«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σήμερα έδωσε στην δημοσιότητα τις φθινοπωρινές της προβλέψεις που προβλέπει ανάπτυξη 7,1% για εφέτος και 5,2% για το 2022 και αυτό είναι πολύ σημαντικό θετικό νέο», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης κατά τη συζήτηση έγκρισης του Απολογισμού και τον έλεγχο εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του 2019 στην αρμόδια Επιτροπή.
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σήμερα έδωσε στην δημοσιότητα τις φθινοπωρινές της προβλέψεις που προβλέπει ανάπτυξη 7,1% για εφέτος και 5,2% για το 2022 και αυτό είναι πολύ σημαντικό θετικό νέο», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης κατά τη συζήτηση έγκρισης του Απολογισμού και τον έλεγχο εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του 2019 στην αρμόδια Επιτροπή.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών παρατήρησε πως η κυβέρνηση σε σχέση με τις φθινοπωρινές προβλέψεις της ΕΕ είναι πιο «συντηρητική», τονίζοντας όμως ότι «αυτή η πρόβλεψη, μας βοηθάει πάρα πολύ στις αγορές και δείχνει με πολύ εμφατικό τρόπο ότι πετυχαίνουμε την ανάκαμψη τύπου V και ότι το 2022 με βεβαιότητα θα ξεπεράσουμε και αξιόλογα το εθνικό εισόδημα του 2019» και πρόσθεσε πως «εάν υπολογίσουμε το τεράστιο πλήγμα της πανδημίας, συν όλα τα υπόλοιπα που μας έτυχαν αυτή τη διετία, νομίζω ότι αυτό είναι μια σαφώς θετική εξέλιξη».
Σχετικά με τη συνολική θέση του ελληνικού Δημοσίου, ο κ. Σκυλακάκης είπε ότι είναι προφανές πως η θέση είναι θετική, γιατί η δημόσια περιουσία είναι παρά πολύ μεγάλη, την οποία, δυστυχώς όμως, το ελληνικό κράτος δεν έχει καταφέρει ποτέ μέχρι σήμερα να την αποτιμήσει σωστά.
Όπως είπε, αυτό θα γίνει μέσω ενός μεγάλου έργου που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και περιλαμβάνει το Μητρώο Παγίων και τη δημιουργία πραγματικής καταγραφής των κινητών, όπως και των αναλώσιμων του Δημοσίου.
Προανήγγειλε πως εντός του Ιανουαρίου θα έχουμε ανάδοχο του έργου, καθώς ο διαγωνισμός εξελίσσεται κανονικά. Σημείωσε επίσης, ότι δεν είχαμε προσφορές πέραν της μίας, οπότε και θα έχουμε ανάδοχο ώστε επιτέλους να γίνει αυτή τη μεταρρύθμιση που άρχισε να συζητείται από το 2014.
Επίσης, μετά από αυτή την μεταρρύθμιση θα εισαχθεί και το Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο και στον δημόσιο τομέα ώστε να μπορέσουμε να αποκτήσουμε αυτά τα Μητρώα και να επικαιροποιούμε το σύστημα καταμέτρησης, είπε ο κ. Σκυλακάκης .
Απαντώντας σε σχόλια βουλευτών για τις διαγραφές και τις μειώσεις που καταγράφονται από φορολογικά έσοδα, ανέφερε ότι στην πραγματικότητα αυτές οφείλονται σε καταγραφές οφειλών που θα έπρεπε να τις θεωρούμε μη εισπράξιμες, αλλά λόγω διαφόρων νόμων είμαστε υποχρεωμένοι να τις κυνηγάμε περίπου εσαεί. Αυτό, είπε ο αναπληρωτής υπουργός, που οφείλουμε να κοιτάμε περισσότερο είναι η εισπραξιμότητα των ετήσιων εσόδων, καθώς αυτός είναι ο πραγματικός δείκτης, όπως και να διαχωρίζουμε τα τακτικά έσοδα από τα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις που σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι πλασματικά και ανείσπρακτα.
