Η ενεργειακή κρίση αποτελεί τον βασικό λόγο ανησυχίας για την παγκόσμια οικονομία και τη ναυτιλία, στην περίπτωση φυσικά που αυτή συνεχιστεί. Την εκτίμηση αυτή έκαναν οι συμμετέχοντες στο ναυτιλιακό συνέδριο του Marine Money, που έγινε χθες με φυσική παρουσία στην Αθήνα. Εξαιρώντας το ενδεχόμενο αυτό, και οι τρεις βασικοί κλάδοι της βιομηχανίας, bulk carriers, containerships και δεξαμενόπλοια, έχουν τις βάσεις για να αναπτυχθούν και στο μέλλον. Οι αγορές τόσο στα containerships όσο και στα bulk carriers είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα, ενώ και στα δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, θα αρχίσουν να ανεβαίνουν από το 2022.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Η ενεργειακή κρίση αποτελεί τον βασικό λόγο ανησυχίας για την παγκόσμια οικονομία και τη ναυτιλία, στην περίπτωση φυσικά που αυτή συνεχιστεί. Την εκτίμηση αυτή έκαναν οι συμμετέχοντες στο ναυτιλιακό συνέδριο του Marine Money, που έγινε χθες με φυσική παρουσία στην Αθήνα. Εξαιρώντας το ενδεχόμενο αυτό, και οι τρεις βασικοί κλάδοι της βιομηχανίας, bulk carriers, containerships και δεξαμενόπλοια, έχουν τις βάσεις για να αναπτυχθούν και στο μέλλον. Οι αγορές τόσο στα containerships όσο και στα bulk carriers είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα, ενώ και στα δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, θα αρχίσουν να ανεβαίνουν από το 2022.
Μεταβατική περίοδος
Σχολιάζοντας την αγορά, η dr Sadan Kaptanoglu, που διετέλεσε πρόεδρος της BIMCO, σημείωσε ότι δεν γνωρίζουμε αν για τα containerships και τα bulk carriers είναι ένας νέος σούπερ ναυτιλιακός κύκλος, διότι ο πλανήτης βρίσκεται σε μια μεταβατική περίοδο, ενώ εκτίμησε ότι και ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων θα ακολουθήσει.
Έκανε αναφορά και στη μετάβαση της ναυτιλίας στην απανθρακοποίηση, σημειώνοντας ότι σε αυτή την περίοδο οι εταιρείες δεν γνωρίζουν τι πλοία να κατασκευάσουν και ποιες πράσινες τεχνολογίες να εγκαταστήσουν στα πλοία τους.
Από την πλευρά του ο κ. Ηρακλής Προκοπάκης, αντιπρόεδρος της Danaos corp., σημείωσε ότι στην αγορά των containerships, η οποία έχει ανέβει σε επίπεδα ρεκόρ τον τελευταίο χρόνο εξαιτίας των προβλημάτων στη μεταφορική αλυσίδα ο ίδιος έχει αντικρίσει καταστάσεις για πρώτη φορά στην καριέρα του. Σημείωσε δε ότι ο τομέας θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια και μετά θα ακολουθήσει μια υγιής αγορά. Σχολιάζοντας το orderbook στα containerships που είναι στο 21% του εν ενεργεία στόλου, τόνισε ότι δεν του δημιουργεί ανησυχία, αρκεί να μη διογκωθεί περαιτέρω, διότι η ζήτηση των επόμενων ετών θα καλύψει την επιπλέον χωρητικότητα. Όσον αφορά την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, υπογράμμισε ότι η τεχνολογία για τα νέα καύσιμα, όπως είναι η αμμωνία και το υδρογόνο, θα είναι έτοιμη από το 2025 και μετά, αλλά τα καύσιμα δεν θα είναι διαθέσιμα στην αγορά.
Η αγορά των τάνκερ
Σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια ο κ. Λέων Πατίτσας, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Atlas Maritime, θεωρεί ότι η αγορά των τάνκερ θα ανέβει. Σημείωσε ότι η πανδημία λειτούργησε όπως ένας πόλεμος και με τη σταδιακή υποχώρησή της ο πλανήτης θα αρχίσει να αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς. Συμπλήρωσε επίσης ότι η Atlas προχώρησε σε παραγγελία δεξαμενόπλοιων, τον Οκτώβριο του 2020, όταν η αγορά ήταν στο χαμηλότερο επίπεδο, και εκτίμησε ότι, παρά το γεγονός ότι έχουμε μπει σε πορεία απανθρακοποίησης, τα συμβατικά καύσιμα θα εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται για αρκετά χρόνια.
Για το ίδιο θέμα ο κ. Χάρης Κοσμάτος, διευθυντής εταιρικής ανάπτυξης της Tsakos Energy Navigation, σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για να ανέβει η αγορά των δεξαμενόπλοιων. Όπως είπε, το orderbook είναι στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας 20ετίας, και προσέθεσε ότι και η ζήτηση επιστρέφει, σημειώνοντας επίσης ότι οι αξίες των πλοίων ανεβαίνουν και αυτές, γεγονός που υποδεικνύει ότι οι αγοραστές πληρώνουν αυτή την περίοδο ένα premium στις αξίες των πλοίων, προσδοκώντας στη θετική πορεία της αγοράς.
Την εξήγησή του για το πολύ μικρό orderbook στην αγορά των bulk carriers έδωσε ο κ. Σταμάτης Τσαντάνης, διευθύνων σύμβουλος της Seanergy Maritime Holdings. Όπως σημείωσε, τα προηγούμενα χρόνια οι charterers πίεσαν πάρα πολύ το μεταφορικό κόστος, και όταν αυτό γίνεται συνέχεια, φτάνει μια στιγμή που η ζήτηση για χωρητικότητα θα είναι μικρότερη από την προσφορά. Σημείωσε δε ότι οι προοπτικές για τον τομέα είναι θετικές, και ειδικά για τα capes που διαχειρίζεται η Seanergy, αφού η ζήτηση για πρώτες ύλες, όπως σιδηρομετάλλευμα αλλά ακόμα και άνθρακα, αυξάνεται.
Για τις ελλείψεις στα περισσότερα φορτία, που οδηγούν τη ναυλαγορά μίλησε ο κ. Γιώργος Δελαπόρτας, διευθύνων σύμβουλος της Meadway Bulkers, ο οποίος σε σχόλιό του στη «Ν» επεσήμανε ότι αυτή την περίοδο έχουμε «την τέλεια καταιγίδα (perfect storm)».
Στην παγκόσμια ανάπτυξη που βλέπουμε αυτήν την περίοδο αναφέρθηκε ο κ. Σίμος Παριάρος, Chief Administrative Officer των Eurodry και Euroseas, ενώ σχολιάζοντας τον παράγοντα Κίνα, η οποία έχει μειώσει την «απόδοσή» της για να πιάσει τους περιβαλλοντικούς της στόχους, τόνισε ότι θα επανέλθει μετά τους χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες.