Τη στρατηγική του spin - off επιλέγει η StealthGas, συμφερόντων Χάρη Βαφειά, προκειμένου να μεγιστοποιήσει την απόδοση του στόλου της. Η εταιρεία, που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και διαχειρίζεται έναν στόλο από 49 πλοία, εκ των οποίων τα 45 LPG carriers και τέσσερα δεξαμενόπλοια, αποφάσισε να προτείνει την «απόσπαση» του στόλου των τεσσάρων δεξαμενόπλοιων και να τον εντάξει σε μια νέα holding εταιρεία, την Imperial Petroleum, της οποίας οι μετοχές θα διαπραγματεύονται στον Nasdaq.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τη στρατηγική του spin - off επιλέγει η StealthGas, συμφερόντων Χάρη Βαφειά, προκειμένου να μεγιστοποιήσει την απόδοση του στόλου της. Η εταιρεία, που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και διαχειρίζεται έναν στόλο από 49 πλοία, εκ των οποίων τα 45 LPG carriers και τέσσερα δεξαμενόπλοια, αποφάσισε να προτείνει την «απόσπαση» του στόλου των τεσσάρων δεξαμενόπλοιων και να τον εντάξει σε μια νέα holding εταιρεία, την Imperial Petroleum, της οποίας οι μετοχές θα διαπραγματεύονται στον Nasdaq.
Πρόκειται για την τρίτη στη σειρά κίνηση (spin - off ή merge) ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακής εταιρείας εισηγμένης στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά. Στην πραγματικότητα οι κινήσεις αυτές αφορούν τρεις εντελώς διαφοροποιημένες στρατηγικές με στόχο τη μεγιστοποίηση της απόδοσης των στόλων. Προηγήθηκε η απόφαση της Diana Shipping, η οποία διαχειρίζεται αποκλειστικά bulk carriers, που δημιούργησε μια δεύτερη εταιρεία με τα παλαιότερα πλοία του στόλου, τα οποία θα τα δραστηριοποιήσει στη spot αγορά. Πρώτη είχε κινηθεί η Αγγελική Φράγκου με συνεχείς συγχωνεύσεις των εταιρειών του ομίλου Navios, που δημιούργησαν τη μεγαλύτερη, σε αριθμό πλοίων, ναυτιλιακή εταιρεία εισηγμένη σε χρηματιστηριακή αγορά, και ενεργή σε όλες τις αγορές (containerships, bulk carriers και δεξαμενόπλοια).
Η StealthGas
Το spin - off της StealthGas αφορά τα τέσσερα δεξαμενόπλοια που έχει στον στόλο της και ειδικότερα το μεταφορικής ικανότητας 115.000 τόνων «Stealth Berana» (ναυπήγησης 2010), τα χωρητικότητας 47.000 τόνων και ναυπήγησης 2008 «Clean Thrasher» και «Magic Wand», καθώς και το 46.000 dwt και ναυπήγησης 2009 «Falcon Maryam». Τα «Magic Wand» και «Falcon Maryam» είναι ναυλωμένα μέχρι τον Μάρτιο και τον Σεπτέμβριο του 2022 αντίστοιχα.
Η όλη διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές Δεκεμβρίου, υπό την προϋπόθεση ότι θα γίνει δεκτή η αίτηση για τη διαπραγμάτευση των μετοχών της Imperial στον Nasdaq. «Το Διοικητικό Συμβούλιο της StealthGas πιστεύει ότι η δημιουργία δύο εταιρειών σε διαφορετικούς τομείς της ναυτιλιακής βιομηχανίας -LGP carriers και δεξαμενόπλοια- θα προσφέρει σημαντικά οφέλη τόσο στις δύο εταιρείες όσο και στους μετόχους τους» αναφέρει η Stealth και προσθέτει: «Η κίνηση αναμένεται να επιτρέψει τόσο στη StealthGas όσο και στην Imperial Petroleum να αυξήσουν την επιχειρηματική τους εστίαση, να μετριάσουν τη σύγχυση στην αγορά, να προσελκύσουν νέους επενδυτές και να δώσουν στους μετόχους την ευελιξία να προσαρμόσουν τις συμμετοχές τους ανάλογα με τους τομείς στους οποίους θέλουν να επενδύσουν».
