Εργαλεία που έχει στη διάθεσή της η χώρα μας για να προσελκύσει ψηφιακούς νομάδες, παρουσιάστηκαν κατά τη δεύτερη ημέρα του πρώτου συνεδρίου Digital Mobilities. Ένα από αυτά είναι το Rebrain Greece, ένας μηχανισμός διασύνδεσης ανάμεσα σε εργαζόμενους υψηλής εξειδίκευσης στο εξωτερικό και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Εργαλεία που έχει στη διάθεσή της η χώρα μας για να προσελκύσει ψηφιακούς νομάδες, παρουσιάστηκαν κατά τη δεύτερη ημέρα του πρώτου συνεδρίου Digital Mobilities. Ένα από αυτά είναι το Rebrain Greece, ένας μηχανισμός διασύνδεσης ανάμεσα σε εργαζόμενους υψηλής εξειδίκευσης στο εξωτερικό και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Η πλατφόρμα Rebrain Greece δημιουργήθηκε από το υπουργείο Εργασίας. Έντονη είναι όμως η δραστηριότητα και στον ιδιωτικό τομέα, όπως μαρτυρά η ομάδα Τhe Digital Nation, που δημιουργήθηκε στο Facebook. Όπως αναφέρθηκε στο συνέδριο, η ομάδα αριθμεί πάνω από 15.000 μέλη και στην ουσία πρόκειται για μια πλατφόρμα αλληλεπίδρασης ανάμεσα σε επαγγελματίες, στελέχη, επιχειρηματίες marketing και digital marketing στην Ελλάδα, όπου αναρτώνται αγγελίες, ανταλλάσσονται πληροφορίες για τις βέλτιστες πρακτικές, ενώ παρέχονται συμβουλές και διοργανώνονται εκδηλώσεις και σεμινάρια.
Αρκούν όμως αυτά τα εργαλεία για την προσέλκυση ενός τέτοιου δυναμικού; Όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά, δεν αρκεί ο ήλιος και η θάλασσα. Για να δείξει ένας τόπος ότι μπορεί να αποτελέσει έναν ιδανικό προορισμό, είναι απαραίτητες δράσεις, από την οργάνωση κοινοτήτων, τη συνεργασία με ξενοδόχους/ιδιοκτήτες ακινήτων για προσφορές προσέλευσης και τη συμμετοχή σε κοινότητες ψηφιακών νομάδων, έως την ενεργοποίηση ψηφιακών μέσων προώθησης.
Όπως σημειώθηκε, για την προσέλκυση των ψηφιακών νομάδων, είναι απαραίτητα επίσης η παροχή προσωρινής βίζας εργασίας, η οποία είναι εύκολη στην αναζήτηση και στην αίτηση και άμεση στην έκδοση, η σύνδεση με την τοπική κοινότητα, τα ελκυστικά πακέτα διαμονής και η προτεραιότητα στο ίντερνετ υψηλής ταχύτητας και αξιόπιστου δικτύου στην περιοχή.
Έρευνες εξάλλου έχουν δείξει ότι οι ψηφιακοί νομάδες δεν αναζητούν μόνο ψηφιακές παροχές, όπως είναι η καλή σύνδεση στο διαδίκτυο, αλλά και παροχές που άπτονται με τη ζωή, όπως είναι το φαγητό, η διασκέδαση, τα δρώμενα. Αναζητούν επίσης σταθερότητα και ασφάλεια (προσιτές τιμές, αξιοπιστία στις χρεώσεις, χαμηλή εγκληματικότητα, μονάδα υγείας), διασύνδεση με την τοπική κοινότητα και άλλους νομάδες και ευκολίες που ξεκινούν από τη γλώσσα επικοινωνίας και φτάνουν στις 24ωρες λύσεις άμεσης ανάγκης (φαρμακεία, μόνι μάρκετ κλπ).
Οι ψηφιακοί νομάδες είναι υψηλά αμοιβόμενοι εργαζόμενοι. Ένας τέτοιος εργαζόμενος σε νησί του Αιγαίου διέθεσε το 41% του εισοδήματός του στη διαμονή του, ενώ ακολούθησαν το φαγητό (29%), η διασκέδαση (12%), οι μετακινήσεις (10%) και τα έξοδα για τον χώρο εργασίας (8%).
Την ίδια στιγμή αναδύεται η αγορά των συνεργατικών χώρων, δηλαδή χώρων όπου προσφέρονται παροχές για να εργαστεί κανείς. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο, ο αριθμός των συνεργατικών χώρων παγκοσμίως, έχει ξεπεράσει τις 20.000, αριθμός που αναμένεται να διπλασιαστεί έως το 2024. Τα σκήπτρα στη νέα αυτή αγορά κατέχουν οι Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ ακολουθούν η Ινδία, η Βρετανία, η Ισπανία και η Γερμανία. Η χώρα μας βρίσκεται χαμηλά ακόμη στην κατάταξη. Συνεργατικοί χώροι ωστόσο, έχουν εμφανιστεί ήδη σε πολλές πόλεις, όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, το Ηράκλειο, το Ρέθυμνο, τα Χανιά, ο Βόλος, η Λευκάδα, η Καλαμάτα και η Μυτιλήνη.