«Η Ελλάδα έχει γίνει κάτι σαν hotspot για ξένες ταινίες το τελευταίο διάστημα, προσελκύοντας παραγωγές του Χόλιγουντ, διάσημους ηθοποιούς, και μεγάλα budget» γράφει το περιοδικό Fortune, σε δημοσίευμα υπό τον ττίτλο: «Η Ελλάδα συνδέει τις ελπίδες της για ανάκαμψη με ένα νέο είδος ξένου επενδυτή: τα κινηματογραφικά συνεργεία του Χόλιγουντ».
«Η Ελλάδα έχει γίνει κάτι σαν hotspot για ξένες ταινίες το τελευταίο διάστημα, προσελκύοντας παραγωγές του Χόλιγουντ, διάσημους ηθοποιούς, και μεγάλα budget» γράφει το περιοδικό Fortune, σε δημοσίευμα υπό τον ττίτλο: «Η Ελλάδα συνδέει τις ελπίδες της για ανάκαμψη με ένα νέο είδος ξένου επενδυτή: τα κινηματογραφικά συνεργεία του Χόλιγουντ».
«Όλο και πιο συχνά ο κόσμος βλεπει κινηματογραφικά συνεργεία να γυρίζουν ταινίες, ντοκιμαντέρ ή διαφημίσεις στην ελληνική πρωτεύουσα — ένα θέαμα που ήταν σπάνιο μόλις πριν από λίγα χρόνια. Αν και ακόμη στα σπάργανα, ο κλάδος μεγαλώνει γρήγορα», αναφέρει.
Στην κορυφή των πλεονεκτημάτων της χώρας είναι οι πολλές ώρες ηλιοφάνειας, κάτι που επιτρέπει περισσότερες λήψεις μέσα σε μια ημέρα, μειώνοντας το κόστος παραγωγής.
«Το 2018, οι ελληνικές αρχές, συνεχίζει ο αρθρογράφος, εισήγαγαν κίνητρα με στόχο την προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών παραγωγών με το βλέμμα στην παγκόσμια κινηματογραφική αγορά των 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Τα μέτρα ήταν μέρος μιας ευρύτερης αναπτυξιακής ώθησης για την ελληνική οικονομία που εξακολουθούσε να σκοντάφτει κάτω από το βάρος των κεφαλαιακών ελέγχων και της δημοσιονομικής καταστολής που επέβαλαν οι διεθνείς πιστωτές.
Έκτοτε, τα κίνητρα έγιναν ακόμη πιο ελκυστικά και τώρα προσφέρεται έκπτωση 40% σε μετρητά στα έξοδα παραγωγής, έναντι έκπτωσης 30% που προσφέρεται στις γειτονικές Τουρκία και Ισπανία. Παράλληλα, η μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών συνέβαλλε στην ταχύτερη καταβολή παροχών στις κινηματογραφικές εταιρείες.
Η επιτυχία των μέτρων έχει αιφνιδιάσει πολλούς στην Ελλάδα.
Τα στοιχεία του κλάδου δείχνουν ότι το τελευταίο διάστημα έχουν γυριστεί 171 κινηματογραφικές παραγωγές εκ των οποίων οι 79 προέρχονταν από το εξωτερικό, προυπολογισμού 255 εκατ. ευρώ.
Σε αυτές τις παραγωγές βρήκαν δουλειά 42.000 άτομα, τη στιγμή που η αγορά εργασίας δεν έχει ακόμη ανακάμψει από τη δεκαετή οικονομική κρίση της χώρας ενώ η ανεργία κυμαίνεται γύρω στο 14%».
Στελέχη του κλάδου επισημαίνουν στο Fortune τους αυξανόμενους προϋπολογισμούς ως ένδειξη για το ότι ωριμάζει η κινηματογραφική βιομηχανία στη χώρα.
