Ανατιμήσεις που κυμαίνονται από 3% έως 10% σε όλη την γκάμα των προϊόντων είναι το μέχρι τώρα αποτύπωμα στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών των διεθνών ανατροπών σε ενέργεια, μεταφορές και εφοδιαστική αλυσίδα. Όπως τονίζουν στη «Ν» οι γνώστες του χώρου, έπεται συνέχεια με νέο κύμα ανατιμήσεων στο πρώτο τρίμηνο του 2022, που αναμένεται να είναι χρονιά ανόδου τιμών και μείωσης της κατανάλωσης.
Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Ανατιμήσεις που κυμαίνονται από 3% έως 10% σε όλη την γκάμα των προϊόντων είναι το μέχρι τώρα αποτύπωμα στον κλάδο των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών των διεθνών ανατροπών σε ενέργεια, μεταφορές και εφοδιαστική αλυσίδα. Όπως τονίζουν στη «Ν» οι γνώστες του χώρου, έπεται συνέχεια με νέο κύμα ανατιμήσεων στο πρώτο τρίμηνο του 2022, που αναμένεται να είναι χρονιά ανόδου τιμών και μείωσης της κατανάλωσης.
Οι προμηθευτές έχουν ξεκαθαρίσει πως δεν θα απορροφήσουν τα αυξανόμενα κόστη και ήδη έχουν προβεί σε ανατιμήσεις που φαίνονται στα ράφια της λιανικής, η οποία επίσης δεν μπορεί να απορροφήσει την άνοδο των τιμών των προϊόντων, που έτσι φτάνει στον τελικό καταναλωτή. Οι λιανέμποροι που προμηθεύονται από τα κεντρικά των εταιρειών στην Ευρώπη αντιμετωπίζουν τις ανατιμήσεις λόγω κόστους ενέργειας, αύξησης τιμών πρώτων υλών αλλά και εργασιακού κόστους. Αντίστοιχη είναι και η κατάσταση στην Ασία, με επιπρόσθετο το μεταφορικό κόστος. Σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς, τόσο το καταναλωτικό πάρτι της φετινή Black Friday όσο και οι εορταστικές αγορές θα επισκιαστούν ξανά όχι μόνο λόγω πανδημίας αλλά κυρίως λόγω των σκληρών οικονομικών συνθηκών που διαμορφώνονται στην αγορά, στην προσφορά και τη ζήτηση προϊόντων. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τα αυξημένα ανελαστικά κόστη στη λιανική, την αύξηση των τιμών προϊόντων, αλλά και τη δυσμενή προοπτική για αύξηση του κόστους του χρήματος αναμένεται να πιέσουν την κατανάλωση, που επιβαρύνεται επίσης και από την έλλειψη προϊόντων. Όσοι λιανέμποροι έχουν στοκάρει από τους προηγούμενους μήνες σε καλύτερες τιμές θα πορευτούν ικανοποιητικά τουλάχιστον μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, το 8μηνο του 2021 η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κινήθηκε ικανοποιητικά, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, που η αγορά ήταν σε καθεστώς lockdown. Ειδικότερα, η αξία των πωλήσεων σημείωσε αύξηση κατά 28% και κατά 24% σε σύγκριση με το 2019, που ήταν μια κανονική χρονιά. Σε απόλυτο νούμερο ο τζίρος του κλάδου στο 8μηνο του 2021 ανήλθε στο 1,6 δισ. ευρώ, με τη μερίδα του λέοντος να ανήκει στον κλάδο του ΙΤ. Σημαντική ήταν η αύξηση πωλήσεων στα κλιματιστικά, που έπιασαν υψηλές επιδόσεις δεκαετίας.
Οι αναλυτές
Οι αναλυτές του κλάδου είναι φειδωλοί στις προβλέψεις τους για το τι μέλλει γενέσθαι στο τέταρτο και πάντα ελπιδοφόρο για τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη τρίμηνο της τρέχουσας οικονομικής χρήσης. Όπως λένε οι αναλυτές, «ακόμη η ζήτηση διατηρείται σε ικανοποιητικά επίπεδα παρά τις ελλείψεις προϊόντων και την άνοδο τιμών, ενώ το στοκ υπάρχει και ισορροπεί τα προβλήματα στη διαθεσιμότητα αλλά και τη σταδιακά μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών». Από την πλευρά τους οι λιανέμποροι του χώρου δηλώνουν πως «από το 2009 ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών έχει κάνει κανονικότητα τη διαχείριση αλλεπάλληλων κρίσεων με κορυφώσεις και πιο ήπιες διακυμάνσεις ανά χρονιά αλλά και ανά τρίμηνο». Για το τέλος του 2021 διαβλέπουν άλλη μία κορύφωση των δυσκολιών, που θα επεκταθεί και στο πρώτο τρίμηνο 2022.
Στο μεταξύ, αναφορικά με τη ζήτηση, οι γνώστες του χώρου θεωρούν πως οι πωλήσεις των προϊόντων του κλάδου της τεχνολογίας, που οδήγησε την κούρσα της κατανάλωσης εν μέσω πανδημίας, θα είναι πιο ήπιες. Από την άλλη πλευρά, η άνοδος του κατασκευαστικού κλάδου λειτουργεί ως αντίβαρο για αύξηση της ζήτησης στις κατηγορίες των λευκών και μαύρων συσκευών αλλά και μικροσυσκευών, όπως και η ανανέωση εξοπλισμού λόγω παλαιότητας προϊόντων.