Βαρύ αποτύπωμα αφήνουν οι ελλείψεις σε τσιπ και βασικά μέταλλα στην αυτοκινητοβιομηχανία και στους κορυφαίους βιομηχανικούς ομίλους του πλανήτη, σε μία εξέλιξη που αναλυτές φοβούνται ότι θα έχει αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία. Ο τίτλος «Οικονομία σε Έλλειψη» του Εconomist αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο την «τέλεια καταιγίδα» που προκαλούν οι ελλείψεις σε βασικές πρώτες ύλες. Αυτό που φαινόταν απίθανο στις αρχές του 2021 γίνεται τώρα δυνατό: οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη βούλιαξαν 25% σε έναν μόνο μήνα, τον Σεπτέμβριο, στις 972.723, που σηματοδοτεί το χειρότερο νούμερο από το 1995, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Αυτοκινήτων (ACEA). Η ένωση αποδίδει την πτώση στις ελλείψεις ημιαγωγών, καθώς το νέο κύμα κορονοϊού μετά τις μεταλλάξεις διέκοψε τη λειτουργία καίριων για τη βιομηχανία ημιαγωγών μονάδων μεταποίησης στη Νοτιοανατολική Ασία.
Από την έντυπη έκδοση
Της Έφης Τριήρη
[email protected]
Βαρύ αποτύπωμα αφήνουν οι ελλείψεις σε τσιπ και βασικά μέταλλα στην αυτοκινητοβιομηχανία και στους κορυφαίους βιομηχανικούς ομίλους του πλανήτη, σε μία εξέλιξη που αναλυτές φοβούνται ότι θα έχει αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία. Ο τίτλος «Οικονομία σε Έλλειψη» του Εconomist αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο την «τέλεια καταιγίδα» που προκαλούν οι ελλείψεις σε βασικές πρώτες ύλες. Αυτό που φαινόταν απίθανο στις αρχές του 2021 γίνεται τώρα δυνατό: οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη βούλιαξαν 25% σε έναν μόνο μήνα, τον Σεπτέμβριο, στις 972.723, που σηματοδοτεί το χειρότερο νούμερο από το 1995, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Αυτοκινήτων (ACEA). Η ένωση αποδίδει την πτώση στις ελλείψεις ημιαγωγών, καθώς το νέο κύμα κορονοϊού μετά τις μεταλλάξεις διέκοψε τη λειτουργία καίριων για τη βιομηχανία ημιαγωγών μονάδων μεταποίησης στη Νοτιοανατολική Ασία.
Έπειτα από τρεις διαδοχικούς μήνες πτώσης, οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη έχουν πλέον υποχωρήσει περισσότερους μήνες απ' αυτούς που αυξήθηκαν στη διάρκεια του τρέχοντος έτους. Αναλυτές ανησυχούν ότι το φετινό έτος θα είναι χειρότερο από το περσινό όσον αφορά τις πωλήσεις, με τις ελλείψεις να υπονομεύουν τη σύνδεση ανάμεσα στη ζήτηση και στην προσφορά, με αποτέλεσμα να τίθεται υπό αμφισβήτηση η πρόβλεψη της ACEA για αύξηση των πωλήσεων 10% το 2021.
Τη χειρότερη επίδοση μεταξύ των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών είχε η Daimler, η οποία «είδε» τις πωλήσεις της τον Σεπτέμβριο να μειώνονται κατά το ήμισυ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, ενώ Volkswagen και Stellantis παρουσίασαν μείωση της τάξης του 30%, με BMW και Renault να ακολουθούν με πτώση 24%.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανά τον κόσμο μειώνουν την παραγωγή τους η μία μετά την άλλη προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις ελλείψεις πρώτων υλών και ανταλλακτικών, με την Toyota να ανακοινώνει χθες ότι μειώνει την προγραμματισμένη για τον Νοέμβριο παγκόσμια παραγωγή της κατά 15%, που σημαίνει ότι θα παρουσιάσει 100.000 έως 150.000 λιγότερα οχήματα τον επόμενο μήνα. Κανένας δεν μπορεί να προβλέψει τι ακριβώς μέλλει γενέσθαι, με κοινή παραδοχή από στελέχη του χώρου ότι πρόκειται για τη χειρότερη περίοδο όσον αφορά τους κινδύνους για την παραγωγή.
Σε άλλους κλάδους
Ακόμη πιο δυσοίωνη είναι η πρόβλεψη του κορυφαίου κινέζου κατασκευαστή ΤV και οικιακών συσκευών Hisense, ο οποίος προειδοποίησε ότι οι παγκόσμιες ελλείψεις σε τσιπ θα διαρκέσουν επιπλέον δύο έως τρία έτη προτού το πρόβλημα αποκατασταθεί.
Η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο εκρηκτική, εάν σε όλα αυτά ληφθεί υπόψη και η ενεργειακή κρίση που πλήττει τις κορυφαίες οικονομίες του πλανήτη και μαζί καταναλωτές και επιχειρήσεις. Η ArcelorMittal ανακοίνωσε ότι διακόπτει προσωρινά την παραγωγή της σε κάποια από τα εργοστάσιά της, καθώς το αυξανόμενο ενεργειακό κόστος πλήττει τη μεγαλύτερη χαλυβουργία της Ευρώπης. Η εταιρεία γνωστοποίησε ότι αναγκάστηκε να προβεί σε «μικρής διάρκειας επιλεκτικές διακοπές παραγωγής» σε ορισμένες μονάδες της στην Ευρώπη, εξέλιξη που αναμένεται να πλήξει την παραγωγή προϊόντων που χρησιμοποιούνται κυρίως στον κατασκευαστικό κλάδο. Η ArcelorMittal παράγει περίπου 40 εκατ. τόνους χάλυβα στην Ευρώπη ετησίως, εκ των οποίων τα 10 εκατ. χρησιμοποιούνται σε προϊόντα για κατασκευές.
Τιμή ρεκόρ
Αντίστοιχα, η Rio Tinto αναθεώρησε καθοδικά τις κατευθυντήριες γραμμές της για την παραγωγή σιδηρομεταλλεύματος μετά το «δύσκολο», όπως το χαρακτήρισε, τρίτο τρίμηνο, ενώ παράλληλα ανακοίνωσε καθυστερήσεις σε σημαντικά προγράμματά της. Η τιμή σιδηρομεταλλεύματος κυμαίνεται στα 126 δολάρια ο τόνος από το ρεκόρ των 233 δολαρίων του Μαΐου, από τη στιγμή που η Κίνα επέβαλε περιορισμούς στην παραγωγή της χαλυβουργίας της, προκειμένου να συγκρατήσει την ακατάσχετη κατασκευαστική δραστηριότητα, σε μία εξέλιξη που αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση της ζήτησης.