Ο κ. Σκυλακάκης ανέφερε ότι όταν θα δημιουργηθεί το ενιαίο σύστημα λογιστικής παρακολούθησης, θα καλύπτει και την γενική κυβέρνηση και θα διορθωθούν και αστοχίες που καταγράφονται σε ό,τι αφορά το κεντρικό κράτος, καθώς σήμερα δημιουργούνται παραπλανητικές εικόνες όταν δεν εξετάζουμε τα θέματα σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης που είναι και το μόνο που μετράει δημοσιονομικά. Έτσι, κάποιοι μπορεί να «διαβάζουν» ότι το 2019 είχαμε έλλειμμα, ενώ στην πραγματικότητα είχαμε πραγματικό πλεόνασμα, σημείωσε ο υπουργός.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών τόνισε πως εάν κάνουμε μια μεταρρύθμιση αυτή θα πρέπει να είναι στο να δώσουμε μια πολύ μεγαλύτερη έμφαση στον δημοσιονομικό χώρο που είναι το κρίσιμο στοιχείο. Σημείωσε πως στον Ισολογισμό και Απολογισμό του κράτους δεν γράφεται όντως το τι συμβαίνει με τα δημοσιονομικά μας, που είναι και αυτό που καθορίζει και τις πολιτικές. Και παρέθεσε ένα παράδειγμα μιας διάταξης που πέρασε προεκλογικά το 2019 και αφορούσε τον ΛΑΠΕΤΕ, όπου εκ των υστέρων η Eurostat την ενέγραψε στα αποτελέσματα έτους ως δαπάνη που επιβάρυνε το δημοσιονομικό αποτέλεσμα κατά 545 εκατ. ευρώ.
Σχετικά με τις παρατηρήσεις της έκθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου ότι χρησιμοποιείτο το Τακτικό Αποθεματικό για δαπάνες που δεν εμπίπτουν στους σκοπούς του, ο κ. Σκυλακάκης είπε ότι αυτό ήταν ένα πάγιο πρόβλημα που διορθώθηκε με την εφαρμογή του Ειδικού Αποθεματικού που ταυτόχρονα μειώνει και την υποεκτέλεση των δημοσίων δαπανών.
Απαντώντας στα σχόλια βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με το «μαξιλάρι» αντέτεινε ότι το πρόβλημα της οικονομίας δεν είναι εάν έχουμε «μαξιλάρι» και σε τι μέγεθος, γιατί σήμερα έχουμε μεγαλύτερο «μαξιλάρι» ή ίδιο με αυτό που υπήρξε το 2019, αλλά το πρόβλημα ήταν με τι γεμίζει αυτό. Και ανέφερε πως το «μαξιλάρι» του 2019 από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ γέμισε από 11,5 δισ. ευρώ από την υπερφορολόγηση επειδή δεν απολάμβανε της εμπιστοσύνης ούτε των αγορών ούτε των Θεσμών και για να καλύψει αυτό το κενό έκανε υπερπλεονάσματα, ενώ εμείς που έχουμε την εμπιστοσύνη των αγορών (λόγω φιλοεπενδυτικής πολιτικής που εγγυάται ότι μπορούμε να έχουμε ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια) και των Θεσμών (γιατί ολοκληρώνουμε τις αξιολογήσεις) έχουμε ένα υψηλό «μαξιλάρι» που γεμίζει από την εμπιστοσύνη που οδηγεί σε χαμηλά επιτόκια και δυνατότητα δανεισμού χωρίς να αφαλοκόπτεις την οικονομία με υπερφορολόγηση.
Σχετικά με τις κρατικές επιχειρήσεις και κατά πόσο είναι τελικά «χρυσορυχεία» για την εθνική μας οικονομία, όπως ανέφεραν βουλευτές της αντιπολίτευσης, είπε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών ότι η πραγματικότητα είναι «πως πράγματι αυτές τις επιχειρήσεις τις έχουμε πληρώσει χρυσές… με πάρα πολλά λεφτά που έχουν δώσει οι φορολογούμενοι όλα αυτά τα χρόνια και αυτά είναι δισεκατομμύρια, εάν κανείς τα αθροίσει, που πάνε στο χρέος και δημιουργούν την υποχρέωση πρωτογενών πλεονασμάτων και στο τέλος τα πληρώνει ο φορολογούμενος μέσω του ΦΠΑ, στον φόρο εισοδήματος, στον ΕΝΦΙΑ κλπ». Αυτά, είπε ο κ. Σκυλακάκης, «είναι δισεκατομμύρια που δεν μπορεί να τα ξεχνάμε όταν κάνουμε την συζήτηση για αυτές τις επιχειρήσεις και να προσεγγίσουμε φαντασιακά το θέμα και να λέμε πως εάν τις διαχειριζόμασταν καλύτερα θα βγάζαμε δισεκατομμύρια, ενώ στον πραγματικό κόσμο βάλαμε δισεκατομμύρια».
