Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 12 Νοεμβρίου 2021 10:31

Η Ευρώπη απαντά στον Κινεζικό «Δρόμο του μεταξιού»

Με ένα πρόγραμμα επενδύσεων σε στρατηγικά έργα υποδομής, ύψους 40 δισεκατομμυρίων ευρώ, η Ευρωπαϊκή Ενωση, επιχειρεί να απαντήσει στον κινεζικό «Δρόμο του Μεταξιού-την αντίστοιχη πρωτοβουλία του Κινέζου προέδρου Σι Τζιπίνγκ με την ονομασία «one belt one road»(Μία ζώνη ,ένας δρόμος).

Με ένα πρόγραμμα επενδύσεων σε στρατηγικά έργα υποδομής, ύψους 40 δισεκατομμυρίων ευρώ, η Ευρωπαϊκή Ενωση επιχειρεί να απαντήσει στον κινεζικό «Δρόμο του Μεταξιού-την αντίστοιχη πρωτοβουλία του Κινέζου προέδρου Σι Τζιπίνγκ με την ονομασία «one belt one road»(Μία ζώνη ,ένας δρόμος).

Το πρόγραμμα της ΕΕ με την ονομασία «Global Gateway»( Παγκόσμια Πύλη) θα παρουσιαστεί την προσεχή εβδομάδα από την Κομισιόν και προβλέπει εγγυήσεις ύψους 40 δισεκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων, σιδηροδρομικών γραμμών και ψηφιακών συνδέσεων στις χώρες μέλη.

Εκτός από τις ευρωπαϊκές εγγυήσεις, στο νέο πρόγραμμα υπάρχουν και πολλά δισ. ευρώ σε επιχορηγήσεις από τον προϋπολογισμό της Ε.Ε. «Η ΕΕ επισημαίνει επίσης ότι τα επόμενα χρόνια θα διατεθούν πρόσθετα επενδυτικά κεφάλαια από ένα πρόγραμμα αναπτυξιακής βοήθειας», γράφει η γερμανική εφημερίδα Handelsblat, που δημοσιεύει προσχέδιο της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας. «Στόχος είναι η ενίσχυση, με έργα υποδομών, του ειδικού βάρους της εξωτερικής πολιτικής της Ευρώπης, ως απάντηση στην πρωτοβουλία του Κινέζου Προέδρου Σι», σημειώνει η Handelsblatt.

Στο έγγραφο τονίζεται χαρακτηριστικά ότι «η ΕΕ θα προσπαθήσει να εξισορροπήσει τις αυξανόμενες επενδύσεις στην Ευρώπη από άλλες περιοχές του κόσμου, να χρησιμοποιήσει τη συνδεσιμότητα για να διαδώσει το οικονομικό και κοινωνικό της μοντέλο και να προωθήσει την πολιτική της ατζέντα». Συνδεσιμότητα είναι ο τεχνικός όρος που χρησιμοποιούν οι Βρυξέλλες για έργα υποδομής. Ανακοινώνοντας την στρατηγική της «Παγκόσμιας πύλης», η Φον ντερ Λάιεν είχε τονίσει στην πρόσφατη ομιλία της στο Ευρωκοινοβούλιο για την «Κατάσταση της Ενωσης ότι η σημασία του έργου είναι τεράστια. «Είμαστε καλοί στη χρηματοδότηση των δρόμων, αλλά δεν έχει νόημα η Ευρώπη να χτίσει έναν τέλειο δρόμο μεταξύ ενός κινεζικού ορυχείου χαλκού και ενός κινεζικού λιμανιού».

Η Πρόεδρος της Κομισιόν αναφέρθηκε μάλιστα στην ευρωπαϊκή «Παγκόσμια Πύλη» και στη συνάντηση που είχε χθες στον Λευκό Οίκο με τον Αμερικανό Πρόεδρο, Τζο Μπάιντεν. «Βρισκόμαστε στη διαδικασία εξεύρεσης των πιο υποσχόμενων έργων για επενδύσεις ως μέρος των κοινών μας πρωτοβουλιών», τόνισε η φον ντερ Λάιεν. 

«Μικρότερο των προσδοκιών»

Η γερμανική εφημερίδα υποστηρίζει πάντως ότι το έγγραφο στρατηγικής της ΕΕ υπολείπεται κατά πολύ των προσδοκιών, καθώς δεν απαριθμεί συγκεκριμένα έργα, ούτε αντιμετωπίζει ανοιχτά τη συστημική σύγκρουση με την Κίνα. Σύμφωνα με την Handlesblatt, «είναι απολύτως σαφές ότι η πρωτοβουλία στρέφεται κατά της Κίνας. «Οι Κινέζοι έχουν δημιουργήσει μια σφαίρα εξουσίας, καταλαβαίνοντας ότι υπάρχει τεράστια ανάγκη για χρηματοδότηση υποδομών σε όλο τον κόσμο, τις οποίες δεν καλύπτουν οι δυτικές αναπτυξιακές υπηρεσίες. Υπολογίζεται ότι υπάρχει έλλειψη 1,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως για την επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων των Ηνωμένων Εθνών», γράφει η Handelsblatt.

Οι Κινέζοι προσπαθούν να καλύψουν αυτό το κενό με στοχευμένα προγράμματα, ενισχύοντας την επιρροή τους στην Ευρώπη. Μόλις τον Σεπτέμβριο η κινεζική κρατική εταιρεία Cosco αγόρασε ένα τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στο Αμβούργο, αντί 100 εκατομμυρίων ευρώ. 

Το Γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών σε μια εσωτερική έκθεσή του πριν από λίγους μήνες, εκτίμησε μάλιστα ότι «η  Κίνα χρησιμοποίησε την Πρωτοβουλία του Δρόμου του Μεταξιού για να επεκτείνει την πολιτική επιρροή παγκοσμίως, να διαμορφώσει παγκόσμια πρότυπα και κανόνες σύμφωνα με τις δικές της ιδέες και να προωθήσει τη δική της βιομηχανική πολιτική, μέσω κρατικών εταιρειών».

naftemporiki.gr