Η ιστορία πίσω από το τυροκομείο «Ζωζεφίνος» στο Άνω Μάννα της Σύρου ξεκινά στη βάση του «κάθε τέλος σηματοδοτεί και μια νέα αρχή». Η διακοπή λειτουργίας του Συνεταιρισμού ΒΙΟΣΥΡ το 2012 οδήγησε την οικογένεια Βακόνδιου, που έχει παράδοση στην εκτροφή αγελάδων, στην απόφαση της δημιουργίας ενός τυροκομείου το οποίο είχε διττό στόχο. Ο πρώτος αφορούσε στην απορρόφηση του παραγόμενου γάλακτος και ο δεύτερος στη «διάσωση» του ΠΟΠ Σαν Μιχάλη, του πλέον εμβληματικού τυριού της Σύρου.
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Η ιστορία πίσω από το τυροκομείο «Ζωζεφίνος» στο Άνω Μάννα της Σύρου ξεκινά στη βάση του «κάθε τέλος σηματοδοτεί και μια νέα αρχή». Η διακοπή λειτουργίας του Συνεταιρισμού ΒΙΟΣΥΡ το 2012 οδήγησε την οικογένεια Βακόνδιου, που έχει παράδοση στην εκτροφή αγελάδων, στην απόφαση της δημιουργίας ενός τυροκομείου το οποίο είχε διττό στόχο. Ο πρώτος αφορούσε στην απορρόφηση του παραγόμενου γάλακτος και ο δεύτερος στη «διάσωση» του ΠΟΠ Σαν Μιχάλη, του πλέον εμβληματικού τυριού της Σύρου.
Με παρακαταθήκη την εμπειρία του πατέρα Ιωσήφ Βακόνδιου, τα δύο αδέρφια Στέφανος και Κώστας συνεργάζονται με τον τυροκόμο του τέως Συνεταιρισμού Γιώργο Πρίντεζη και δημιουργούν το 2013 το μεγαλύτερο τυροκομείο στο νησί. Οκτώ χρόνια αργότερα, το brand «Ζωζεφίνος» όχι μόνο έχει επιτύχει και τους δύο στόχους τους, αλλά έχει καταφέρει να ξεχωρίσει και να μυήσει εγχώριους και ξένους καταναλωτές σε πρωτότυπες και «μερακλήδικες» προτάσεις. Τα αναπτυξιακά σχέδια του τυροκομείου στοχεύουν στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου γαλακτοκομικού καλαθιού με συριανό άρωμα και γεύση.
«Διατηρούμε σταθερές συνεργασίες με 30 παραγωγούς για την προμήθεια αιγοπρόβειου γάλακτος. Στο διάστημα της οκταετίας με όχημα την υπεραξία του Σαν Μιχάλη, το οποίο αποτελεί τη ναυαρχίδα του τυροκομείου μας, έχουμε αναπτύξει ένα κωδικολόγιο που περιλαμβάνει 15-17 κωδικούς τυριών όπως αγελαδινή γραβιέρα σε παραλλαγές με πιπέρι, μπούκοβο, θυμάρι, σκόρδο, λιαστή τομάτα, που αποτελεί την πιο πρόσφατη πρότασή μας, το σκληρό τυρί Σαν Ζοζέφ αλλά και γροθοτυράκια (μαλακό φρέσκο τυρί από αγελαδινό γάλα) σε διάφορες γεύσεις, καθώς και κωδικούς γιαουρτιού, ριζόγαλου και κρέμας», αναφέρει στη «Ν» ο Στέφανος Βακόνδιος, προσθέτοντας ότι «επιδιώκουμε να εξελισσόμαστε συνεχώς και να δημιουργούμε γευστικές καινοτομίες στην ευρύτερη κατηγορία των γαλακτοκομικών».
Νέα επένδυση
Η τυροκομική μονάδα εμφανίζει σήμερα παραγωγική δυναμική δύο τόνων ημερησίως, ενώ ήδη δρομολογείται πλάνο εκσυγχρονισμού του εξοπλισμού και ανάπτυξης πρακτικών παστερίωσης κλειστού τύπου. Ταυτόχρονα υλοποιείται και η ανανέωση συσκευασιών και του branding. Η στήριξη των δράσεων προβλέπει κεφάλαια περί τα 250 χιλ. ευρώ και το σχέδιο βρίσκεται στη διαδικασία ένταξης στο Leader Κυκλάδων.
Η ολοκλήρωση της επένδυσης, πέρα από την ενδυνάμωση σε παραγωγικό και εμπορικό επίπεδο, θα ανοίξει τον δρόμο και για την είσοδο δυνητικά και στην κατηγορία του γάλακτος.
Πορεία μεγεθών
Σε επίπεδο μεγεθών, το τυροκομείο Ζωζεφίνος εμφανίζει δυναμική εσόδων της τάξεως των 400 χιλ. ευρώ με κερδοφόρο αποτύπωμα.
«Η πανδημία δοκίμασε τις αντοχές μας. Ήταν μια μεγάλη ανηφόρα, την οποία ωστόσο καταφέραμε να ανέβουμε. Παρά το γεγονός ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα "πριμοδοτήθηκαν" την περίοδο των lockdown στη λιανική, η μεγάλη έκθεσή μας στο κανάλι HoReCa μας πίεσε σημαντικά. Φέτος, μία επιπλέον πρόκληση αφορά στη ραγδαία αύξηση του κόστους των ζωοτροφών και μεταφοράς, που σε συνδυασμό με το πάγιο αρδευτικό πρόβλημα στο νησί έχει εκτινάξει το λειτουργικό κόστος. Δεν έχουμε προχωρήσει σε ανατιμήσεις στο ράφι και προσπαθούμε όσο το δυνατόν να συγκρατήσουμε τη κατάσταση. Ωστόσο είμαστε οριακά. Πολλά θα εξαρτηθούν από το πώς θα κινηθεί ο Δεκέμβριος, που είναι ένας σημαντικός μήνας για εμάς», αναφέρει ο κ. Βακόνδιος, εκφράζοντας παράλληλα την πεποίθηση ότι το 2022 θα είναι μια χρονιά κατά την οποία θα υπάρξει αποκλιμάκωση των πληθωριστικών πιέσεων και οι κραδασμοί της τελευταίας διετίας θα μπορέσουν να ξεπεραστούν.
Εξωστρέφεια
Το σήμα «Ζωζεφίνος» έχει παρουσία σχεδόν σε όλα τα εγχώρια ράφια των σούπερ μάρκετ και σε delicatessen σημεία, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσει και αυξανόμενη εξαγωγική δραστηριότητα. «Η μεγαλύτερή μας αγορά μέχρι στιγμής είναι η Γερμανία, ενώ έχουμε παρουσία και σε ράφια γαλλικών σούπερ μάρκετ. Παράλληλα, αλλά σε πιο μικρές ποσότητες, διαθέτουμε τα προϊόντα μας σε delicatessen σημεία σε Αγγλία, Ελβετία, Ντουμπάι, Ολλανδία και Σουηδία», σημειώνει ο κ. Βακόνδιος.