Τονίζουν μάλιστα ότι οι προϋπολογισμοί για τις κινηματογραφικές παραγωγές είναι σταθερά πάνω από τα 20 εκατ. ευρώ, σε αντίθεση με προηγούμενες ταινίες που αφορούσαν ποσά κάτω των 3 εκατομμυρίων ευρώ
Το φετινό καλοκαίρι, τονίζει το Fortune, υπήρξε μεγάλη δραστηριότητα στον χώρο.
Το θρίλερ μυστηρίου Go , από το Netflix , με πρωταγωνιστές τους Daniel Craig και Edward Norton, γυρίστηκε νότια της Αθήνας, ενώ η ταινία δράσης The Enforcer (με τον Antonio Banderas) γυρίστηκε από τη Millennium Media στη Θεσσαλονίκη,
Τις τελευταίες μέρες, υπάρχει νέα κινητικότητα στον χώρο καθώς τον Νοέμβριο αναμένεται να γίνουν στη Θεσσαλονίκη τα γυρίσματα του τελευταίου κύκλου της σειράς οι Αναλώσιμοι (Expendables) με τους Andy Garcia, Megan Fox και Sylvester Stallone, από τη Lionsgate και τη Millennium Media
Ο Πάνος Κουάνης, επικεφαλής του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), λέει ότι η αύξηση της ζήτησης ήταν απλώς «τρελή».
Επικρίσεις
Αλλά δεν είναι όλοι ευχαριστημένοι με την επιτυχία. Οι επικριτές λένε ότι η κυβέρνηση έχει δώσει πάρα πολλά στην προσπάθειά της να προσελκύσει μεγάλες παραγωγές, προσθέτοντας ότι άλλοι κρίσιμοι τομείς χρειάζονται επίσης βοήθεια.
Ο Λευτέρης Κρέτσος, ο οποίος εισήγαγε αρχικά τα κίνητρα το 2018, ως αναπληρωτής υπουργός ψηφιακής πολιτικής επί της κυβερνήσεως του ΣΥΡΙΖΑ , περιγράφει τις πρόσφατες αλλαγές ως «προβληματικές, που έχουν βραχυπρόθεσμοα χαρακτήρα»
«Λιγότεροι έλεγχοι στις επιδοτήσεις δημιουργού κινδύνους να πηγαίνουν κεφάλαια σε άστοχες κινηματογραφικές εταιρείες—μια κίνηση που θα έβλαπτε την ισχυρή δημόσια υποστήριξη για τα έργα, λέει, προσθέτοντας ότι ορισμένες από τις δαπάνες που πληρούν τις προϋποθέσεις για κρατική ενίσχυση είναι υπερβολικές».
«Οι αλλαγές έχουν σχεδιαστεί με στόχο το μάρκετινγκ και όχι την υποστήριξη της κινηματογραφικής βιομηχανίας στην Ελλάδα. Ωστόσο, επειδή είναι και ένα πολιτιστικό ζήτημα πρέπει να διατηρήσουμε τα πρότυπα υψηλά», λέει στο Fortune.
Πάντως, στο δημοσίευμα επισημαίνεται πως η αυτή η επιτυχία έπιασε την Ελλάδα εξ'απήνης. Κινηματογραφικοί κύκλοι παραδέχονται ότι η έλλειψη στούντιο και εγκαταστάσεων μεταπαραγωγής στη χώρα είχαν ως αποτέλεσμα την απώλεια επιχειρηματικών δραστηριοτήτων για την τοπική κινηματογραφική βιομηχανία.
Η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού δημιουργεί επίσης προβλήματα.
Σε μια προσπάθεια να καλύψουν τη ζήτηση, πρώην σερβιτόροι και υπάλληλοι καταστημάτων εκπαιδεύονται βιαστικά για να μάθουν νέες δεξιότητες που χρειάζονται για τα κινηματογραφικά συνεργεία.
Ωστόσο Έλληνας κινηματογραφιστής αισιοδοξεί: «Παρά τα αρνητικά ζητήματα, η κινηματογραφική βιομηχανία στην Ελλάδα δίνει πολλές υποσχέσεις »
naftemporiki.gr