Αντίθετη στρατηγική
Εντελώς διαφορετική πορεία ακολούθησε ο όμιλος Navios της Αγγελικής Φράγκου. Η Navios Maritime Partners πρώτα «απορρόφησε» τον βραχίονα των containerships του ομίλου, των οποίων η αγορά βρίσκεται σε ιστορικά υψηλά, και εν συνεχεία κατά τη διάρκεια του Αυγούστου συγχωνεύτηκε και με τη Navios Maritime Acquisition, η οποία διαχειριζόταν δεξαμενόπλοια, η αγορά των οποίων σε όλη τη διάρκεια του 2021 βρίσκεται υπό πίεση, αν και οι περισσότεροι στον κλάδο εκτιμούν ότι τα χειρότερα πέρασαν. Πλέον η νέα εταιρεία έχει υπό τη διαχείρισή της έναν στόλο με περισσότερα από 140 πλοία (bulkers, containerships και δεξαμενόπλοια) και είναι η μεγαλύτερη εισηγμένη στα αμερικανικά χρηματιστήρια με βάση τον αριθμό πλοίων, ενώ η αξία της προσεγγίζει τα 4,2 δισ. δολάρια. «Μέσω του διαφοροποιημένου στόλου μπορείς να αξιοποιήσεις τις ταμειακές ροές από έναν υγιή κλάδο και να τις τοποθετήσεις σε αυτόν που βρίσκεται στο χαμηλό σημείο του κύκλου» τόνισε μεταξύ άλλων σε δηλώσεις της η κ. Φράγκου, ενώ προσέθεσε ότι «οι θεσμικοί επενδυτές ενδιαφέρονται για το μέγεθος και κοιτάζουν τη Navios».
Ο στόλος της εταιρείας είναι κατανεμημένος περίπου κατά 33% σε κάθε κλάδο (bulkers, δεξαμενόπλοια, containerships). «Πιστεύουμε ότι αυτός ο συνδυασμός θα έχει ως αποτέλεσμα μια ισχυρότερη και περισσότερο ανθεκτική εταιρεία, μετριάζοντας την κυκλικότητα της ναυλαγοράς για συγκεκριμένους κλάδους πλοίων και δίνοντάς μας την ευκαιρία να αξιοποιήσουμε ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν εντός της ναυτιλιακής βιομηχανίας» σημείωσε η κ. Φράγκου.
Μια τρίτη, διαφορετικά προσέγγιση είχε η Diana Shipping, η οποία διαχειρίζεται έναν στόλο από 36 bulk carriers. Με τον κλάδο να απολαμβάνει ιδιαίτερα υψηλούς ναύλους από τις αρχές του 2021, η εταιρεία αποφάσισε να προχωρήσει σε spin - off διαχωρίζοντας τα τρία παλαιότερα πλοία του στόλου της στην εταιρεία χαρτοφυλακίου OceanPal, η οποία έχει βάλει ρότα επίσης για την αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά. Η νέα εταιρεία, συμφερόντων οικογένειας Παληού, αντανακλά «την ικανότητα της εταιρείας να αξιοποιήσει την ισχυρή αγορά χύδην ξηρού φορτίου». Σχολιάζοντας την απόφαση για το spin-off, η διευθύνουσα σύμβουλος της Diana, Σεμίραμις Παληού, είχε δηλώσει: «Η απόσπαση του 100% των κοινών μετοχών της OceanPal Inc. αντιπροσωπεύει μια σημαντική απόδοση αξίας στους μετόχους μας αντανακλώντας την ικανότητα της εταιρείας να αξιοποιήσει την ισχυρή αγορά χύδην ξηρού φορτίου».
Η διοίκηση της Diana Shipping πιστεύει ότι η μια ξεχωριστή, δημόσιας διαπραγμάτευσης εταιρεία με πλοία χύδην ξηρού φορτίου που επικεντρώνεται σε παλαιότερα πλοία με μικρότερη διάρκεια ναυλώσεων θα ενισχύσει περαιτέρω την αξία των μετόχων, παρέχοντας μεγαλύτερη έκθεση στη βραχυπρόθεσμη αγορά ναυλώσεων, ενώ θα επιτρέψει στην Diana Shipping να συνεχίσει να επικεντρώνεται στην πειθαρχημένη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.