγησης είναι ένας κρίκος στην αλυσίδα αυτής της προσπάθειας. Θεωρώ λοιπόν, πως είναι ώρα να αποκτήσουμε ένα σύστημα που θα είναι λιγότερο αδιαφανές, αλλά κυρίως θα παράγει καλύτερους οδηγούς. Το σημαντικό στο νέο πλαίσιο δεν είναι απλώς ότι χρησιμοποιούμε την τεχνολογία για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας των θεωρητικών εξετάσεων και της πρακτικής δοκιμασίας, αλλά και στη διαδικασία της εκπαίδευσης με καλύτερο υλικό για την προετοιμασία του υποψήφιου. Προβλέπεται, επίσης, ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Συγκεκριμένα, η θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων θα γίνεται με την προβολή βίντεο που εμφανίζεται στην οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή και περιλαμβάνει τις ερωτήσεις, τις απαντήσεις, τα σχήματα και τα κείμενα στη νοηματική γλώσσα, καθώς και υπότιτλους. Επιδιώκουμε, λοιπόν, τη στιγμή που θα πάει κάποιος να δώσει εξετάσεις να είναι καλύτερα προετοιμασμένος απ’ ό,τι είναι σήμερα και η κουλτούρα της οδικής ασφάλειας να έχει γίνει κτήμα του, κυρίως στους νέους. Το βασικό μέλημα είναι να χτίσουμε μια καλύτερη νοοτροπία για τους νέους ανθρώπους που θα πιάνουν τιμόνι και να βγάζουμε καλύτερους οδηγούς στους δρόμους». 

Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι μέσα στις εξαιρέσεις για την κίνηση στον Δακτύλιο. Πόσα είναι όμως αυτά τα οχήματα και τι ενέργειες θα αναλάβετε ώστε να ενισχυθεί η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα;

«Από το 2020 έχουν ταξινομηθεί στο μητρώο του υπουργείου Μεταφορών 3.706 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, εκ των οποίων τα 2.573, δηλαδή περισσότερα από τα μισά, ταξινομήθηκαν φέτος. Σκεφτείτε ότι όλο το 2020 είχαν ταξινομηθεί 1.133 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, που σημαίνει ότι τους 9 μήνες του 2021 έχουμε ήδη υπερδιπλάσιες ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με ολόκληρο το 2020. Αυτό δεν συνέβη τυχαία. Από πέρυσι τον Σεπτέμβριο ξεκίνησε το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά”, με σημαντικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων ως μέρος μια συνολικής πολιτικής που ακολουθεί η κυβέρνηση υπέρ της ηλεκτροκίνησης. Γιατί δεν απαιτούνται μόνο τα κίνητρα για την αγορά, το ηλεκτρικό όχημα χρειάζεται τεχνική υποστήριξη σε όλο τον κύκλο ζωής του και αυτή είναι η προσπάθεια που γίνεται στο υπουργείο Μεταφορών. Είναι έτοιμο το θεσμικό πλαίσιο που αφορά τα συνεργεία και ετοιμάζεται το αντίστοιχο πλαίσιο για τους τεχνίτες, που θα αποτελεί, μάλιστα, μια νέα επαγγελματική ειδίκευση, με προοπτικές ανάπτυξης στο μέλλον και ευκαιρίες απασχόλησης. Θυμάμαι ότι το 2014 ως υφυπουργός Μεταφορών, είχαμε κάνει την αρχή με τη νομοθετική ρύθμιση για την εγκατάσταση φορτιστών και εγκαινιάσαμε το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Πέρασαν 4,5 χρόνια στασιμότητας, όμως η σημερινή κυβέρνηση έκανε επανεκκίνηση και είμαι αισιόδοξος ότι με τη δυναμική που καταγράφεται στις ταξινομήσεις η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης θα αυξηθεί. Επιπλέον, μέσω του νέου νόμου για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, δήμοι και περιφέρειες έχουν την ευκαιρία να ενταχθούν σε προγράμματα χρηματοδότησης για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αλλά και να αναπτύξουν δίκτυα φορτιστών». 

Ένα μεγάλο στοίχημα για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι τα υδατοδρόμια. Η πανδημία έπληξε σημαντικά τις αερομεταφορές τα προηγούμενα δύο χρόνια. Πιστεύετε ότι υπάρχει πιθανότητα να γίνουν πτήσεις υδροπλάνων το 2022; 

