Ισχυρή εκτιμάται ότι θα παραμείνει η αγορά χύδην ξηρού φορτίου και την επόμενη χρονιά, παρά το γεγονός ότι η Κίνα αναμένεται να μειώσει τις εισαγωγές πρώτων υλών. Το «έλλειμμα», σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, θα καλύψουν άλλες χώρες, όπως η Ινδία ή οι ΗΠΑ. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει ανάλυση της Brakewave Advisors για την αγορά των bulk carriers.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Ισχυρή εκτιμάται ότι θα παραμείνει η αγορά χύδην ξηρού φορτίου και την επόμενη χρονιά, παρά το γεγονός ότι η Κίνα αναμένεται να μειώσει τις εισαγωγές πρώτων υλών. Το «έλλειμμα», σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, θα καλύψουν άλλες χώρες, όπως η Ινδία ή οι ΗΠΑ. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει ανάλυση της Brakewave Advisors για την αγορά των bulk carriers.
Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι μέχρι τώρα η Κίνα κρατούσε σε υψηλά επίπεδα το παγκόσμιο εμπόριο, άρα και τη ναυτιλία, αν και όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας στη μετά Covid-19 εποχή δεν αποδεικνύεται τόσο δυνατή όσο ήταν η γενικότερη εκτίμηση πριν από λίγους μήνες.
Τα μέχρι τώρα δεδομένα δείχνουν ότι παρά τις δυσκολίες στην παγκόσμια οικονομία, η Κίνα έδινε τον ρυθμό στο παγκόσμιο εμπόριο. Ειδικότερα, όπως επισημαίνει η Brakewave Advisors, οι κινεζικές εξαγωγές αυξήθηκαν τον Οκτώβριο περισσότερο από 27% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν και η αξία τους έφθασε τα 300,2 δισ. δολάρια, με την αναπτυξιακή πορεία της Κίνας να συνεχίζεται σε διψήφια ποσοστιαία νούμερα για 13ο μήνα στη σειρά.
Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν και τις εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, ο οποίος αναθεώρησε ανοδικά την πρόβλεψή του σχετικά με τον ρυθμό ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου για φέτος στο 10,8% από 8%.
Στοιχεία, επίσης, από την Oceanbolt επιβεβαιώνουν την ισχυρή ανάκαμψη του παγκόσμιου εμπορίου μετά την πανδημία. Τον Οκτώβριο οι συνολικοί όγκοι εξαγωγών χύδην ξηρού φορτίου σημείωσαν νέο μηνιαίο ρεκόρ, με αποστολές 471 εκατομμυρίων τόνων. Από τον Μάρτιο, άλλωστε, οι όγκοι των εν λόγω φορτίων που διακινήθηκαν διά θαλάσσης σε παγκόσμια κλίμακα ήταν στο ίδιο επίπεδο με τα δεδομένα πριν από την πανδημία και το ρεκόρ που καταγράφηκε τον περασμένο μήνα είναι κατά 4% πάνω σε σχέση με τις αντίστοιχες επιδόσεις που είχαν καταγραφεί τον Οκτώβριο του 2019, πριν δηλαδή από την πανδημία.
Για το 2022 η εκτίμηση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου κάνει λόγο για αύξηση 4,7% στο παγκόσμιο εμπόριο. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι οι εισαγωγές χύδην ξηρού φορτίου στην Κίνα μειώνονται σταδιακά. Τον περασμένο μήνα οι αποστολές χύδην ξηρού φορτίου με προορισμό τα κινεζικά λιμάνια μειώθηκαν κατά 11% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο και ήταν κατά 14% χαμηλότερες από τον περσινό Οκτώβριο. Το μεγαλύτερο μέρος της πτώσης μπορεί να αποδοθεί στη μείωση των όγκων εισαγωγής σιδηρομεταλλεύματος, με 16 εκατ. τόνους λιγότερους να αποστέλλονται στην Κίνα. Τάση που αναμένεται να συνεχιστεί λόγω της περιβαλλοντικών περιορισμών που έχει αναλάβει η ασιατική χώρα, με αποτέλεσμα την πτώση της βιομηχανικής παραγωγής, αλλά και λόγω των μέτρων που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.
Η παγκόσμια ζήτηση, όμως, για εμπορεύματα χύδην ξηρού φορτίου φαίνεται ότι θα παραμείνει ισχυρή αφού, όπως υπογραμμίζει η Brakewave, η μείωση της ζήτησης από τους Κινέζους αντισταθμίζεται σε παγκόσμιο επίπεδο. Και φέρνουν ως παράδειγμα το πρόσφατα εγκεκριμένο νομοσχέδιο για τις υποδομές των ΗΠΑ, καθώς και τη συνεχιζόμενη ανάκαμψη σε χώρες με πολύ μεγάλες οικονομίες, όπως η Ινδία.
Μία άλλη οπτική γωνία «φωτίζει» στην ανάλυσή της η Allied Shipbroking, η οποία αν και «βλέπει» ότι αυτή την περίοδο υπάρχει πίεση στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, δεν αποκλείει το ενδεχόμενο άλλοι παράγοντες να κρατήσουν ψηλά και τους επόμενους μήνες τη ναυλαγορά. «Η συνολική προοπτική φαίνεται να είναι αρνητική προς το παρόν, αλλά οι χαμηλότερες τιμές σιδηρομεταλλεύματος και η αυξημένη συμφόρηση στα λιμάνια είναι σημαντικοί παράγοντες που θα μπορούσαν να αλλάξουν θεμελιωδώς την τελική ισορροπία σε αυτήν την αγορά», επισημαίνεται στην ανάλυσή της η Allied Shipbroking.