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Κατερίνα Παπανάτσιου τόνισε πως αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ πέτυχε την καθαρή έξοδο της χώρας και έδωσε τέλος στα μνημονιακά προγράμματα και τους ασφυκτικούς περιορισμούς, έβαλε φρένο στη φτώχεια και την καταστροφή των λαϊκών στρωμάτων που δεν είχαν καμία συμμετοχή στην δημιουργία της δημοσιονομικής κρίσης, αλλά πλήρωσαν σκληρά τις συνέπειές της. Σημείωσε πως η Νέα Δημοκρατία που κατηγορούσε για τη δημιουργία των πλεονασμάτων και των υπερπλεονασμάτων, ήταν αυτό το «μαξιλάρι» που βρήκε έτοιμο και μπόρεσε να αντιμετωπίσει τις οικονομικές συνέπειες της πανδημίας. Η δημοσιονομική τάξη που βάλαμε επέτρεψε στην κυβέρνηση της ΝΔ να δανείζεται με ευνοϊκούς όρους, είπε η κ. Παπανάτσιου και την επέκρινε ότι διαχειρίσθηκε άνισα και άδικα τα λαϊκά στρώματα κατά την πανδημία, διασώζοντας τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα. Τόνισε πως η πορεία προς μια πιο δίκαιη μετάβαση στη μεταμνημονιακή εποχή που είχε σχεδιαστεί στον Προϋπολογισμό της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ του 2019 δυστυχώς διεκόπη με την εκλογή της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και τόνισε πως «ο Προϋπολογισμός του 2019 που εμείς σχεδιάσαμε και η κατάσταση που εσείς δημιουργήσατε στη συνέχεια, είναι η μέρα με τη νύχτα».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Κώστας Σκανδαλίδης ανέφερε πως η παράταξη του προφανώς δεν μπορεί εγκρίνει τους Απολογισμούς και Ισολογισμούς του 2019, καθώς και το υποκεφάλαιο του δεύτερου εξαμήνου που απεικονίζει τις πολιτικές της κυβέρνησης της ΝΔ. Σημείωσε πως η κυβέρνηση της ΝΔ δεν είχε πρόθεση να επαναδιαπραγματευθεί καμία από τις βαριές κληρονομιές του ΣΥΡΙΖΑ, ούτε το παράλογο πρωτογενές πλεόνασμα του 3,5%, ούτε την υποθήκευση της δημόσιας περιουσίας μέσω του Υπερταμείου για 99 χρόνια, ούτε την άρση της προστασίας της πρώτης κατοικίας μετά την κατάργηση του νόμου ΠΑΣΟΚ, ούτε την κατάργηση του ΕΚΑΣ. Το μόνο που αναθεωρήθηκε, είπε, ήταν το πλεόνασμα λόγω οικονομικής κρίσης -για όλη την Ευρώπη- αλλά οι υπόλοιπες δεσμεύσεις παραμένουν. Ο κ. Σκανδαλίδης, κατά την τοποθέτησή του διαφώνησε με μια σειρά από φορολογικές και δημοσιονομικές πολιτικής της κυβέρνησης.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος καταψήφισε τα νομοσχέδια λέγοντας πως «ο Προϋπολογισμό του 2019 ψηφίσθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ και ολοκληρώθηκε η εκτέλεση από τη ΝΔ, αποδεικνύοντας ότι όχι μόνο δεν είναι διαφορετικοί, αλλά ο ένας συμπληρώνει τον άλλον και αποτελεί συνέχεια του άλλου». Χαρακτήρισε την ανάπτυξη που σχεδιάσθηκε άδικη και ταξική. «Η φορολογία είπε ότι επί της ουσίας επιβάρυνε τα φτωχά λαϊκά στρώματα και οι μειώσεις σε συντελεστές έγιναν μόνο σε νομικά πρόσωπα».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, καταψηφίζοντας τα δύο νομοσχέδια ανέφερε πως η επιβράδυνση της οικονομίας ξεκίνησε από το τέταρτο τρίμηνο του 2019, πριν από την πανδημία με μείωση 0,7% και συνολικά στο έτος 1,9% κάτω από τις προβλέψεις της Κομισιόν. Συνεχίσθηκαν οι λογιστικές ατέλειες που είχαν εντοπιστεί στους απολογισμούς του 2017 και του 2018 χωρίς να αλλάξει κάτι. Υποστήριξε πως ο Απολογισμός του 2019 δείχνει την αρνητική καθαρή θέση των πολιτών, στα πλην 318 δισ. από πλην 217 δισ. που ήταν το 2018 και την απέδωσε στην διαγραφή απαιτήσεων. Ο ελληνικός λαός, είπε, είναι αθεράπευτα χρεοκοπημένος.
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25 Γιώργος Λογιάδης καταψήφισε τα δύο σχέδια νόμου λέγοντας πως είναι προϊόν δύο μνημονιακών κυβερνήσεων. Ως ΜέΡΑ25, είπε, είχαμε αποκαλύψει τα ψεύδη του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ και είχαμε τονίσει ήδη από την άνοιξη του 2020 ότι οι τεράστιες απώλειες που υπέστη το ΑΕΠ της χώρας στα χρόνια των μνημονίων δεν αναπληρώθηκαν παρά ελάχιστα. Παρατήρησε πως όσους φόρους και αν πληρώνουμε, το δημόσιο χρέος που το 2009 ήταν 125% του ΑΕΠ, το 2019 έφτασε στο 191% και σήμερα είναι πάνω από 210%»