«Τα υδατοδρόμια δεν είναι απλώς στοίχημα, αλλά προτεραιότητα για εμένα. Τα υδροπλάνα θα είναι ένα νέο μέσο μεταφοράς, το οποίο θα τονώσει τον τουρισμό, θα δημιουργήσει θέσεις απασχόλησης, θα ενισχύσει την επικοινωνία μητροπολιτικών κέντρων με νησιωτικούς και παράκτιους προορισμούς, προσφέροντας ποιοτικές υπηρεσίες μεταφοράς και υπό αυτή την έννοια θα συμβάλει και στην εθνική συνοχή. Σκεφτείτε ότι μπορεί ένα υδροπλάνο να χρησιμοποιηθεί ως μέσο και σε μια έκτακτη ανάγκη που μπορεί να προκύψει, για παράδειγμα, σε ένα νησί. Κατά την προηγούμενη θητεία μου ως υφυπουργός Μεταφορών είχαν χορηγηθεί οι πρώτες άδειες ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίων στην Κέρκυρα και τους Παξούς. Μεσολάβησε το διάστημα διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, όπου και σε αυτό θέμα ο χειρισμός ήταν αναποτελεσματικός, με έναν νόμο που δεν μπορούσε να εφαρμοστεί και κυρίως περιόριζε ουσιαστικά τη δυνατότητα λειτουργίας των υδατοδρομίων σε δημόσιους φορείς. Η Ν.Δ. άλλαξε γρήγορα αυτόν τον νόμο και το θεσμικό πλαίσιο είναι σήμερα πολύ φιλικότερο για τους επενδυτές. Έχουν ξεκινήσει οι νέες αδειοδοτήσεις για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων. Πρόσφατα, μάλιστα, στον τελευταίο νόμο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις άδειες οδήγησης ενσωματώθηκε τροπολογία που προβλέπει και την έκδοση προσωρινής άδειας λειτουργίας υδατοδρομίου, με την οποία ο ενδιαφερόμενος φορέας θα μπορεί να προχωρήσει έως ότου εκδοθεί η κανονική του άδεια. Επομένως, η διαδικασία διευκολύνθηκε ακόμη περισσότερο για τους υποψήφιους επενδυτές και πιστεύω ότι υπάρχει πλέον πρόσφορο έδαφος ώστε να εκδηλωθεί σχετικό ενδιαφέρον. Αυτή είναι και η παράμετρος που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την ημερομηνία που θα δούμε τις πρώτες πτήσεις υδροπλάνων στη χώρα μας, έπειτα από πολλά χρόνια. Εργαζόμαστε με συγκεκριμένο πλάνο σε αυτή την κατεύθυνση και γι’ αυτό είμαι αισιόδοξος ότι το 2022 τα υδροπλάνα θα πετάξουν».

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμμετέχει στο πρόγραμμα της Αστυπάλαιας για τη μετατροπή της στο πρώτο πράσινο και έξυπνο νησί της Μεσογείου. Τι ακριβώς θα γίνει εκεί στο πεδίο των μετακινήσεων;

«Το υπουργείο Μεταφορών, σε συνεργασία με τα υπουργεία Εξωτερικών και Ενέργειας, την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τον Δήμο Αστυπάλαιας, συμμετέχει με ένα καινοτόμο σχέδιο που αφορά την κινητικότητα, καθώς θα εισαχθούν καινοτόμες υπηρεσίες μεταφοράς κατά παραγγελία, μέσω ψηφιακών εφαρμογών. Τα νέα οχήματα θα ενσωματωθούν σε ένα δίκτυο που θα ανταποκρίνεται στη ζήτηση των επιβατών για μεταφορά, σε πραγματικό χρόνο. Ο επιβάτης θα μπορεί μέσα από το κινητό του τηλέφωνο να δηλώσει πού βρίσκεται και πού θέλει να πάει και το δίκτυο θα μεριμνά για την κάλυψη αυτής της ανάγκης. Στην πράξη, δηλαδή, αναπτύσσουμε μια διαδραστική μορφή μεταφοράς. Μάλιστα, πρόσφατα συμμετείχαμε σε εκδήλωση στην Αστυπάλαια όπου οι κάτοικοι ενημερώθηκαν για όλες τις λεπτομέρειες του προγράμματος, το οποίο φιλοδοξούμε να αποτελέσει οδηγό προκειμένου να αναπτυχθούν ανάλογες πρωτοβουλίες και σε άλλες περιοχές της χώρας». 

Αναλάβατε σχετικά πρόσφατα τα καθήκοντά σας. Ποιο ήταν το πρώτο θέμα το οποίο χρειάστηκε να αντιμετωπίσετε;

«Μια εναλλακτική πρόταση μεταφοράς, το ποδήλατο! Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί την υποστήριξη της χρήσης του ποδηλάτου και σε αυτό το πλαίσιο πετύχαμε στη διάσκεψη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατιστών την έγκριση του αιτήματος για τη δημιουργία συντονιστικού κέντρου για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα EuroVelo στην Ελλάδα. Το EuroVelo είναι ένα δίκτυο που συνδέει ευρωπαϊκές χώρες και περιλαμβάνει 17 ποδηλατικές διαδρομές, με μήκος που ξεπερνά τα 51.000 χιλιόμετρα. Οι τρεις από αυτές τις διαδρομές διατρέχουν την Ελλάδα από τα βόρεια και δυτικά σύνορά μας μέχρι την Αθήνα. Μαζί με το υπουργείο Τουρισμού θα εργαστούμε για την ανάδειξη αυτών των διαδρομών και, γιατί όχι, την επέκτασή τους. Κάθε χρόνο χρησιμοποιούν αυτό το δίκτυο περίπου 5,3 εκατομμύρια επισκέπτες, οι οποίοι κάνουν διακοπές με ποδήλατο στην Ευρώπη, συνδυάζοντας συχνά το ταξίδι τους και με άλλα μέσα μεταφοράς, στο πλαίσιο της συνδυασμένης μεταφοράς».