Η επικεφαλής της ΕΕ για θέματα ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ θα διαπιστώσει την Τετάρτη αν οι αντιμονοπωλιακές υποθέσεις είναι ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση των γιγάντων της Big Tech, όταν θα κατατεθεί η απόφαση του δικαστηρίου για την υπόθεση Google Shopping.
Η επικεφαλής της ΕΕ για θέματα ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ θα διαπιστώσει την Τετάρτη αν οι αντιμονοπωλιακές υποθέσεις είναι ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση των γιγάντων της Big Tech, όταν θα κατατεθεί η απόφαση του δικαστηρίου για την υπόθεση Google Shopping.
Η δικαστική ετυμηγορία για την κρίσιμη υπόθεση της για την Google πρόκειται να εκδοθεί και θα θέλει να αποφύγει την αίσθηση του déjà vu.
Τον Ιούλιο βρισκόταν στην Κομισιόν όταν ένας από το προσωπικό της έδωσε ένα σημείωμα λέγοντας ότι οι δικαστές στο Λουξεμβούργο είχαν ανατρέψει τον φορολογικό λογαριασμό 13 δισεκατομμυρίων ευρώ σχετικά με τις φορολογικές υποθέσεις της Apple στην Ιρλανδία, όπως αναφέρει το Politico.
«Ήμουν στη συνάντηση και επειδή είσαι εκεί, είσαι κάπως αποφασισμένος... Δεν μπορείς να έχεις μια πλήρη κατάρρευση», είπε η Βεστάγκερ, όταν ρωτήθηκε πώς αντέδρασε.
Tα βλέμματα του κόσμου θα είναι στραμμένα την Τετάρτη στην απόφαση που θα βγει στην υπόθεση των αγορών από το Γενικό Δικαστήριο της ΕΕ στο Λουξεμβούργο.
Ενώ το ποσό του αντιμονοπωλιακού προστίμου της Google (2,4 δισεκατομμύρια ευρώ) είναι πολύ χαμηλότερο από της Apple, οι πιθανές επιστροφές είναι πολύ μεγαλύτερες.
Μια ήττα για την Google θα μπορούσε να είναι ένας τεράστιος νομικός πονοκέφαλος για την ανώτατη διοίκηση στο Mountain View της Καλιφόρνια, αναγκάζοντας ενδεχομένως την εταιρεία να κάνει σημαντικές αλλαγές στο επιχειρηματικό της μοντέλο.
Για τη Βεστάγκερ, η οποία χρειάζεται πολύ μια νίκη σε μια από τις μεγάλες υποθέσεις ανταγωνισμού της, μια ευνοϊκή απόφαση θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για περισσότερη αντιμονοπωλιακή δράση κατά της Big Tech. Μια απώλεια θα μπορούσε να την οδηγήσει να καταπολεμήσει παρόμοιες πρακτικές με νέες ρυθμιστικές εξουσίες που βρίσκονται επί του παρόντος στο σφυρί στην προτεινόμενη νομοθεσία για τις ψηφιακές αγορές.
Στην πρώτη από τις τρεις αποφάσεις ανταγωνισμού της ΕΕ κατά του αμερικανικού γίγαντα αναζήτησης, η Βεστάγκερ επέβαλε πρόστιμο 2,4 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Google το 2017 επειδή ευνόησε άδικα τη δική της υπηρεσία σύγκρισης αγορών έναντι των αντιπάλων της. Είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πρόστιμο αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας που επιβλήθηκε ποτέ σε μία μόνο εταιρεία από τις Βρυξέλλες, το οποίο επισκιάστηκε μόνο από τη μεταγενέστερη υπόθεση Google Android.
«Η Google έκανε κατάχρηση της κυριαρχίας της στην αγορά ως μηχανή αναζήτησης προωθώντας τη δική της υπηρεσία σύγκρισης αγορών στα αποτελέσματα αναζήτησής της και υποβιβάζοντας αυτά των ανταγωνιστών», δήλωσε η Βεστάγκερ ανακοινώνοντας το πρόστιμο του 2017.
Η Google αμφισβήτησε την απόφαση στο Γενικό Δικαστήριο της ΕΕ στο Λουξεμβούργο, λέγοντας ότι οι αλλαγές που έκανε η εταιρεία στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων αναζήτησής της είχαν ως στόχο να προσφέρουν στους πελάτες της καλύτερες υπηρεσίες.
Μετά από περισσότερο από μια δεκαετία νομικών αγώνων, μετά την πρώτη καταγγελία κατά της Google το 2010, το κατώτερο δικαστήριο της ΕΕ θα εκδώσει τώρα την απόφασή του. Και το διακύβευμα είναι τεράστιο, τόσο για την Google όσο και για τη Βεστάγκερ.
Η Google θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ένα νέο κύμα ερευνών σχετικά με αναζητήσεις για εστιατόρια, πτήσεις ή ξενοδοχεία, εάν η απόφαση είναι αντίθετη. Και μια ήττα της θα ενίσχυε τους ανταγωνιστές που διεκδικούν ζημιές δισεκατομμυρίων για χαμένα έσοδα.
Αυτό θα προσέθετε στις μυριάδες αντιμονοπωλιακές ανησυχίες που ήδη αντιμετωπίζουν οι δικηγόροι της εταιρείας.
Μετά την απόφαση για τις Αγορές, η Βεστάγκερ επέβαλε στην Google πρόστιμο ρεκόρ 4,34 δισεκατομμυρίων ευρώ για το λειτουργικό της σύστημα Android το 2018 και 1,49 δισεκατομμύρια ευρώ για διαφήμιση σε άλλους ιστότοπους το 2019. Τον Ιούνιο, άνοιξε μια ακόμη έρευνα, αυτή για τις πρακτικές διαδικτυακής διαφήμισης της Google.
Εκτός από τις προσφυγές και τα επιχειρήματα του δικαστηρίου σχετικά με τις αλλαγές συμπεριφοράς που διέταξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Google χτυπήθηκε με τρεις νέες έρευνες στις ΗΠΑ πέρυσι. Οι βουλετές και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού προετοιμάζουν επίσης νέους κανόνες που περιλαμβάνουν απαγόρευση αδικαιολόγητης εύνοιας των δικών τους υπηρεσιών.
Πέρα από τη μάχη με την Google, η συνολική αντιμονοπωλιακή προσέγγιση της Βεστάγκερ για τη Big Tech θα περιμένει την επικείμενη απόφαση του δικαστηρίου.
Το πλαίσιο που χρησιμοποίησε στην περίπτωση της Google, μιας κυρίαρχης εταιρείας που χρησιμοποιεί τον έλεγχό της σε ζωτικής σημασίας υποδομές στο διαδίκτυο (τα αποτελέσματα αναζήτησης) για να κατακτήσει νέες αγορές ισχύει ευρέως σε άλλες περιπτώσεις της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν το App Store της Apple, τη χρήση της Amazon δεδομένων και το Marketplace του Facebook.
Μια ήττα θα αμαύρωνε επίσης περαιτέρω τη φήμη της Μαργκέτε Βεστάγκερ ως αποτελεσματικής επιβολής του ανταγωνισμού, αφού έχασε τη μεγάλη της υπόθεση εναντίον της Apple.
Όποιο και αν είναι το αποτέλεσμα, αναμένεται προσφυγή στο ανώτατο δικαστήριο της ΕΕ, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Η Google υποστηρίζει ότι ο τρόπος με τον οποίο εμφάνιζε τα αποτελέσματα στη γενική αναζήτηση ήταν μια βελτίωση προϊόντος και μέρος του επιχειρηματικού της μοντέλου. «Οι διαφημίσεις αγορών πάντα βοηθούσαν τους ανθρώπους να βρίσκουν τα προϊόντα που αναζητούν γρήγορα και εύκολα και βοήθησαν τους εμπόρους να προσεγγίσουν πιθανούς πελάτες», δήλωσε η Google κατά την υποστήριξη της θέσης της.
Εάν το δικαστήριο συμπαραταχθεί με την Google βάσει αυτής της «υπεράσπισης αποτελεσματικότητας», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορούσε να αποθαρρυνθεί στο μέλλον να συνεχίσει παρόμοιες υποθέσεις στο πλαίσιο ενός νέου ρυθμιστικού πλαισίου για τον ψηφιακό ανταγωνισμό. Σε αντίθεση με τις αντιμονοπωλιακές υποθέσεις, η πρόταση της Επιτροπής δεν επιτρέπει στις εταιρείες να δικαιολογούν τη συμπεριφορά τους με επιχειρήματα αποτελεσματικότητας.
Η Επιτροπή μπορεί να ελπίζει ότι η προοπτική περισσότερων προστίμων και υποθέσεων αποζημίωσης θα μπορούσε να αναγκάσει την Google να κάνει παραχωρήσεις, αλλάζοντας τον τρόπο με τον οποίο εμφανίζει τα αποτελέσματα αναζήτησής της, όχι μόνο στις αγορές αλλά και σε άλλες υπηρεσίες αναζήτησης. Μια άλλη επιλογή θα ήταν να ανοίξουν νέες υποθέσεις οι εθνικές αρχές ανταγωνισμού.
naftemporiki.gr με πληροφορίες από Politico